Peste 1000 de studenti au participat la Eco – Maratonul Shell Americas de pe Sonoma Raceway, dornici sa isi adjudece titlul pentru vehiculul cel mai eficient din punct de vedere al consumului de carburant.
Castigatori pentru prima data si recordmeni
Echipa Universitatii Northern Illinois din DeKalb, Illinois, si-a adjudecat primul loc la categoria Prototip de Motor cu Ardere Interna cu vehiculul lor alimentat cu benzina, care reuseste sa parcurga 2450 de km cu 4 litri de carburant. Aceasta a fost prima data cand colegiul din Illinois a castigat Eco – Maratonul Shell Americas.
“Acest premiu inseamna totul pentru echipa noastra. El valideaza tot ce am invatat despre inginerie in acesti ani si toata munca pe care am depus-o” spune liderul echipei de la Universitatea Northern Illinois, Josh Helsper.
Liceul Mater Dei, pe de alta parte, a reusit sa depaseasca recordul pentru Statele Unite pentru Concept Urban la categoria Vehicule Electrice cu Baterie, cu o cursa de 109 km per kWh. Liceul a participat la fiecare editie a competitiei de la inaugurarea sa, in anul 2007.
Start pentru 88 de echipe participante la Eco – Maratonul Shell
Anul acesta, un numar total de 88 de echipe ale liceelor si colegiilor de pe intregul continent american, inclusiv Argentina, Brazilia, Canada, Columbia, Ecuador, Guatemala, Mexic si Statele Unite au participat la competitie, impartite pe doua clase de vehicule: Prototip si Concept Urban.
Clasa Prototip cuprinde designuri ultra-eficiente, usoare, in general cu 3 roti.
Clasa Concept Urban se axeaza mai mult pe vehicule mai pregatite de drum, avand ca obiectiv sa raspunda unora dintre necesitatile din viata reala ale conducatorilor auto. Inscrierile au fost impartite pe trei categorii: Motoare cu ardere interna (benzina, diesel si etanol), fuell cell pe hidrogen si vehicule electrice pe baterie.
“Acesti studenti au dedicat un numar extrem de mare de ore pentru a dezvolta solutii care sa sustina un viitor energetic mai curat si mai sarac in carbon” spune Shanna Simmons, director tehnic global la Eco – Maratonul Shell. “Competitia este o platforma unde studentii isi pot testa teoriile cu privire la eficienta energetica si pot experimenta
practic, inainte de a intra pe piata de munca” mai adauga ea.
Echipele castigatoare ale Eco – Maratonului Shell 2019
Echipele de studenti au muncit intens timp de patru zile, pentru a trece prin inspectii detaliate tehnice si de siguranta, inainte de a intra pe pista Sonoma, unde vehiculul fiecarei echipe a trebuit sa faca 8 ture pe o distanta totala de 10 km, intr-un interval de 24 de minute. Iata mai jos castigatorii de la fiecare clasa, in functie de tipul vehiculului si de categoria energetica:
- Prototip Motor cu Ardere Interna: NIU Supermileage – de la Universitatea Northern Illinois, 1524 mpg (mile per galon), ceea ce in masuri europene s-ar traduce in 0.2 litri/100 kmPrototip Vehicul Electric cu Baterie – Eco Illini Supermileage, University of Illinois at Urbana-Champaign, 244 km/kWh.
- Prototip Fuell Cell pe Hidrogen sponsorizat de Linde – Echipa Ualberta EcoCar Prototype, Universitatea Alberta, 257 km/m3.
- Urban Concept Motor cu Ardere Interna – Wawasee Gold, Liceul Wawasee, 680.7 mpg (0.4 l/100 km).
- Urban Concept Vehicule Electrice pe Baterie – Mater Dei Supermileage 2, Liceul Mater Dei, 110 km/kWh.
Premii pentru inovatie, comunicatii, siguranta si design
Echipele studentesti au castigat, de asemenea, si premii pentru munca lor in afara pistei, la urmatoarele categorii:
- Premiul pentru Inovatie Tehnica – sponsorizat de Institutul de Cercetare Southwest: BYU SMV, de la Brigham Young University, pentru implementarea unui sistem care sa optimizeze rapid raportul aer-carburant intr-un timp scurt de ardere. Optimizarea are ca scop sa confere o economie superioara in ceea ce priveste consumul de carburant si sa reduca emisiile daunatoare.
- Premiul Most Innovative H2 – sponsorizat de Linde – Ualberta EcoCar Prototype Team, de la Universitatea din Alberta, pentru crearea unui controller personalizat, construit pentru vehiculele lor Fuel Cell pe hidrogen.
- Premiul pentru Comunicatii – LA Tech EcoCar, Universitatea Louisiana Tech, pentru un plan integrat de comunicare, avand obiective clare, strategie de audienta si continut, tactici multi-channel si parametri masurabili.
- Premiul pentru Design de Vehicul Clasa Prototip – Pato a Jato, Universidad Tecnologica Federal do Parana, pentru folosirea unei rasini vegetale eco-friendly si a unor materiale biodegradabile cu ajutorul unei imprimante 3D. Masina este pictata in galben, o culoare aleasa pentru a reflecta lumina mai bine decat culorile inchise, si pentru a reduce, astfel, temperatura de la interior.
- Premiul pentru Design de Vehicul Clasa Concept Urban – LA Tech EcoCar, Louisiana Tech University pentru depasirea limitelor in materie de design. Ei au acordat atentie detaliilor incluzand luminile LED in interiorul masinii pentru un look mai elegant si mai aerodinamic.
- Premiul pentru Siguranta: Texas A&M University a avut o propunere de inalta calitate si au acordat o atentie speciala detaliilor, in demersul lor de a se asigura ca masina si soferul sunt cat mai safe cu putinta. In cele din urma, ei au ales siguranta soferului in detrimentul performantei la drum si au ales sa nu isi asume risc suplimentare.
- Premiul pentru perseverenta si spirit de competitie – EEV de la Sac State, California State University, Sacramento. Aceasta echipa a fost organizata, sponsorizata si manageriata in totalitate de catre student, cu sprijin minim din partea scolii. Din echipa au facut parte studenti de la diverse discipline ale ingineriei, cu o delimitare clara a rolurilor, dar mentinand colaborarea.
Castigatorii burselor Institutului de Cercetare Southwest au fost trei studenti de la University of California, Berkeley; Universitatea Rice si Colegiul San Antonio, care au primit burse in valoare de cate 1,000 USD fiecare.
Bursa pentru Siguranta – Echipa LSU Capstone de la Universitatea de Stat din Louisiana a oferit un plan de management ce a luat in calcul timpii de odihna, schimbarile de sofer si timpul adecvat pentru somn.
Foto: freepik