2015 nu a început foarte bine pentru constructorii de automobile premium prezenți pe piața din China. Încurajați de creșterea economică galopantă a Chinei, BMW, Toyota sau Mercedes și-au propus target-uri de vânzări extrem de ambițioase pentru 2014. Totuși, ritmul creșterii economice a Chinei a încetinit vizibil și dealerii chinezi s-au trezit cu stocuri uriașe de mașini și mari probleme financiare generate de menținerea acestor stocuri. Conform Autoblog, aproximativ 95% din showroomurile Toyota din China sunt în pierdere, iar 10% dintre acestea se află practic în insolvență. Situația este similară și pentru alți producători precum Honda, BMW, Mercedes sau Nissan.

china

Dealerii chinezi nu au pierdut timpul și au început să ceară producătorilor compensații financiare pentru pierderile înregistrate. Și, în buna tradiție chineză, atunci când se confruntă cu o problemă, antreprenorii chinezi solicită ajutorul statului. Astfel, Asociația Dealerilor de Automobile din China (CADA) a înaintat o plângere oficială către guvernul chinez. CADA nu a făcut niciun secret din faptul că exercită presiuni uriașe pentru a obține plăți compensatorii pentru membrii săi din partea marilor producători de automobile. Dacă în cazul Toyota, se pare că dealerii solicită compensații în valoare de 355 de milioane de dolari, BMW a confirmat deja că și-a dat acordul să plătească dealerilor săi chinezi uriașa sumă de 820 de milioane de dolari sub forma unei subvenții menite să compenseze vânzările foarte slabe de anul trecut și să mențină rețeaua de dealeri pe linia de plutire. Song Tao, Secretar General Adjunct al CADA i-a reprezentat pe distribuitorii chinezi ai BMW în negocierile directe cu producătorul german și a solicitat plata integrală a sumei până la 28 Februarie 2015. În același timp, dealerii BMW din China au obținut acordul germanilor pentru sistarea comenzilor de automobile noi până la diminuarea stocurilor existente.

Informații neoficiale indică faptul că Audi ar fi plătit subvenții de aproximativ 300 de milioane de dolari dealerilor săi chinezi, în vreme ce Mercedes ar fi pus pe masă o ofertă de 150 de milioane de dolari. În cazul Porsche,  dealerii din China nu au solicitat subvenții, dar au cerut producătorului german de automobile să le ajusteze target-ul de vânzări pentru 2015 de la 64,000 de unități la aproximativ 46,000 de unități.

Plata acestor sume uriașe demonstrează importanța pe care piața chineză o are pentru producătorii de automobile. În pofida unei scăderi de aproximativ 7 procente pentru 2015 (prognozată de IHS Automotive), piața chineză rămâne cea mai mare din lume și are încă perspective foarte bune de creștere. BMW a confirmat deja că această piață este una extrem de importantă pentru tentativa sa de a-și păstra coroana de cel mai mare producător de automobile premium din lume după cifra de vânzări. Producătorul bavarez a precizat că își menține obiectivul de a vinde peste 2 milioane de mașini la nivel global și că piața din China trece printr-o perioadă de normalizare după o creștere accelerată în anii trecuți.

Unii analiști sunt de părere că această situație va reprezenta o trezire la realitate pentru producătorii de automobile prezenți pe piața chineză. Aceștia trebuie să-și seteze așteptări realiste privind cifrele de vânzări și să colaboreze mai îndeaproape cu dealerii din China pentru a ieși din impas.

Foto: freepik