Motoarele turbo au tendinta de a fi mai rapide si mai fierbinti decat motoarele obisnuite. Ca atare, au nevoie de o ingrijire specializata atunci cand vine vorba de uleiul de motor. Afla tot ce trebuie sa stii despre uleiul pentru motoare turbo, de ce este esential si care sunt recomandarile de ulei pentru motoarele turbo.

Importanta schimbarii uleiului pentru motoarele turrbo

Uleiul este esential pentru motoare – nu doar pentru motoarele turbo, ci si pentru motoare in general. El ofera lubrifiere si mentine componentele motorului in stare buna de functionare. Exista o singura problema: in timp, uleiul devine murdar si, asa cum te poti astepta, un ulei murdar este un ulei ineficient. Contaminantii din ulei reduc performanta, consumul de combustibil si longevitatea motorului si cresc emisiile daunatoare.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul?

Schimbarea uleiului la fiecare 8.000 de km (pentru motoarele aspirate natural) sau 5.000 de km (pentru motoarele diesel sau turbo) ar trebui sa-ti mentina vehiculul in forma optima.

Motoarele turbo au nevoie de mai mult ulei decat motoarele aspirate natural?

La motoarele turbo, uleiul are doua scopuri: curatarea si lubrifierea motorului si asigurarea functionarii fara probleme a turbocompresorului. Din acest motiv, multe motoare turbo necesita mai mult ulei decat motoarele cu aspiratie naturala.
Folosirea unei cantitati prea mici de ulei intr-un motor turbo poate deteriora atat motorul, cat si turbocompresorul. Asigura-te ca verifici manualul masinii sau contacteaza producatorul pentru a gasi informatii despre capacitatea de ulei a motorului inainte de a inlocui uleiul.

Cum alegi cel mai bun ulei pentru motorul tau?

Principalul factor de care trebuie sa tii cont in alegerea uleiului pentru un motor turbo este vascozitatea uleiului. Gradul de vascozitate al uleiului de motor are doua numere. Primul numar include litera W si indica temperatura pentru pornirea la rece, in timp ce al doilea numar indica temperatura de functionare a motorului.
Daca ne referim la primul numar, climatul in care traiesti conteaza mai mult decat orice altceva. Daca locuiesti intr-un loc rece, alege un ulei cu 0W sau 5W. Daca locuiesti intr-un loc cu temperaturi moderate, alege un 10W, iar daca locuiesti intr-un loc cald, mergi pe 15W sau 20W.
Pentru ca motoarele turbo genereaza multa caldura, alege pentru al doilea numar fie 30, fie 40. Vehiculele cu filtru de particule pot folosi orice numar, dar daca vehiculul tau nu are filtru de particule, ramai la 30.

Cele mai bune 4 branduri de ulei turbo

Motoarele cu turbocompresor nu sunt o noutate – sistemele au aparut incepand de la sfarsitul anilor 1800, au fost aplicate pentru prima data la motoarele de avioane si, in cele din urma, la vehiculele de pasageri in anii ’60 si ’70.
Motoarele turbo ofera o imbunatatire a eficientei de combustibil in coditii normale de condus si o imbunatire in materie de cai putere. Insa un efect secundar al acestei puteri adaugate este o cantitate masiva de caldura.
Un vehicul obisnuit atinge linia rosie la aproximativ 6000 rpm; prin comparatie, un turbo poate ajunge mai aproape de 300.000 rpm. Gazele de esapament ale unui motor turbo pot ajunge la peste 1.000 de grade Fahrenheit, iar aceasta combinatie de viteza obscena si temperaturi excesive poate duce la deteriorarea motorului daca nu este lubrifiat corespunzator. Desi intercoolerele si racitoarele de ulei ajuta, este sarcina uleiului de motor sa mentina totul in stare de functionare fara probleme.
Din fericire, exista cativa producatori de ulei care si-au propus sa isi testeze optiunile complete de lubrifianti sintetici special pentru a combate cocsificarea si supraincalzirea motoarelor turbo. Iata care sunt cele mai bune.

AMSOIL

AMSOIL este renumit pentru faptul ca isi propune sa-si educe clientii. Blogul companiei americane este informativ si se concentreaza pe mai multe probleme comune vehiculelor mai noi, inclusiv pre-aprinderea la viteza mica, un fel de detonare a motorului care apare la motoarele GDI turbo.
LSPI este o explozie prematura despre care se crede ca este rezultatul picaturilor ultra fierbinti de ulei sau combustibil care patrund in camerele de ardere, iar forta acelei explozii asupra unui piston care se misca in directia opusa poate duce la deteriorarea sau distrugerea pistoanelor sau tijelor. Acele picaturi ajung acolo din cauza depunerilor mici care pot fi prevenite folosind uleiuri de calitate – AMSOIL recunoaste aceasta stiinta si impartaseste rezultatele testelor produselor sale pe site-ul sau web.
LSPI este un motiv de ingrijorare la nivel de industrie, iar General Motors a fost lider in randul producatorilor care cer performante mai bune de la uleiurile pe care le produc, impunand lubrifiantilor teste proprii LSPI pentru a obtine marca GM Dexos. Motoarele turbo sunt ajutate de uleiurile sintetice din seria Signature de la AMSOIL.
Testele arata ca produsele AMSOIL protejeaza cu 72% mai bine decat cerintele stabilite de GM Dexos 1 si 2. Din 2022,GM a introdus specificatiile Dexos R special pentru motoarele Camaros si Corvette, dar Seria Signature de la AMSOIL a depasit deja aceste cerinte de performanta.

Castrol

O marca importanta, care exista pe piata din 1899, Castrol a venit cu noi completari in gama, precum Castrol Edge, orientate spre rezolvarea problemelor pe care le pot prezenta motoarele turbo. Motoarele mai mici care produc mai multa putere, cum ar fi un turbo cu patru cilindri, necesita lubrifianti ce pot rezista la temperaturi incredibil de ridicate. Testele Castrol pentru uleiurile complet sintetice Edge arata o protectie la uzura de sase ori mai buna si o performanta de 10 ori mai buna la temperatura mare, atunci cand sunt masurate in raport cu standardele API.
Lista standardelor pe care Castrol Edge le indeplineste sau le depaseste este impresionanta. Standardele API SP/SN PLUS/SN, ILSAC GF-6, GM Dexos 1 Gen 3, Ford si Chrysler se numara printre cele 11 puncte de referinta pe care uleiul Castrol sintetic 5w30 le depaseste. Cu o varietate atat de mare de specificatii ale producatorilor de automobile indeplinite, nu este de mirare ca multi entuziasti recomanda Castrol pentru motoarele turbo, pentru ca atinge un echilibru intre performante ridicate si preturi rezonabile, chiar si pentru cele mai bune uleiuri sintetice ale sale.

Liqui Moly

Cel mai popular brand de ulei de motor din Germania este Liqui Moly, o companie care a inceput in 1957 producand aditivi pentru ulei. De atunci, a continuat sa produca o gama larga de uleiuri de motor, aditivi si produse de ingrijire auto. Uleiurile sale de motor sintetice sunt foarte apreciate pe Amazon si, desi sunt putin costisitoare, performanta lor este sustinuta de ani de dezvoltare, testare, recenzii si premii. Chiar si ambalajul este adesea laudat de cumparatori datorita designului unic al sticlei.
Desi majoritatea uleiurilor Liqui Moly au fost testate pentru a functiona bine la temperaturile extreme pe care le genereaza motoarele turbo, compania are o optiune Turbo cu frecare redusa pe care a testat-o pentru utilizarea cu convertoare catalitice, precum si cu turbocompresoare.
Utilizatorii forumului BMW au si ei o parere buna despre Liqui Moly, deoarece compania are o reputatie foarte buna in randul soferilor europeni.
Liqui Moly produce, de asemenea, un aditiv special pentru turbocompresoare noi sau reparate, conceput sa se lipeasca de suprafetele turbo-ului. Desi nu este un produs de intretinere precum uleiul de motor, el subliniaza accentul pe care Liqui Moly il pune pe turbocompresoare in laboratoarele sale de dezvoltare.

Mobil 1

Standardul pentru uleiul de motor de inalta calitate si in fruntea multor liste, este Mobil 1. Acest ulei complet sintetic, cu nivel ridicat de complexitate si sofisticare, este benefic si pentru motoarele turbo, asa cum demonstreaza postarile pe forum si cercetarile companiei.
Mobil foloseste doua teste pentru a verifica performanta lubrifiantilor sai pentru motoarele turbo de inalta temperatura. Unul dintre ele este testul lor brevetat, Mobil Thin Film Oxidation, care verifica stabilitatea termica a unui ulei. Acei lubrifianti cu o stabilitate termica slaba vor lasa un reziduu care se va acumula intr-un turbocompresor, blocand pasajele de ulei si ducand in cele din urma la defectarea motorului.
Al doilea test folosit de Mobil este testul Honda Hot Tube, un test realizat de producatorul auto si utilizat in intreaga industrie. Acest test masoara rezistenta uleiului la formarea depunerilor intr-un turbocompresor, o caracteristica importanta a lubrifiantilor turbo, deoarece depunerile pot duce rapid la deteriorare in acel mediu extrem de fierbinte.
Mobil sustine ca uleiurile sale complet sintetice avansate Mobil 1 ofera o protectie superioara in ambele teste, fiind o optiune excelenta pentru motoarele cu turbo.
Mobil este si primul brand de ulei pentru multi producatori de automobile care folosesc motoare turbo. Modelele care sunt livrate cu Mobil 1 sunt Nissan GT-R, Chevy Corvette, Porsche Boxster si Aston Martin Vanquish, dar si mai multe modele McLaren, Mercedes si Bentley.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik