Studiul din 2021 in randul Leaderilor din Sustenabilitate analizeaza atitudinile a aproape 700 de experti din peste 70 de tari pe tema implicatiilor pe care le are pandemia pentru agendele de dezvoltare sustenabila sociala si de mediu – si cine este perceput ca leader in acest sens.

O noua cercetare efectuata de GlobeScan si SustainAbility Institute ERM a constatat ca expertii in sustenabilitate cred ca pandemia va atrage atentia asupra problemelor de mediu – dar va adanci si provocarile socio-economice precum saracia si inegalitatea.

Studiul GlobeScan/SustainAbility Leaders monitorizeaza opiniile expertilor globali cu privire la evolutia agendei de sustenabilitate inca din anul 1997. Aceasta a 25-a editie a raportului a avut loc pe fondul fara precedent al pandemiei, iar aproape 700 de experti in sustenabilitate din peste 70 de tari sdi-au exprimat parerea cu privire la implicatiile pandemiei pentru agenda de dezvoltare sustenabila.

Per ansamblu, expertii sunt acum mai optimisti ca pandemia nu va devia cursul actiunilor ce vizeaza dezvoltarea sustenabila.
In anul 2020, aproape jumatate dintre profesionistii din domeniul sustenabilitatii (49%) prognozau o deprioritizare a agendelor de sustenabilitate corporate in urmatorul deceniu, din pricina Coronavirusului; in 2021, insa, doar 1 din 4 experti (24%) mai crede ca acest lucru se va intampla. Mai mult, o treime dintre experti sunt de parere ca mediul va beneficia de mai multa atentie datorita pandemiei.

Cu toate acestea, COVID-19 este perceput ca motiv de accentuare a provocarilor socio-economice, aproape 4 din 10 experti fiind convinsi ca saracia si inegalitatea mai accentuate se vor numara printre cele mai probabile efecte ale pandemiei. Cand li s-a cerut sa clasifice cele mai urgente provocari pentru dezvoltarea sustenabila, expertii au fost de parere ca schimbarea climatica ramane cea mai presanta problema; insa pe parcursul ultimului an probleme precum accesul la energie, siguranta alimentara, diversitatea si dicriminarea au crescut cel mai mult din punct de vedere al urgentei percepute. “Inca o data, acest sondaj efectuat in randul expertilor si influencerilor din domeniul sustenabilitatii din toata lumea subliniaza urgenta provocarilor cu care ne confruntam la nivel planetar, incepand de la schimbarea climatica si ajungand pana la inegalitate, si ofera speranta, in comparatie cu anul anterior, ca sustenabilitatea devine o prioritate”, spune CEO-ul GlobeScan, Chris Coulter. El atrage de asemenea atentia ca “intelepciunea colectiva a acestui grup distins de experti trebuie sa fie luata in seama. Trebuie sa facem mai mult pentru a facilita tranzitia catre dezvoltarea sustenabila intr-un ritm mult mai intens decat o facem in acest moment”.

In acest context, Unilever se claseaza pe prima pozitie (pentru cel de-a 11-lea an consecutiv), Patagonia pe locul 2 (pentru al 5-lea an consecutiv) in topul companiilor cele mai recunoscute de catre experti pentru managementul lor sustenabil – dar decalajul intre companiile din top se reduce constant. Compania braziliana Natura&Co a depasit Ikea si Interface si a ajuns in top 3. Companiile care mai fac parte din top 15 sunt Ikea, Interface, Danone, Microsoft, Nestle, Tesla, Orsted, Google, Kering, Schneider Electric, compania braziliana de celuloza si hartie Suzano si Walmart.

Intr-un semnal ca semnele distinctive ale leadershipului s-au schimbat, modelele sustenabile de business si strategia sunt considerate acum cel mai puternic factor determinant al leadership-ului recunoscut, depasind stabilirea de targeturi si articularea de valori si scopuri legate de sustenabilitate.
Mak Lee, director la SustainAbility Institute ERM a spus ca “ceea ce vedem ca rezultat al pandemiei este o tripleta de provocari sociale, economice si de mediu inter-conectate.

Niciuna dintre acestea nu pot fi rezolvate in izolare, ceea ce inseamna ca organizatiile trebuie sa aiba strategii mai cuprinzatoare de sustenabilitate, integrate in modelele lor de business si de functionare. Afacerile din top sunt cele care deschid drumul, acum cand intram in deceniul actiunii”.

Sursa: https://sustainablebrands.com/read/leadership/survey-covid-19-is-intensifying-sustainability-challenges-but-not-derailing-corporate-action

Foto: freepik