Alegerea uleiului adecvat pentru motocicleta ta este esentiala pentru buna functionare a acesteia si pentru prelungirea duratei sale de viata. In cele ce urmeaza vom detalia tipurile de ulei de motocicleta si iti vom oferi cateva sfaturi despre cum sa il alegi uleiul pentru motociclete cel mai bun pentru tine.

Consulta manualul vehiculului

Primul lucru de care trebuie sa tii cont este manualul motocicletei tale. Producatorul va indica acolo tipul de ulei recomandat pentru modelul tau. Este important sa urmezi aceste instructiuni pentru a asigura functionarea adecvata a motorului.

Ulei mineral, ulei sintetic, ulei semisintetic

In general exista doua tipuri de ulei de motor pentru motociclete: uleiul de motor mineral si uleiul de motor sintetic, insa la acestea se adauga si uleiul semisintetic, o varainta foarte populara.
Uleiul mineral este extras direct din petrol si este mai ieftin decat uleiul sintetic.
Pe de alta parte, uleiul sintetic este creat artificial prin procese chimice si este mai rezistent la temperaturi ridicate si la oxidare.
Uleiul semisintetic este un mix intre primele doua tipuri de ulei.

Uleiul mineral pentru motociclete

Uleiul mineral este cel mai basic si mai economic tip de ulei. El este compus din uleiuri brute si nerafinate si contine aditivi ce protejeaza motorul si extind durata de viata a uleiului. Acest tip de ulei este ideal pentru motociclete cu capacitate cilindrica mica si pentru motoare mai vechi, care necesita un ulei mai gros.

Uleiul sintetic pentru motociclete

Uleiul sintetic este cel mai avansat tip de ulei de pe piata. El este compus din uleiuri sintetice de baza si aditivi ce protejeaza motorul si reduc frecarea. Acest tip de ulei este ideal pentru motoare cu capacitate cilindrica mare si motoare mai moderne, care necesita un ulei mai subtire, cu proprietati superioare de lubrifiere.

Uleiul semisintetic pentru motociclete

Uleiul seminsintetic este un mix intre uleiul mineral si uleiul sintetic. Acest tip de ulei imbina proprietatile ambelor tipuri de ulei pentru a oferi o protectie mai buna a motorului si o performanta superioara. Este ideal pentru motoare cu capacitate cilindrica medie si mare, care necesita ulei de calitate dar care nu au nevoie de ulei complet sintetic.

Ce inseamna numerele de pe sticla de ulei?

Numerele de pe sticlele de ulei de motor indica vascozitatea uleiului. Acest numar se refera la capacitatea uleiului de a curge la diferite temperaturi. De pilda, un ulei 10W-40 inseamna ca are o vascozitate de 10 la rece si de 40 la cald. Cu cat numarul referitor la vascozitatea la rece este mai mic, cu atat uleiul va fi mai lubrifiant la temperaturi scazute.
In general, uleiurile cu o vascozitate mai mare sunt mai bune pentru motoare mai vechi, cu o uzura mai mare, in timp ce uleiurile cu o vascozitate mai mica sunt potrivite pentru motoarele mai noi. Cel mai bine este sa urmezi intotdeauna recomandarile producatorului motocicletei.
Aceste numere sunt cunoscute ca grade SAE. Gradele SAE sunt impartite in doua.

Primul numar, cel de langa litera, reprezinta gradele de iarna. Litera W indica practic fluiditatea uleiului la temperaturi scazute. Cu cat acest numar este mai mic, cu atat fluiditatea la rece va fi mai buna si cu atat uleiul va ajunge mai repede in toate partile motorului si va asigura astfel protectia tuturor elementelor intr-un timp mai scurt.
Al doilea numar este intotdeauna mai mare decat primul si reprezinta numarul pentru gradele de vara. Cu cat vascozitatea este mai mare cu atat filmul lubrifiant va fi mai mare. Filmul lubrifiant se traduce intr-o protectie mai buna a elementelor mecanice si o etansare mai buna.

Cum alegi cel mai bun ulei pentru motocicleta ta?

Orice motocicleta necesita un tip anume de ulei, care este indicat in cartea vehiculului. Este important sa urmezi recomandarile producatorului, pentru a asigura functionarea adecvata.
Alege un ulei de calitate. Alege un ulei de la un brand renumit. Uleiurile de calitate slaba pot afecta motorul si pot cauza probleme pe termen lung.
Tine cont de vascozitate. Vascozitatea uleiului este masura grosimii sale. Vascozitatea adecvata depinde de tipul de motor si de conditiile climatice in care este folosit uleiul. Consulta manualul pentru a afla vascozitatea corecta.
Tine cont de temperatura. Uleiul trebuie sa poata rezista la temperaturi ridicate ale motorului. Daca locuiesti intr-o zona cu climat fierbinte, alege un ulei cu o capacitate mai mare de rezistenta la caldura. Daca locuiesti intr-o zona in care este frig, uleiul sintetic va fi probabil cea mai buna alegere.
Cea mai mare parte a uzurii motorului apare la pornire, asa ca daca ai un ulei care curge la temperaturi scazute vei fi in siguranta.
Un alt aspect important de care trebuie sa tii cont este schimbarea uleiului. In general, se recomanda sa schimbi uleiul la 3000-5000 de km, in functie de tipul de ulei folosit. In plus, este important sa verifici in mod regulat nivelul uleiului, pentru a te asigura ca motorul este intotdeauna bine lubrifiat.

Uleiul monograd versus uleiul multigrad

Uleiurile sunt clasificate in functie de vascozitate. Uleiurile multigrad au rate diferite de curgere. Unul pentru temperaturi scazute si unul pentru cand uleiul este cald.
Un ulei 20W-50, de pilda, are doua numere. 20 este rata de curgere cand uleiul este rece, “W” reprezinta abrevierea pentru “winter” (iarna), iar 50 este numarul ce reprezinta vascozitatea cand uleiul este cald.
Un ulei monograd, precum SAE 60, are o singura rata de curgere. Acesta este un dezavantaj cand uleiul este rece.
Uleiurile multigrad, precum 85W-90 functioneaza la fel, insa contin aditivi ce reduc spumarea si disiparea caldurii. Uleiurile multigrad au multe avantaje comparativ cu uleiurile monograd. Aditivii pentru vascozitate si detergentii fac din aceste uleiuri alegerea potrivita pentru motocicletele moderne. Uleiurile multigrad pot cauza scurgeri la motoarele mai vechi, unde tolerantele la prelucrare nu sunt atat de precise ca la motoarele moderne.

Cand sa nu folosesti ulei sintetic?

Motocicletele cu ambreiaj umed au nevoie de un ulei conventional. Motivul este ca ambreiajul necesita frictiune pentru a functiona, iar uleiurile sintetice nu permit suficienta frictiune. Daca folosesti ulei sintetic pe un ambreiaj umed, vei avea parte adesea de patinarea ambreiajului, ceea ce il va face in cele din urma sa cedeze.

Cat de des trebuie sa schimbi uleiul de motor?

Un aspect important pe care trebuie sa il retii este ca regula privind schimbarea uleiului la 30.000 de km este un mit. Daca folosesti un ulei scump si justifici astfel schimbarea uleiului la 30.000 de km pentru ca asa ti-a recomandat producatorul de ulei, faci o greseala.
Principala problema cu uleiul este ca devine murdar. Motorul va produce inevitabil reziduuri, iar faptul ca circuli aceste reziduuri prin motor 30.000 de km nu este deloc o idee buna! Aceasta iti va afecta sistemul de filtrare a uleiului si ratele de curgere ale uleiului prin motor.
Majoritatea motocicletelor au nevoie sa schimbi uleiul dupa maxim 8000 de km. Acesta este cel mai bun mod de a mentine la un nivel minim reziduurile din motor si de a asigura niveluri optime pentru ratele de curgere si pentru filtrare.

Foto: freepik