În ultimii ani, clasa automobilelor de lux a cunoscut cea mai impresionantă expansiune dintre toate categoriile de automobile. Și nu a fost vorba doar de dotarea automobilelor cu motoare amețitor de puternice, finisarea cu materiale ultra-exclusiviste sau dotarea cu gadgeturi high-tech. În clasa de lux s-a produs practic o redefinire a noțiunii clasice de automobil de lux. Gusturile clienților au evoluat și luxul decadentș spațiul uriaș sau motoarele ultra-performante nu mai sunt singurele argumente pentru achiziția unui model de lux. Ambalajul în care este împachetat luxul contemporan a devenit tot mai important și s-a îndepărtat tot mai mult de convențional.

evolutia-luxului

Noile categorii de clienți i-au forțat pe producătorii de automobile să-și rafineze și să-și extindă gama în moduri la care nimeni nu s-ar fi gândit cu doar cațiva ani în urmă. Să luăm exemplul          crossover-ului BMW X6, un hibrid între un coupe în 4 uși (o contradicție în termeni) și un SUV. Cine ar fi crezut în urmă cu 10 ani că un potențial client de BMW Seria 7 sau Mercedes S-Class ar putea lua în considerare un automobil cu veleități sportive excelente pentru masa sa și cu abilități peste medie în teren accidentat, dar cu un spațiu interior destul de redus? La urma urmei, nu era nici cal nici măgar iar părerile în privința designului său au fost împărțite încă de la lansare, mașina fiind deseori subiectul de glumă al revistelor auto. Cinci ani și 260,000 de unități vândute mai târziu, X6 este un succes comercial răsunător pentru BMW iar rivalul Mercedes nu are de ales și lansează anul acesta la salonul de la Detroit un răspuns direct: GLE Coupe. Privit din lateral, GLE Coupe are multe elemente foarte apropiate de limbajul stilistic al lui X6 și foarte puține în comun cu eleganța și sobrietatea Mercedesurilor de altă dată.

Altă clasă, altă situație de data aceasta cu Mercedes în rolul de deschizător de drumuri și divizia de lux a Nissan (Infiniti) în rolul de challenger. După ce Mercedes a repurtat un succes comercial cu versiunea redefinită sub formă de hatchback a micului A-Classe și crossover-ul GLA, Infiniti a decis să producă primul său hatchback de clasă medie: Q30 menit. Acesta se va lupta cu Audi A3, BMW Seria 1 sau Volvo V40. Deloc întâmplâtor, Q30 va împărți platforma tehnică cu Mercedes GLA în tentativa de a optimiza costurile de producție și a oferi luxul la un preț relativ accesibil. În acest context, nu ar fi de mirare să vedem în curând și un crossover Infiniti menit să concureze GLA sau BMW X4.

Aceeași direcție o urmează și una dintre cele mai tradiționaliste mărci de lux: Jaguar. Oficialii mărci britanice achiziționate de indienii de la Tata Motors au anunțat că se pregătesc de lansarea primului crossover din istoria mărcii, denumit F-Pace. F-Pace va utiliza platforma tehnică a sedanului XE și va sosi pe piață în 2016. Audi s-a aruncat în sarabanda SUV-urilor și a crossover-elor încă de la început demarând un râzboi de guerilă cu rivalii de la BMW: Q1, Q3, Q5 și Q7 se luptă umăr la umăr cu X1, X3, X4 și X5.  Clienții au de unde alege.

Cel mai bine a rezumat situația directorul de design al Jaguar, Ian Callum: „Oamenii vor SUV-uri și crossover-uri și asta este o realitate”. Așa că producătorii de automobile nu își permit să rămână cu un pas în urmă pe această piață extrem de profitabilă care, conform unui studiu realizat de TrueCar Inc., va atinge vânzări de 116.7 miliarde de dolari în 2015. Un lucru este clar, extinderea clasei de lux nu s-a sfârșit, ea este de abia la început.

 

Foto: freepik