Calitatea din ce in ce mai precara a aerului va ucide, conform predictiilor, sute de mii de oameni in anii urmatori, daca nu vor fi aplicate reglementari mai severe.
Potrivit unui studiu recent, poluarea aerului urban la tropice creste rapid, iar in lipsa unor masuri mai stricte de reglementare, va avea ca efect sute de mii de decese care altfel ar putea fi prevenite…

Numai in 2018 un numar de aproximativ 180.000 de decese premature din orasele tropicale mari au fost atribuite expunerii crescute la factori de poluare incepand din 2005, potrivit cercetatorilor de la University College din Londra. Aceasta cifra, spun ei, este si mai alarmanta din cauza faptului ca aproape trei sferturi dintre metropole – orase cu peste 10 milioane de locuitori – ar urma sa se afle la tropice pana la finele secolului 21.

Poluare la cote ingrijoratoare in metropolele tropicale

In multe metropole factorii de poluare au avut o crestere cuprinsa intre 8% si 14% de la an la an, ceea ce inseamna de trei ori mai mult decat ratele nationale sau regionale de crestere. Iar majoritatea covarsitoare a poluarii pare sa fi provenit din surse industriale si rezidentiale, nu din practici agricole (precum arderea de biomasa) care au cauzat in mod traditional poluarea aerului in regiunile tropicale.
“Ceea ce ne surprinde cu adevarat este amploarea tendintelor pe care le observam” spune Eloise Marais, profesor asociat de Geografie la University College din Londra si co-autor al studiului publicat recent in jurnalul Science Advances. “Deoarece calitatea aerului se degradeaza atat de rapid, iar populatia creste in ritm alert, am estimat trenduri cu adevarat abrupte in ceea ce priveste expunerea populatiei urbane la poluarea aerului, cu implicatii pentru sanatatea publica urbana”.

Cercetatorii au folosit date colectate de instrumente de pe sateliti ai NASA si ai Agentiei Spatiale Europene pentru a estima concentratiile catorva factori de poluare cunoscuti ca fiind daunatori pentru oameni: pulberi fine in suspensie, cunoscute drept PM2.5; dioxid de azot; amoniac si compusi organici volatili sau VOC, un grup de compusi chimici care include formaldehida si benzenul. Datele au acoperit 46 de orase tropicale din Africa, Orientul Mijlociu si Asia, a caror populatie se preconizeaza ca va ajunge la peste 10 milioane sau mai mult, pana in 2100.

Studiul a descoperit cresteri anuale de pana la 14% in cazul dioxidului de azot, pana la 12% pentru amoniac, pana la 11% pentru VOC si pana la 8% pentru pulberi fine in suspensie. Aceste cifre, combinate cu modelele de evaluare a riscurilor pentru sanatatea publica, le-au permis sa estimeze cate decese premature vor putea fi asociate cu astfel de cresteri.
Din 2005 pana in 2018 nivelul de dioxid de azot, asociat cu cancerul de plamani si cu afectiuni cardiace, a crescut semnificativ in 34 dintre cele 46 de orase. Printre cele mai afectate au fost Chittagong, Bangladesh, unde concentratiile s-au triplat si alte 4 orase – Luanda, Angola; Dhaka, Bangladesh; Antananarivo, Madagascar; si Hanoi, Vietnam – unde concentratiile au depadit un nivel dublu.

In multe orase concentratiile unora dintre factorii de poluare au scazut, in timp ce in altele au crescut. Insa Jakarta, Indonesia, a fost singurul oras in care s-a observat o inbunatatire statistica semnificativa in ceea ce priveste calitatea generala a aerului, ca rezultat al politicilor guvernamentale.
Imbunatatirea este relativa, pentru ca Jakarta are o problema serioasa cu poluarea aerului, insa trendurile de aici au aratat cat de eficiente pot fi politicile targetate pentru reducerea poluarii.

Cauzele poluarii la tropice

Cercetatorii au notat ca orasul are standarde privind emisiile pentru vehicule si a avut astfel parte de o reducere a nivelului de dioxid de azot generat de gazele de esapament ale vehiculelor. Insa Jakarta nu impune restrictii cu privire la arderea biomasei (de pilda arderea terenurilor agricole pentru curatare, dupa culegerea recoltei), astfel ca a avut parte de concentratii mai mari de amoniac, asociate cu astfel de activitati agricole.

Per ansamblu, insa, cercetatorii au descoperit ca cea mai mare parte a poluarii mai accentuate a fost generata nu de arderea de biomasa, ci de surse precum traficul si arderea combustibilului – o distinctie pe care cercetatorii au putut sa o faca pentru ca arderea de biomasa arata pe datele din satelit ca niste episoade intense dar relativ scurte, in general cu un model sezonier, in timp ce alte activitati umane produc o poluare mai putin intensa, dar mai sustinuta.
“Arderea de biomasa pentru curatarea terenurilor si pentru eliminarea deseurilor agricole a fost in trecut o cauza dominanta de poluare a aerului la tropice” spune Karn Vohra, cercetator la University College din Londra si autor principal al studiului. “Analiza noastra sugereaza ca intram intr-o noua era a poluarii aerului in aceste orase, unele dintre ele avand parte intr-un singur an de un ritm de inrautatire a situatiei pe care alte orase il experimenteaza intr-un deceniu” a mai spus el.

Activitatile responsabile pentru poluare

Studiul nu mentioneaza care sunt activitatile considerate a fi mai responsabile pentru poluare. “Factorul determinant al acestor tendinte este activitatea antropogena, dar acest termen este foarte larg – pentru ca exista extrem de multa activitate antropogena intr-un oras” a spus Marais, adaugand ca este nevoie de cercetari stiintifice suplimentare pentru a identifica cei mai importanti factori determinanti.
Ea adauga ca va depinde de factorii de decizie sa faca analize cost-beneficii si sa stabileasca modurile cele mai eficiente si mai viabile economic de a reduce poluarea.
Desigur, provocarile politice mereu prezente vor ramane valabile si, chiar si cand legile vor fi puse in aplicare, efectele lor nu vor fi imediate.
In raportul lor, cercetatorii au subliniat efectele daunatoare disproportionate pe care le-ar putea avea poluarea asupra oraselor tropicale, multe dintre ale aflate in tari cu sisteme de sanatate publica slabe sau suprasolicitate.

Pandemia provocata de coronavirus nu a facut decat sa sublinieze “ca sistemele de sanatate din tarile tropicale sunt vulnerabile in fata crizelor sanitare care se profileaza, sprijinite de trendurile noastre privind expunerea” spun ei.
“Este nevoie de masuri imediate si stricte pentru a mbunatati calitatea aerului si pentru a reduce expunerea tot mai mare la factori daunatori de poluare, ca urmare a cresterii abrupte a populatiei si a urbanizarii intr-o zona a lumii ce reprezinta o parte din ce in ce mai mare a populatiei globale”.

Sursa: https://www.nytimes.com/2022/04/08/climate/air-pollution-cities-tropics.html

Foto: freepik