O cincime din cele mai mari companii ale lumii au anuntat obiective agresive net zero in ceea ce priveste emisiile de carbon, in cursul ultimului an, un trend stimulat de situatia ecnomica actuala si de preferintele in schimbare ale consumatorilor.

Pentru sectoarele de productie si lanturi de aprovizionare, aceste obiective joaca un rol semnificativ in reducerea impactului fata de mediu. Aproximativ 77% din totalul de emisii din SUA sunt atribuite productiei industriale. In ritmul acesta, in timp ce alte industrii reduc sau elimina emisiile, Administratia Americana pentru Energie prezice o crestere de 26% de la verticala industriala pana in 2050.

Intr-o perioada in care alte industrii isi planifica un viitor mai flexibil si mai verde, cum pot companiile industriale sa aiba parte de aceleasi evolutii pozitive?
Producatorii isi pot folosi initiativele legate de transformarea digitala pentru a aprofunda si a consolida eforturile de sustenabilitate.

Argumente economice pentru sustenabilitate

Sustenabilitatea nu mai este doar un simplu mod de a economisi la capitolul costuri, ci si un interes mai mare, adaptat clientilor, fata de imbunatatirea operatiunilor si societatii in ansamblu.

In final, eforturile companiilor in aceasta zona vor fi asociate activitatii principale si vor influenta in mod direct rezilienta, veniturile si productivitatea companiilor.
Pana si termenul “sustenabilitate” este o umbrela uriasa ce include totul, de la emisii pana la inovatii si diversitate, asa cum se arata in cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabila ale Natiunilor Unite.
Rezolvarea acestor probleme nu va veni in urma actiunilor unei singure companii, ci printr-o initiativa colectiva a maselor.
Din punctul de vedere al unui producator, exista doua moduri in care poate fi privita agenda de transformare digitala si modul in care aceasta poate fi folosita pentru a contribui la atingerea obiectivelor de sustenabilitate.

Optiunea 1. Abordarea holistica

Cand transfomarile digitale ale unei afaceri esueaza, motivul este cel mai probabil reprezentat de provocarile traditionale cu care se confrunta companiile industriale. Printre acestea se numara si optimizarea echipamentelor, ingrijorarea cu privire la timpii de nefunctionare sau problemele din lanturile de aprovizionare si distributie. Integrarea IoT (Internet of Things) sau a senzorilor fara sa fie identificate in primul rand rezultatele dorite este numai un plasture pus peste o rana importanta.

Pentru a atinge obiectivele de sustenabilitate si pentru a construi rezilienta, e nevoie de solutii pentru aspecte precum vizibilitatea si schimbul de date in intregul ecosistem valoric. Aceasta abordare va contribui la identificarea riscurilor sau zonelor in care se pot face imbunatatiri. Si, asa cum am vazut de multe ori in ultimul an, e mai bine sa gasesti proactiv fisuri, decat sa astepti pana cand va fi prea tarziu.

Optiunea 2. Dincolo de parametrii ROI imediati

Initiativele de sustenabilitate arata adesea teribil atunci cand sunt puse pe hartie, in fazele initiale. Costa bani sa construiesti o infrastructura verde sau sa decarbonizezi cat mai mult posibil, iar aceasta investitie substantiala poate fi dificil de imbratisat de catre factorii de decizie.

Cu toate acestea, traversarea acestei perioade de tranzitie – in care veniturile sunt mici iar costurile cresc – se va traduce in timp in profituri mai stabile si un plus de eficienta.
Pornind de la aceasta abordare, este important pentru companii sa abordeze perioada din prisma cresterii veniturilor, in loc sa se concentreze prea intens pe profituri. Liderii de companii ar trebui sa se intrebe daca eforturile pe care le fac vor determina cresterea prin aragerea clientilor? Vor fi aceste eforturi un diferentiator competitiv? Ce rol va avea sustenabilitatea in consolidarea brandului lor?
Toate acestea au potentialul profitabilitatii pe termen lung, ce depaseste cu mult investitiile initiale in sustenabilitate.

Initiativele de transformare digitala a companiilor, ce permit si posibilitati de sustenabilitate, ofera si ele un avantaj competitiv afacerilor. Clientii pun tot mai multe intrebari companiilor cu care lucreaza despre planurile si initiativele de sustenabilitate – mergand chiar atat de departe incat sa includa in cererile de oferta sectiuni anume dedicate sustenabilitatii. Afacerile care isi folosesc transformarile digitale pentru a permite initiative de sustenabilitate vor fi mai bine pozitionate pentru a castiga noi clienti.

Beneficii economice in medii industriale

Pe masura ce climatul actual de afaceri continua sa accelereze transformarile digitale, determinand tot mai multe companii sa se gandeasca serios la sustenabilitate, producatorii au un set diferit de obstacole de infruntat.
In acest sens, cele mai comune intrebari auzite din partea companiilor din domeniul industrial se refera la imbunatatirea in timp a relatiilor cu clientii. Iar ceea ce ajuta companiile in acest deziderat sunt chiar inovatiile digitale si cele legate de modelul de business (de pilda modelul business-as-a-service).

Parcurgerea acestui proces ajuta firmele industriale sa detina controlul asupra materialelor folosite si asupra nivelului de sustenabilitate al operatiunilor lor ca intreg. De asemenea, permite integrarea valorica verticala, recuperarea si controlul unei parti mai mari din lantul de aprovizionare si distributie. Aici, suma valorii trebuie sa fie mai mare decat valoarea consumata, avand o corelatie directa cu eforturile de sustenabilitate.
Dat fiind acest nivel de intimitate cu clientii, se poate construi un model sustenabil pe termen lung – unul care nu este doar mai benefic pentru mediu, ci si capabil sa ajute firmele sa isi imbunatateasca veniturile, rezilienta si profiturile.

Sursa: https://www.forbes.com/sites/forbesbusinessdevelopmentcouncil/2021/11/09/succeeding-in-the-modern-era-of-industrial-sustainability/?sh=3e86d4576057

Foto: freepik