Motoarele moderne cu turbocompresor sunt in general mai rapide si se incing mai mult decat motoarele aspirate natural. Ca atare, ele au nevoie de un tratament special cand vine vorba despre ulei. Afla mai jos de ce este atat de esential uleiul de motor turbo si care sunt recomandarile de ulei pentru aceste motoare.

Uleiul de motor este recunoscut drept lichidul vital al motoarelor cu ardere interna. Fara el, frecarea metal pe metal a componentelor interne ar face ca motorul sa se blocheze dupa foarte scurt timp. Motoarele moderne nu sunt nici ele diferite. Mai mult decat atat, motoarele moderne au componente suplimentare, cum ar fi turbocompresoarele, care pentru lubrifiere depind in mare masura de ulei de motor de inalta calitate, curat si durabil.
Motorul are componente care se misca rapid si functioneaza la temperaturi si presiune incredibil de ridicate. Uleiul de motor joaca un rol esential in garantarea faptului ca aceste piese functioneaza conform intentiei. El lubrifiaza supapa de compresie si ventilatoarele de admisie/iesire pentru a se asigura ca nu se uzeaza. De asemenea, previne acumularea si depunerile.

Importanta schimbarii uleiului

Uleiul este esential pentru motoare in general, nu doar pentru motoarele turbo. El ofera lubrifiere si mentine componentele motorului in stare buna de functionare. Singura problema este ca uleiul se murdareste in timp, iar un ulei murdar devine ineficient. Agentii de contaminare din ulei reduc performanta, consumul de combustibil si longevitatea motorului si cresc emisiile nocive.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul?

Schimbarea uleiului la fiecare 8000 de km (pentru motoarele pe benzina aspirate natural) sau la 5.000 de km (pentru motoarele diesel sau turbo) ar trebui sa iti mentina vehiculul in forma optima.

Motoarele turbo au nevoie de mai mult ulei decat motoarele aspirate natural?

O buna lubrifiere este esentiala pentru turbocompresoare. Majoritatea turbocompresoarelor moderne folosesc un sistem de rulmenti liniari pentru a controla miscarea arborelui principal, iar uleiul este necesar pentru lubrifierea acestor doua componente. Rulmentii se bazeaza pe o pelicula de ulei de motor sub presiune inalta pentru a sustine arborele principal si pentru a garanta, in acelasi timp, ca nu exista niciun contact intre arbore si carcasa turbo. In esenta, arborele pluteste pe pelicula de ulei in timp ce se roteste la aproximativ 240K RPM sau 4k rotatii/secunda. Chiar daca uleiul isi face treaba, viteza mare a rotatiilor are ca rezultat o acumulare incredibila de caldura.
Din acest motiv, multe motoare cu turbocompresor necesita mai mult ulei decat motoarele aspirate natural.
Folosirea unei cantitati prea mici de ulei intr-un motor turbo poate deteriora atat motorul, cat si turbocompresorul. Inainte de a face un schimb de ulei citeste intotdeuna cartea masinii pentru a afla informatii despre capacitatea de ulei a motorului.

Lubrifierea contribuie la disiparea caldurii

O alta functie a uleiului de motor la motoarele turbo este disiparea caldurii. Daca temperatura devine suficient de ridicata, caldura ar putea determina inmuierea componentelor metalice ale turbocompresorului, ducand la defectiuni catastrofale.
Cand vorbim despre temperaturi si viteze atat de extreme, lipsa de ulei chiar si pentru cateva momente in timpul functionarii la viteza mare sau agresiva ar putea duce la acumularea de caldura care sudeaza microcomponentele metalice ale turbo-ului, provocand chiar blocarea.

Cum alegi cel mai bun ulei pentru motorul tau?

Principalul factor pe care trebuie sa il iei in calcul atunci cand alegi un ulei pentru un motor turbo este vascozitatea uleiului. Gradul de vascozitate al uleiului de motor are doua numere. Primul numar include litera W si indica temperatura pentru pornirea la rece, iar al doilea numar indica temperatura de functionare a motorului.
Pentru primul numar, climatul in care traiesti conteaza mai mult decat orice altceva. Daca locuiesti intr-o zona rece, mergi pe un ulei 0W sau 5W. Daca locuiesti intr-un loc cu temperaturi moderate, alege un 10W, iar daca locuiesti intr-un loc calduros, mergi pe varianta 15W sau 20W.
Pentru ca motoarele turbo genereaza multa caldura, pentru al doilea numar alege fie 30, fie 40. Vehiculele cu filtru de particule pot folosi oricare dintre aceste variante, dar daca vehiculul tau nu are filtru de particule, ramai la 30.

Cauze comune ale defectiunilor turbocompresorului

Exista trei cauze binecunoscute ale problemelor cu turbocompresorul care duc de obicei la defectiuni. Functia unui turbocompresor este aceea de a forta inducerea aerului in camera de ardere a motorului, deci e normal ca una dintre cauzele comune ale defectiunilor sa fie neglijarea filtrului de aer.
Pentru ca turbocompresorul sa-si faca treaba eficient, trebuie sa fie bine lubrifiat si acest lucru este posibil tot cu ajutorul uleiului. Pornind de aici, nu e greu de inteles ca celelalte doua cauze comune ale defectarii au legatura cu lubrifierea insuficienta. Iata de ce la vehiculele cu turbo, respectarea calendarului de schimb de ulei este mai importanta ca niciodata.

Problema 1. Contaminarea uleiului

Am explicat mai sus cum lubrifiaza uleiul de motor componentele interne ale unui turbocompresor, astfel ca nu ar trebui sa fie de mirare ca uleiul murdar este foarte daunator pentru acestea.
Componentele turbocompresorului sunt proiectate la tolerante incredibil de precise, de obicei pana la 1 micron. Iar 1 micron este de aproximativ 100 de ori mai mic decat latimea unui fir de par uman. Turbocompresoarele sunt fabricate cu un grad atat de mare de precizie, pentru a putea mentine vitezele mari ale arborelui.
Orice modificare a acestor tolerante va provoca mari probleme pentru turbo. Pe masura ce uleiul de motor recircula in mod repetat in motor, el se contamineaza treptat. Acest lucru se intampla deoarece carbonul creat in timpul procesului de ardere se manifesta ca particule minuscule in uleiul de motor. In cele din urma, concentratiile mari ale acestor particule in ulei vor actiona ca un abraziv, erodand suprafetele rulmentilor si ale arborelui rotorului si crescand spatiul liber dintre ele. Adica exact ceea ce nu trebuie sa se intample in interiorul unui turbocompresor.

Problema 2. Privarea de ulei

Contaminarea uleiului poate duce la uzura prematura a componentelor turbo interne, cum ar fi rulmentii si arborele principal, dar poate duce si la lipsa de ulei, o problema la fel de grava.
Acumularea excesiva de carbon in ulei uzeaza componentele metalice si poate duce, de asemenea, la infundarea orificiilor de alimentare cu ulei, precum si a conductelor de alimentare si de retur. Orice blocare a orificiilor de alimentare sau a conductelor va duce la probleme in alimentarea cu ulei.
Privarea de ulei nu este niciodata un lucru bun pentru un motor, deoarece atunci cand motorul nu are ulei, componentele metalice interne se ating unele de altele, ceea ce are ca rezultat frecare si caldura, ce vor duce in cele din urma la gripare. Acelasi lucru este valabil si pentru componentele interne ale unui turbocompresor.
Una dintre functiile uleiului de motor pentru turbocompresoare este, asa cum aratam mai sus, aceea de a contribui la disiparea caldurii. Limitarea alimentarii cu ulei va avea ca rezultat o caldura excesiva si eventuala inmuiere a componentelor metalice si, de aici, evident… o defectiune catastrofala.

Solutia: ulei sintetic si filtru de ulei de calitate

Din fericire, contaminarea uleiului si privarea de ulei sunt probleme foarte usor de rezolvat in aceasta era. Tot ce trebuie sa faci este sa schimbi modul de abordare a intretinerii schimbului de ulei pentru vehiculele cu turbocompresor.
Dintotdeauna, intelepciunea populara a sustinut ca schimburile regulate de ulei ar trebui facute la 5000 de km. Odata cu evolutia motoarelor dar si a lubrifierii, acest interval a ajuns la 8000 de km, 12000 de km si chiar la peste 16000 de km pentru multi producatori. Din pacate pentru soferii atrasi de perspectiva de a plati mai putin, intervalele extinse nu sunt o alegere inteligenta pentru un vehicul cu turbocompresor.
Cea mai buna modalitate de a reduce riscurile pentru turbocompresor cauzate de contaminarea uleiului sau de privarea de ulei este reducerea intervalelor de schimbare a uleiului si utilizarea de lubrifianti sintetici de calitate si a unui filtru de ulei sintetic de inalta calitate.
Utilizarea lubrifiantilor sintetici contribuie foarte mult la protejarea turbocompresorului, pentru ca nu se uzeaza si nu isi pierd vascozitatea la fel de repede ca uleiul de motor conventional in timpul procesului de ardere. O degradare redusa inseamna mai putina contaminare, iar mai putina contaminare inseamna mai putina uzura.
Uleiul sintetic este, de asemenea, mult mai potrivit pentru a rezista la temperaturile extreme generate de arborele principal al turbocompresorului si este mai bun atunci cand vine vorba de sarcina critica de disipare a caldurii.
Utilizarea uleiului sintetic este un pas important in directia corecta, dar asigura-te si ca utilizezi un filtru conceput special pentru lubrifianti sintetici.
Un filtru de ulei sintetic de cea mai buna calitate utilizeaza de obicei un amestec sintetic mai eficient, ceea ce inseamna ca poate filtra mai eficient particulele mai mici. Iar aceasta are ca rezultat o uzura mai redusa a turbocompresorului.
Configuratia unica a unui filtru pentru ulei sintetic permite filtrului sa retina aproximativ de doua ori mai multi contaminanti decat un filtru de ulei conventional. O capacitate dubla de retinere a murdariei este foarte importanta daca ne gandim cat de abrazivi sunt contaminantii pentru suprafetele componentelor interne ale turbocompresorului. Filtrul de ulei potrivit garanteaza ca toata contaminarea din ulei ramane exact acolo unde ar trebui, in filtru si la distanta de turbocompresor.

Foto: freepik