Peste doua treimi din emisiile de carbon provin din orase si metropole, potrivit Organizatiei Natiunilor Unite. Pentru a atenua schimbarea climatica, orasele ar trebui sa devina eficiente din punct de vedere energetic. Dar ar putea acestea sa devina vreodata si neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon?

India – sustenabilitatea si schimbarea climatica ar trebui sa fie prioritati

Cresterea constanta a numarului de persoane care se muta in orase si metropole reprezinta o presiune foarte mare asupra resurselor si infrastructurii, o realitate cu atat mai palpabila in tari precum India.
Directorul general al Institutului Energiei si Resurselor si membru al Consiliului Premierului din India pe probleme de schimbare climatica, Dr. Ajay Mathur, crede insa ca acest trend prezinta, de asemenea, si oportunitati. Economiile in curs de dezvoltare – asa cum este India, care este inca la stadiul realizarii de grafice cu traiectoria de crestere – au o sansa de a integra agendele legate de sustenabilitate si schimbare climatica in planificarea lor urbana. Pentru a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon, orasele ar trebui sa ia in considerare managementul eficient al deseurilor si sistemele de utilizare, sa se concentreze pe furnizarea de solutii sustenabile de locuire si pe accesul la apa de baut sigura. De asemenea, ele necesita tehnologii si evolutii in materie de mobilitate.

New Clark City, Filipine – primul oras verde din tara

“Orasele sunt utilizatori majori de energie, mai ales in domeniul energetic si al transporturilor. Cu toate acestea, obiectivul nu este unul insurmontabil”, crede Zenaida Ygnacio Monsada,
fost secretar de stat pentru Energie in Filipine, care adauga ca este nevoie doar ca “guvernele, companiile si cetatenii sa vina cu solutii inovatoare”.
Un exemplu incurajator in acest sens este orasul New Clark City de langa Manilla. De doua ori mai mare decat Manhattan-ul, orasul este in acest moment in constructie si va fi primul exemplu de “oras verde” din tara. El va fi format din cladiri eficiente din punct de vedere energetic, multe dintre acestea functionand cu energie solara si gaz natural.
Filipine are in vedere reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu 70% in perioada 2000-2030.

Houston – utilizatorul nr 1 de energie curata din SUA

“Houston este capitala mondiala energetica, dar eu cred ca putem fi si orasul care detine conducerea in materie de energie regenerabila” spune primarul din Houston, Texas, Sylvester Turner.
“In 2017 am folosit o cantitate de energie verde de 1 miliard de kilowati – ora, ceea ce reprezinta 92% din consumul nostrum total, si ne face sa fim utilizatorul numarul 1 municipal de energie curata din America.
Din 2007 ne-am redus emisiile de gaze cu efect de sera cu 35%. De asemenea, remarc o schimbare de mentalitate. Din 2015 pana in 2017, Houston s-a confruntat cu trei furtuni, culminand cu Uraganul Harvey, cel mai mare eveniment de acest gen din istoria Americii de Nord. Acela a fost momentul in care am realizat cu totii ca trebuie sa facem lucrurile intr-un mod diferit” mai spune Turner.

Planificarea, finantarea si leadership-ul – esentiale pentru neutralitate

“De generatii intregi orasele sunt centre ale artei, stiintei si gandirii sociale. Aceasta misiune a secolului 21 de a deveni neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon va depinde de cat de bine finantate sunt aceste orase, de capacitatea liderilor lor de a-si vinde viziunea si de stimulentele si penalizarile economice care vor fi implementate” crede Keith Clarke,
Presedintele Future Cities Catapult, un centru sprijinit de guvernul britanic pentru evolutia oraselor inteligente, si autor asociat al lucrarii “Speranta Realista: Confruntarea cu provocarile Globale”.
“Orasele cu administratii puternice, asa cum sunt Londra sau New York, pot pune neutralitatea din punct de vedere al emisiilor de carbon in centrul planurilor lor. Singapore, de asemenea, a intreprins o munca de pionierat in domeniul “oraselor inteligente”, in care tehnologia digitala este folosita pentru a usura traiul urban. Dar fiecare oras aduce cu sine o istorie diferita si provocari de planificare diferite” crede Clarke.

California – pe drumul catre neutralitate

“In California avem orase care au facut deja tranzitia catre folosirea in proportie de 90% a electricitatii neutre la carbon pentru alimentarea caselor si companiilor, iar asta este posibil mentinand preturile accesibile”, spune Dawn Weisz, CEO la Marin Clean Energy, o organizatie care ofera locuitorilor si companiilor din California optiunea de a achizitiona energie regenerabila.
“In California exista o abundenta de vehicule electrice si hibride, si in plus o mare parte a transportului public este reprezentata de vehicule electrice.


Pentru a ne accelera obiectivul cu privire la neutralitatea la carbon, avem nevoie sa gasim tehnologii care pot stoca energia solara si eoliana, astfel incat aceasta sa fie disponibila clientilor in orice moment. De asemenea, avem nevoie sa ne imbunatatim infrastructura de incarcare pentru vehicule electrice.
Date fiind progresele realizate pana la acest moment, obiectivul legat de neutralitate pare a fi unul destul de realizabil” spera Weisz.

Dezvoltarea urbana compacta si integrata poate atenua problemele de mediu

“Nu cu mult timp in urma in Olanda, acolo unde locuiesc, oamenii se opreau si se uitau lung atunci cand trecea pe strada un vehicul electric. Acele zile sunt demult apuse. Politicile de sustinere ale guvernului, preturile scazute la vehicule electrice si crearea unor retele dense de puncte de alimentare pentru acestea pe teritoriul tarii inseamna ca ceva ce altadata vedeam rar este acum un lucru foarte obisnuit”, spune Jeremy Bentham, Leader Shell pentru Scenariile Shell.


“In cealalta parte a lumii, Japonia reduce impactul carbonului asupra oraselor sale cu ambitia sa de a deveni o “societate a hidrogenului”. In acest moment tara are numai 2200 de masini fuel cell alimentate cu hidrogen si isi doreste sa ajunga la un numar de 40.000 pana in 2021. Dezvoltarea urbana compacta, integrata si colaborativa poate fi fundatia intensificarii dezvoltarii economice si diminuarii problemelor de mediu” este de parere Bentham.

Foto: freepik