CEO-ul si presedintele Embraer Commercial Aviation, Arjan Meier, a prezentat in cadrul unui eveniment virtual planurile companiei de a patrunde pe taramul aviatiei sustenabile.

In cadrul unui streaming live pe YouTube de la uzina de productie Embraer din Sao Jose dos Campos, producatorul brazilian a dezvaluit patru concepte de aparate de zbor avand ca scop sa ajute industria aviatica sa isi atinga obiectivul zero net in ceea ce priveste emisiile de carbon, pana in 2050.

Familia Energia, din care fac parte cele 4 avioane, este cea mai recenta noutate in cadrul initiativei Sustenabilitate in Actiune a companiei si vine ca o evolutie tehnologica ce o aseaza in linia intai – alaturi de Airbus – in cursa catre un produs comercial cu zero emisii si combustibil alternativ.

In cadrul prezentarii, Meier a spus ca exista cateva startup-uri care isi propun sa construiasca un prim model cu zero emisii si, astfel, sa domine piata, dar el crede ca Embraer are un avantaj: experienta. “E nevoie de timp pentru a construi un avion si sunt de parere ca timpii necesari dezvoltarii de la zero a acestei tehnologii de catre ceilalti producatori, precum si datele la care anticipeaza ei lansarea pur si simplu nu sunt realiste”.
Meier a mai adaugat, de asemenea, ca in acest sens calendarul Embraer “este curajos, dar realist”. Iar tranzitia gradata anuntata pentru Familia Energia pare sa insoteasca aceasta viziune: de la un hibrid cu 9 locuri si un avion 100% electric in 2030, pana la un avion regional cu 35-50 de locuri alimentat cu hidrogen in 2040, ajungand apoi la un E2 avionul care inlocuieste ultima generatie de E-jet-uri in 2045, compania pariaza pe integrarea tehnologiei moderne cu tehnologia deja demonstrata.

Familia Energia

Energia Hybrid (E9-HE)

  •  Propulsie hibrid-electrica.
  •  Reducerea emisiilor de CO2 pana la 90%.
  •  9 locuri.
  •  Motoare montate pe spate.
  •  Disponibilitatea tehnologiei – 2030.

Energia Electric (E9-FE)

  •  Propulsie complet electrica
  •  Zero emisii de CO2.
  •  9 locuri.
  •  Elice contra-rotativa.
  •  Disponibilitatea tehnologiei – 2035.

Energia H2 Fuel Cell (E19-H2FC)

  •  Propulsie hidrogen-electrica.
  •  Zero emisii de CO2.
  •  19 locuri.
  •  Motoare electrice montate pe spate.
  •  Disponibilitatea tehnologiei – 2035.

Energia H2 Gas Turbine (E50-H2GT)

  •  Propulsie hidrogen sau SAF/JetA.
  •  Reducerea emisiilor de CO2 pana la 100%.
  •  35 – 50 locuri.
  •  Motoare montate pe spate.
  •  Disponibilitatea tehnologiei – 2040.

Pariul este unul riscant dar interesant: dupa pregatirea terenului, ideea este sa aduca in joc parteneri care sa dezvolte inovatii in zonele lor de expertiza, iar inovatiile rezultate sa duca la un produs real, accesibil si sigur. Mai mult, la eforturile pe care Embraer le face deja in sfera cercetarii, se vor adauga producatori de motoare, baterii, materiale si un numar semnificativ de produse aditionale.

Luis Carlos Affonso, vicepresedinte senior pentru Inginerie, Tehnologie si Strategie Corporate la Embraer, a explicat ratiunea de a fi a Familiei Energia. “Noi consideram ca rolul nostru in dezvoltarea de noi tehnologii este acela de a ajuta industria sa isi atinga obiectivele de sustenabilitate. Nu exista o solutie usoara sau unica pentru a ajunge la pragul zero net. Tehnologiile noi si infrastructura de sustinere a acestora vor aparea in timp” a mai spus Affonso.
“In acest moment lucram la perfectionarea primelor concepte de avioane, care pot incepe sa reduca emisiile mai devreme. Avioanele mici sunt ideale pentru testarea noilor tehnologii de propulsie, astfel incat acestea sa poata fi ulterior modificate pentru avioane mai mari. De aceea, Familia Energia este o platforma extrem de importanta” a conchis el.
Reflectand la strategia de sustenabilitate a companiei, Meier a spus ca “vom asista la o transformare majora in industria noastra, mergand catre un sector mai sustenabil al aviatiei.

Cu 50 de ani de experienta in dezvoltare, certificare si sprijinirea avioanelor regionale, Embraer este pozitionat unic pentru a face din introducerea unor tehnologii ecologice noi un proces fezabil”.

Desi avioanele Energia sunt inca in faza de design, Embraer a facut deja progrese in ceea ce priveste reducerea emisiilor avioanelor sale.
Compania a testat carburantul sustenabil pentru aviatie (SAF), un amestec de combustibil derivat din trestie de zahar si planta de camelina si combustibil fosil, in familia sa de E-Jets. Obiectivul companiei este acela ca pana in 2030 toate avioanele Embraer sa fie compatibile cu SAF.

In luna august, Embraer a lansat in aer un demonstrator electric, un EMB-203 Ipanema cu un singur motor, alimentat 100% de electricitate, un demonstrator cu tehnologia hidrogen fuel cell este in plan pentru 2025, iar in acest moment este dezvoltat modelul eVTOL al companiei, un vehicul complet electric, cu emisii zero si decolare si aterizare verticala, ce urmeaza sa intre in serviciu in 2026.

Meier si-a incheiat prezentarea spunand ca parteneriatele sunt esentiale pentru acest proiect si ca pe masura ce acesta va progresa, vor evalua posibilitatile de asociere, inclusiv potentialele aliante cu alti producatori.
Prin aceasta prezentare, Embraer face un pas fundamental catre un sector aviatic mai prietenos cu mediul si mai eficient pentru operatori. Viitorul companiei – ca si acela al planetei noastre – va avea o mare legatura cu rezultatul acestei initiative.

Sursa: https://www.aviacionline.com/2021/11/sustainability-is-the-future-embraer-presented-the-four-concepts-of-the-energia-family/

Foto: freepik