Cu ani in urma, „uleiul conventional” era cunoscut pur si simplu sub denumirea de „ulei”, pentru ca nu exista un alt fel de ulei. Acest lucru s-a schimbat odata cu aparitia uleiului sintetic. Afla care sunt principalele beneficii pe care le aduce un ulei de motor sintetic masinii tale.

Primele masini. Primele uleiuri

Primele forme de lubrifianti pentru motoare au aparut in secolul al XIX-lea, odata cu dezvoltarea primelor vehicule cu motor cu abur si motor cu ardere interna. Uleiurile folosite in acea perioada erau adesea uleiuri minerale sau uleiuri derivate din animale.
In anul 1879, Karl Benz a patentat primul motor cu ardere interna utilizat pe un automobil. Acest motor folosea ca lubrifiant uleiul de ricin.
In urmatorii ani, uleiurile minerale au fost utilizate la un nivel tot mai amplu ca lubrifianti in automobilele care apareau pe piata. Aceste uleiuri au fost rafinate din petrol si erau disponibile sub diverse forme.
In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a aparut interesul pentru dezvoltarea uleiurilor sintetice pentru a imbunatati performanta avioanelor militare. Ulterior, aceste uleiuri sintetice au fost adaptate pentru utilizarea in automobile.
Au fost stabilite apoi standarde si specificatii pentru uleiurile de motor, cum ar fi cele create de API (American Petroleum Institute) si ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile), pentru a indica performanta si calitatea acestor lubrifianti.
Uleiurile de motor au evoluat semnificativ de la primele utilizari, devenind mai rafinate, mai performante si mai potrivite pentru cerintele motoarelor moderne. Astazi, ele joaca un rol esential in protectia si functionarea eficienta a motoarelor.

Materialele sintetice aduc beneficii neconventionale

Daca uleiul conventional este doar titei rafinat, uleiul sintetic este supus unei serii de procese. Lubrifiantii sintetici sunt fabricati cu ajutorul unor componente selectate, restructurate chimic pentru a crea un produs final cu o puritate si o calitate mai ridicate decat uleiurile conventionale. Moleculele lubrifiantului sunt concepute pentru a fi mai uniforme si mai consistente – adaptate pentru a satisface cerintele specifice de inalta performanta ale motoarelor moderne. Uleiul de baza este imbunatatit apoi cu aditivi care il ajuta sa ofere:

– Protectie mai buna la uzura
– Performanta la temperaturi extreme
– Curatarea motorului
– Protectia sistemului de emisii
– Potential de economie de combustibil

Uleiurile de motor sunt mai complexe ca niciodata

Pe masura ce vehiculele devin mai complexe, uleiurile de motor urmeaza si ele aceeasi traiectorie. „Motoarele trebuie sa functioneze mai bine si sa incorporeze tehnologii mai noi pentru a furniza o eficienta mai buna si a creste puterea”, spune Sean Nguyen, cercetator la Pennzoil si specialist in lubrifianti auto la Shell Lubricants.
In plus, producatorii de motoare au trecut la o abordare bazata mai mult pe economia de combustibil, ceea ce i-a obligat pe producatorii de ulei “sa faca uleiuri mai subtiri pentru a indeplini aceste cerinte moderne. Aceste uleiuri trebuie sa protejeze in continuare piesele motorului”, oferind in acelasi timp si alte beneficii, inclusiv performanta la temperaturi extreme.
Daca inainte cele mai comune clase de vascozitate erau 10W-30 si 5W-20, astazi 0W-20 si 5W-20 sunt cele mai frecvente, explica Mike Warholic, manager senior de tehnologie la Valvoline. “Tehnologia uleiului de motor s-a imbunatatit in alte zone. Prima este calitatea uleiului de baza. Calitatea s-a imbunatatit dramatic, datorita imbunatatirii procesului de rafinare si a modului in care sunt produse uleiurile sintetice”, spune Nguyen.
„Stim ca uleiul sintetic trece prin procese de inginerie chimica, iar moleculele din aceste uleiuri pot fi descrise prin proprietati mai uniforme si mai putine impuritati” adauga el, explicand ca aditivii din uleiuri s-au imbunatatit semnificativ. „Producatorii si furnizorii de top de ulei au apelat la ingrediente mai bune. Iar aceste ingrediente nu sunt indreptate doar catre o caracteristica a formularii. Ele au proprietati sinergice, cu dublu scop”.

Beneficiile uleiurilor sintetice

Uleiurile sintetice ofera o serie de beneficii fata de uleiurile conventionale (minerale) in ceea ce priveste lubrifierea si protectia motorului. Iata cateva dintre avantajele principale ale uleiurilor sintetice.

Vascozitate stabila la temperatura extrema

Uleiurile sintetice au o vascozitate stabila la temperaturi extreme, ceea ce inseamna ca ele pot functiona eficient la temperaturi foarte ridicate sau foarte scazute fara a deveni prea subtiri sau prea groase. Aceasta caracteristica asigura o lubrifiere constanta a motorului.

Rezistenta la oxidare

Uleiurile sintetice sunt mai rezistente la oxidare decat uleiurile minerale, ceea ce inseamna ca se degradeaza mai lent in timp. Aceasta prelungeste durata de viata a uleiului si mentine curatenia motorului.

Protectie impotriva uzurii

Datorita consistentei lor uniforme, uleiurile sintetice ofera o protectie mai buna impotriva uzurii si a frecarii in motor, prelungind astfel durata de viata a componentelor motorului.

Curgere mai rapida la temperaturi scazute

Uleiurile sintetice au un punct de curgere mai scazut, ceea ce inseamna ca vor curge mai usor la temperaturi scazute. Acest lucru faciliteaza pornirea la rece a motorului si reduce uzura in primele momente dupa pornire.

Eficienta energetica

Datorita reducerii frecarii si lubrifierii mai eficiente, uleiurile sintetice pot contribui la imbunatatirea eficientei motorului si la economisia de combustibil.

Rezistenta la depuneri si curatenie

Uleiurile sintetice au tendinta de a mentine motorul mai curat si de a preveni formarea depunerilor de impuritati. Aceasta poate contribui la functionarea mai eficienta si la prevenirea blocajelor in motor.

Interval de schimb mai lung

De obicei, uleiurile sintetice permit intervale de schimb al uleiului mai lungi in comparatie cu uleiurile minerale, ceea ce inseamna mai putine schimburi de ulei in timp.

Rezistenta la temperaturi ridicate

Uleiurile sintetice rezista mai bine la temperaturi ridicate, cum ar fi cele din motoarele supraalimentate sau de performanta.

Protectie sporita a turbocompresoarelor

Uleiurile sintetice sunt adesea recomandate pentru motoarele echipate cu turbocompresor, deoarece ofera o lubrifiere superioara la temperaturi ridicate si o protectie mai buna impotriva presiunii crescute.

Potrivite pentru conditii extreme

Datorita caracteristicilor lor superioare de lubrifiere si protectie, uleiurile sintetice sunt ideale pentru masinile care functioneaza in conditii extreme sau pentru aplicatii speciale, cum ar fi masini industriale sau de curse.

Provocari de inventar

Toate service-urile si vulcanizarile ofera astazi si servicii de schimb de ulei. Desi numarul de vehicule electrice de pe sosele este din ce in ce mai mare, service-urile inca vor avea mult de lucru in sfera schimburilor de ulei de motor.
De asemenea, pe drumuri exista inca multe masini vechi. Cheia pentru service-uri este sa detina inventarul adecvat pentru a acoperi atat vehiculele mai vechi, cat si pe cele mai noi. Poate fi dificil, dar merita.
De asemenea, producatorii de echipamente originale pentru vehicule (OEM) pot recomanda anumite uleiuri de motor pentru diferite masini, SUV-uri, CUV-uri si camionete usoare.
Geografia poate juca si ea un rol in ceea ce priveste inventarul. Daca te afli intr-o regiune mai calda, e posibil sa nu fie nevoie de un stoc de uleiuri care sa aiba aceleasi proprietati la temperatura scazuta, asa cum se intampla in climatele mai reci.
Service-urile vor trebui sa-si cunoasca bine clientii si sa stie ce vehicule conduc, pentru a avea la indemana uleiul potrivit la momentul potrivit.

Intervalul de schimb pentru uleiurile moderne

In epoca moderna, intervalele pentru schimburile de ulei s-au prelungit. Ceea ce nu inseamna insa ca proprietarii de vehicule ar trebui sa-si forteze norocul. Dealerii trebuie sa incurajeze clientii sa respecte intervalele de schimbare a uleiului impuse de producatorul auto, pentru ca acesta cunoaste exact toate nuantele a ceea ce poate face motorul produs de el.
„Uleiurile s-au imbunatatit mult, ceea ce le permite sa dureze mai mult – insa nu pentru totdeauna”, spune Warholic. „Exista componente in ulei care se degradeaza orice-ar fi. Fiecare ulei are o durata de viata limitata. Intervalul minim de schimb acum este de 5000 de km, iar noul nivel optim este de 8000 de km”.
Respecta intotdeauna instructiunile OEM, fie ca este o cifra fixa intr-un manual sau pe computerul de bord al vehiculului, care te avertizeaza ca e timpul sa schimbi uleiul.
„OEM fac o serie intreaga de teste pentru a se asigura ca motorul are uleiul potrivit si ca prescriu intervalele potrivite astfel incat motorul sa fie protejat. OEM sunt foarte sensibili la acest aspect”.

Foto: freepik