China are mult mai multe vehicule electrice pe drumuri decat oricare alta tara din lume. Intrebarea care se pune, insa, este daca infrastructura necesara pentru alimentarea acestor vehicule va putea tine pasul in continuare cu ritmul in crestere pe care China il manifesta in ceea ce priveste productia de vehicule electrice…
Sun Dazhi este antreprenor in Tianjin, unul dintre cele mai aglomerate orase port din nordul Chinei. In majoritatea diminetilor Dazhi isi incarca masina electrica la o statie de alimentare Shell de la periferia unei zone industriale si comerciale. Timpul necesar de asteptare pentru ca masina sa se incarce este de o jumatate de ora. Dupa care Dazhi merge la serviciu, in centrul orasului, unde masinile pe benzina si motorina au acces restrictionat, insa vehiculele electrice au acces nelimitat.
Incepand din anul 2009, China a oferit astfel de stimulente pentru a incuraja populatia sa isi cumpere masini electrice. De asemenea, statul chinez a acordat subventii producatorilor auto si a ingreunat misiunea oamenilor de a achizitiona licente pentru masini de benzina in majoritatea oraselor precum Tianjin, Beijing si Shanghai.
Ca rezultat, populatia de vehicule electrice a Chinei a crescut exponential, la o rata anuala compusa de crestere de 118%, din anul 2011. Cu toate acestea, infrastructura necesara pentru alimentarea acestor masini se straduieste sa tina pasul cu acest ritm.
Asadar, desi Sun se bucura de un drum linistit si de ideea ca sedanul sau de productie interna, Geely Emgrand, nu produce niciun fel de emisie, el nu va putea iesi cu masina deloc prin tara…Motivul: la fel ca multi alti posesori de vehicule electrice din China, si el sufera de anxietate de deplasari pe distanta lunga, provocata de teama de a nu ramane fara energie, din pricina numarului insuficient de puncte de alimentare sau a punctelor inadecvate.
In plus, in paralel cu cresterea populatiei de vehicule electrice a Chinei, aceasta temere este o provocare cheie pe care guvernul chinez trebuie sa o rezolve.
Evolutia continua
China este astazi cel mai mare producator mondial de vehicule electrice ca volum, cu un numar estimat de 2.3 milioane de vehicule. Pentru deservirea acestor vehicule exista doar 275.000 de statii publice de alimentare si 1.5 milioane de statii private, potrivit cifrelor publicate de Agentia Internationala pentru Energie – IEA.
Cu toate acestea, pana in anul 2020, China va avea nevoie de 500.000 de statii publice de alimentare si 4.3 milioane de statii private pentru o populatie preconizata de 5 milioane de vehicule electrice, potrivit Comisiei Nationale pentru Dezvoltare si Reforma, organismul sau de planificare economica. Pentru a instala aceste puncte de alimentare China va avea de infruntat o serie intreaga de provocari.
Una dintre aceste provocari este lipsa unei infrastructuri adecvate. Mai putin de 40% din casele din China au acces la locuri de parcare personale, ceea ce face incarcarea la domiciliu o misiune extrem de dificila.
“In orase, multe persoane locuiesc in cladiri inalte”, spune Sacha Scheffer, analist la IEA, care adauga de asemenea ca “si daca ar exista locuri private de parcare, instalarea unei statii casnice de alimentare ar putea dura cateva luni si ar putea necesita permisiunea companiilor locale de electricitate si a autoritatilor municipale”.
Dezvoltarea unei retele publice de alimentare este, de aceea, cruciala, din perspectiva analistului. Este ceva ce guvernul chinez poate pune in miscare rapid, cu ajutorul unor politici de stat si a unor mandate pentru companii.
De pilda SGCC – compania chineza de electricitate care gestioneaza resursele de electricitate ale tarii – colaboreaza cu companii private din domeniul energetic pentru a instala facilitati de alimentare la statiile de alimentare cu benzina existente pe autostrazi.
Punctul de alimentare Shell Recharge, unde antreprenorul Sun Dazhi isi incarca masina in fiecare zi, este un exemplu de astfel de parteneriat. Este prima statie Shell de alimentare a vehiculelor electrice din China.
Planificarea adecvata
Cu toate acestea, simpla crestere a numarului de statii de alimentare nu este o masura suficienta, este de parere Dr. Wang Xiaoming, expert in mobilitate la Institutul de Stiinta si Dezvoltare al Academiei Chineze de Stiinta. “In ultimii cativa ani, au fost construite multe puncte de alimentare, dar majoritatea acestora se gasesc in orasele mari. Punctele de alimentare nu sunt distribuite in mod egal pe teritoriul tarii” spune acesta.
Acest lucru se va schimba atunci cand China isi va lansa planul de dezvoltare socio-economica pe urmatorii cinci ani, in anul 2021. Acest plan, pe care Dr. Wang il sprijina in ceea ce priveste cercetarea, va avea o propunere detaliata vizand imbunatatirea si extinderea punctelor de alimentare.
Planul pentru urmatorii cinci ani va include, cel mai probabil, un numar mare de puncte private de alimentare, ce urmeaza a fi instalate in locuinte private, la birouri si mall-uri, precum si statii publice de alimentare amplasate pe autostrazi, astfel incat soferi precum Sun Dazhi sa se poata deplasa si pe distante mai lungi cu vehiculele electrice. Se preconizeaza, de asemenea, ca planul va include si instalarea de puncte de schimbare a bateriilor, avand ca scop eliminarea timpului necesar de asteptare pentru vehicule.
Desi guvernul chinez are deja alocata suma de 43 de miliarde de dolari pentru infrastructura, aferenta perioadei 2016-2020, planul ar trebui sa incurajeze si sectorul privat sa se implice, este de parere Dr. Wang.
“Digitalizarea, inteligenta artificiala si inter-operabilitatea platformelor va juca un rol extrem de important” adauga el.
In ceea ce a fost perceput ca un semn incurajator pentru viitor, cei doi furnizori de stat din China, SGCC si Reteaua de Electricitate pentru Sudul Chinei, s-au alaturat companiilor private Qingdao Teld New Energy si Jiangsu Star Charge pentru a da nastere celui mai mare operator de statii de incarcare din China.
Joint venture-ul controleaza acum 80% din punctele de alimentare ale tarii si urmeaza sa lanseze o aplicatie ce va permite soferilor sa localizeze statiile de alimentare si sa faca plati.
De asemenea, urmand un model inovator dezvoltatorul imobiliar China Evergrande – care s-a extins si in domeniul productiei de vehicule electrice – isi va uni fortele cu SGCC pentru a transforma soferii in furnizori de electricitate.
Cele doua organizatii vor dezvolta o tehnologie vehicul-retea care va permite conducatorilor auto sa vanda electricitate din propriile baterii incarcate, inapoi retelei.
China – Leader mondial
“Pana in anul 2030 China va ramane liderul incontestabil in domeniul vehiculelor electrice, Europa clasandu-se foarte aproape in spatele sau” spune Scheffer, analistul IEA. “Dar totul depinde foarte mult de modul in care China va intelege sa isi consolideze si sa implementeze politicile in urmatorii cativa ani, insa si de dezvoltarea de tehnologii si politici pe alte piete esentiale”, adauga el.
Pana atunci, conducatorii auto precum Sun vor fi nevoiti sa se descurce! Cel mai indepartat loc in care acestia ar putea merge cu masina electrica este Beijing, situat la o distanta de numai 120 de kilometri. Pentru calatorii mai lungi, Dazhi recunoaste ca se bazeaza pe o a doua masina, pe benzina.
Foto: freepik