Distantarea sociala face ca transportul in comun sa fie mai daunator pentru mediu decat masinile, insa cercetatorii de la Universitatea din Cardiff au creat o noua aplicatie pentru a contribui la rezolvarea acestei probleme.
In perioada carantinei, restrictiile de deplasare au facut ca utilizarea masinilor personale si transportului in comun sa scada foarte mult pe tot teritoriul Marii Britanii. Pe data de 12 aprilie numarul de calatorii zilnice cu masina in UK scazuse la 22% comparativ cu o zi obisnuita din urma cu un an. Folosirea transportului in comun era si ea la parametri foarte scazuti. Numarul de bilete vandute pentru transportul feroviar national a scazut la 4% din norma pre-pandemica, in timp ce vanzarea de biletele de autobuz in afara Londrei a scazut pana la 10% fata de anul anterior.
In conditiile in care la un moment dat o treime din populatia lumii se afla in izolare, restrictiile de calatorie in diferite tari au contribuit si ele la o reducere globala a emisiilor de dioxid de carbon la 17% in luna aprilie, in comparatie cu anul 2019.
Dar pe fondul relaxarii acestor masuri, utilizarea vehiculelor personale a crescut din nou, apropiindu-se, pana la jumatatea lunii iulie, de pragul de 80% din cifrele obisnuite ale altor ani. Din nefericire, utilizarea transportului in comun ramane la un nivel scazut, vanzarile de bilete de tren si de autobuz in afara Londrei fiind inca la un nivel de 16%, respectiv 31% din valoarea normala pre-pandemie.
Desi multe persoane opteaza pentru transportul privat sau cu masina personala, numarul de pasageri care pot merge in acelasi timp cu un tren sau cu un autobuz s-a redus in lumina noilor reglementari, astfel incat sa respecte normele privind distantarea sociala. Asta inseamna ca persoanele care nu locuiesc in aceeasi casa trebuie sa mentina o distanta de doi metri intre ele. Asadar, odata ce un loc este ocupat in tren sau autobuz, locurile din jurul acestuia trebuie sa fie lasate goale.
Aceste masuri au influentat foarte mult impactul produs asupra climei de transportul cu masina si cu trenul.
Atunci cand functioneaza la capacitate normala, transportul in comun este mai prietenos cu mediul decat transportul cu masina personala. Desi un tren sau un autobuz poate produce mai mult CO2 decat o masina, ele transporta mult mai multi oameni, asa incat emisiile per persoana sunt mai reduse dintr-o perspectiva generala.
Dar in conditiile distantarii sociale si presupunand ca locurile neocupate ar fi fost ocupate de persoane care au preferat acum sa mearga la serviciu cu masina personala, transportul in comun diesel produce mai multe emisii de CO2 per pasager decat o masina mica.
Transportul in comun in parametri eco
Si atunci… cum putem folosi cat mai bine transportul in comun, dat fiind spatiul fix si regulile de distantare sociala? Cercetatorii de la Universitatea din Cardiff au creat o aplicatie care optimizeaza numarul de scaune si aranjarea acestora, in asa fel incat oamenii sa poata folosi cat mai sigur mijloacele de transport in comun, mentinand in acelasi timp emisiile personale de CO2 intr-o limita acceptabila.
Aplicatia permite companiei publice de transport sa vada strategia spatiala optima in diferite scenarii de distantare sociala si include optiunea folosirii de paravane din plastic, pentru o izolare sporita.
Calculele functioneaza prin incercarea de a urca pasagerii in tren prin spate si de a umple vagonul incepand cu asezarea primului pasager pe primul loc. Dupa care aplicatia deseneaza o bula de distantare sociala in jurul pasagerului. Celelalte locuri care se afla in interiorul acestei bule nu vor putea fi folosite, asa ca vor fi ignorate de urmatorul pasager, caruia ii va fi indicat urmatorul loc disponibil.
Procesul se va repeta pana cand toate scaunele sunt fie umplute, fie desemnate ca fiind goale. Algoritmul dupa care functioneaza aplicatia este cunoscut drept “algoritm greedy”, un algoritm care nu ia in calcul toate locurile in acelasi timp, ci il alege pur si simplu pe urmatorul care este liber.
Aplicatia este in prezent setata la dimensiunea unui vagon, astfel incat este utila in primul rand pentru companiile de transport public de persoane care iau decizii privind planificarea. Dar este o aplicatie open-source, ceea ce inseamna ca poate fi extinsa astfel incat sa includa diferite designuri si dimensiuni de vagoane si permite pasagerilor sa introduca ce locuri din vagon sunt ocupate, in asa fel incat aplicatia sa le recomande care este cel mai sigur loc pe care il pot alege.
In South Wales, cel mai folosit tip de tren este cel cu motor Diesel clasa 150, fabricat in anii 1980. Daca o companie care foloseste aceste trenuri poate incuraja cel putin 10 pasageri per vagon sa le foloseasca serviciile, atunci va fi mai eficient decat o masina mare. Dar trenurile care folosesc aceste motoare diesel ineficiente necesita un numar minim de 17 pasageri pentru a fi mai prietenoase cu mediul decat o masina mica.
Fara utilizarea panourilor din plastic intre scaune, insa, un vagon de tren nu va suporta decat un numar maxim de 16 pasageri tinand cont de distantarea sociala.
Daca includem panouri din plastic in vagoane, numarul de pasageri dintr-un singur vagon va putea creste la 38, ceea ce va face ca emisiile per pasager sa fie mult mai mici decat cele produse de o masina mica.
Transporturile rutiere reprezinta aproximativ 20% din emisiile de gaze cu efect de sera din UK, iar reducerea acestui nivel reprezinta cheia pentru strategia nationala de atingere a targeturilor privind nivelul zero net de emisii. Transportul public ar trebui sa joace un rol principal in acest efort!
Dar pentru ca acest lucru sa se intample, va fi nevoie de schimbari semnificative pentru ca pasagerii sa ramana in siguranta in perioada pandemiei, pastrand in acelasi timp si beneficiile pentru mediu ale calatoriei cu trenul sau cu autobuzul.
Astfel de schimbari se refera fie la reducerea masurilor de distantare sociala – punand in schimb un accent mai mare pe alte masuri de siguranta, precum purtarea mastii si spalatul regulat – fie la utilizarea de panouri din plastic intre scaune, in vagoanele de tren si de autobuz.
Investitiile in motoare cu emisii mai scazute ar putea determina de asemenea o tranzitie catre un transport public mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil.
Aceasta cercetare ar trebui sa reprezinte un avertisment foarte serios! Pe fondul continuarii relaxarii masurilor de siguranta, tot mai multe persoane isi vor relua calatoriile, atat la serviciu, cat si in timpul liber, crescand astfel cererea pentru reteaua de transport public. Daca aceste servicii sunt intensificate fara adaugarea unor masuri mai protectoare, trenurile si autobuzele ar putea functiona cu o pierdere financiara semnificativa, anuland si orice beneficiu pentru mediu.
Foto: freepik