Comitetul director al grupului Volkswagen s-a reunit de curand pentru a discuta schimbări importante în structura de conducere a producătorului auto german după plecarea forțată a președintelui Ferdinand Piech.
Deși reprezentanții Volkswagen au negat că întâlnirea va avea drept scop o restructurare de personal la nivelul conducerii, surse avizate au afirmat sub protecția anonimatului că, în realitate, se preconizează schimbări majore la vârf.
Directorul executiv Martin Winterkorn susține că, pentru a-și atinge scopul de a îmbunătăți profitabilitatea grupului, este necesar să ofere un grad mai mare de autonomie structurilor regionale de vânzări, dar și diferitelor mărci din portofoliu. Astfel, fiecare marcă se va putea adapta mai rapid cerințelor diferitelor piețe unde activează fără a mai fi încorsetată de deciziile greoaie luate prin actualul mecanism centralizat de conducere. Directorul de vânzări al VW, Christian Klingler, ar putea deveni prima victimă a acestei restructurări. Cunoscut ca un protejat al lui Piech, Klinger a condus organizația de vânzări a grupului cu o mână de fier din 2010 încoace fără a ezita să concedieze orice executiv care nu i s-a supus.
Deși vânzările grupului au crescut cu peste 50% sub coordonarea sa, marja de profit a mărcii Volkswagen s-a diminuat considerabil ca urmare a discounturilor foarte agresive practicate pentru mărirea cotei de piață. Lui Klinger i se reproșează proasta comunicare cu directorii regionali de vânzări, cărora nu le-a permis să ia nicio decizie majoră, aceștia fiind practic legați la mâini. De asemenea, un eșec major al mandatului său este scăderea vânzărilor din SUA. Toți șefii de vânzări din SUA ai VW au avut conflicte cu Klinger deoarece nu li s-a permis să modifice produsele VW pentru a le adapta cerințelor speciale ale clienților americani.
De exemplu, suporturile de pahare ale modelelor VW erau sub-dimensionate pentru recipientele utilizate de clienții americani. S-a spus că plecarea fostului Vice-Președinte Executiv de vânzări al VW America, Frank Triveri, a venit după un diferend cu încăpățânatul și autoritarul Klinger. În decurs de nouă luni, Klinger a schimbat toată conducerea executivă a departamentelor de vânzări și marketing a Volkswagen SUA. Dar, rezultatele pozitive ale schimbărilor au întârziat să apară.
Dacă până în prezent Klinger nu putea fi tras la răspundere pentru rezultatele slabe din SUA datorită protecției de care beneficia din partea lui Piech, situația de schimbă radical după plecarea celui din urmă. Grupul are nevoie mai mult ca oricând să își îmbunătățească marja de profit iar puternicele sindicate ale angajaților VW s-au poziționat deja împotriva lui Klinger pe care îl văd incapabil să dezvolte rapid produsele mărcii.
Concomitent, tensiunile dintre producător și sindicate s-ar putea amplifica după venirea la conducerea VW a lui Herbert Diess, un fost executiv al BMW recunoscut pentru măsurile dure de reducere a costurilor pe care le-a implementat în funcțiile sale anterioare, măsuri privite cu teamă de către lucrătorii VW din Germania.
Foto: freepik