În mai 2013 producătorul italian de automobile supersport Ferrari a anunțat că intenționează să reducă vânzările la un nivel de aproximativ 7000 de unități pe an. Într-o perioadă extrem de dificilă pentru piața auto mondială, constructorul italian a șocat cu un anunț ce părea să sfideze logica, mai ales în condițiile în care piața automobilelor de lux a prosperat pe timp de criză.
La o analiză mai atentă însă, devine evident faptul că, pentru a-și vinde automobilele extrem de scumpe (cu prețuri ce variază de la sute de mii de dolari la peste un milion de dolari), Ferrari dorește să mențină o notă de exclusivism care justifică aceste prețuri. Dacă oricine poate cumpăra un Ferrari, atunci italienii riscă să-și piardă clienții fideli, cei care achiziționează mai multe automobile sau colecționează modele rare din gamă, în dauna clienților ocazionali care migrează de la o marcă la alta.
Președintele Ferrari, Luca Cordero di Montezemolo, explică decizia astfel: “Am luat această decizie deoarece este una importantă pentru cultura dealerilor Ferrari. Concesionarii noștri trebuie să înțeleagă faptul că nu doar cantitatea este importantă, ci și calitatea. Exclusivismul mărcii Ferrari este fundamental pentru valoarea produselor noastre. Am luat decizia de a produce mai puține unități pentru că altfel riscăm să plasăm pe piață prea multe mașini”. Cu siguranță atunci când aduce în discuția calitatea, di Montezemolo nu se gândește la calitatea mașinilor sale, ci la calitatea clienților deoarece, disponibilitatea prea mare a acestor automobile ar duce cu siguranță la devalorizarea brandului clădit cu multă muncă de-a lungul anilor. Asta înseamnă că în loc să cadă pradă rapacității și tendinței de a câștiga o cotă de piață mai mare, producătorul italian ia o decizie cu efecte pe termen lung.
Se încearcă probabil și evitarea unor situații de tipul recentului episod (ultra mediatizat) în care un celebru cântareț de manele din România a făcut praf un exemplar Ferrari în mijlocul Bucureștiului, amuzându-se copios pe această temă. Italienii sunt conștienți că pentru a justifica un preț de sute de mii de euro și a păstra o imagine de marcă foarte puternică, nu-și pot permite să umple Bucureștiul de modele Ferrari decorate cu trei, patru sau mai multe cruciulițe lipite cu ventuze pe parbriz. Este cu atât mai lăudabilă decizia celor de la Ferrari în condițiile în care unii concurenti au făcut compromisuri importante pentru a-și crește vânzările (Porsche a lansat un SUV de clasă mare și urmează să lanseze un mini-SUV, Macan, și a dotate unele modele chiar cu motorizari diesel. Maserati studiază posibilitate lansării unui SUV tot în tentativa de a-și mări cota de piața profitând de trendul ascendent al clasei SUV-urilor).
Anunțul acestei decizii vine într-un moment de prosperitate financiară incontestabilă pentru Ferrari: profitul operațional al companiei a crescut de la 43 la 80 de milioane de euro în primul trimestru din 2013, iar cifra de afaceri a crescut cu 8 procente până la 551 de milioane de euro. Decizia luată de italieni pentru a proteja exclusivismul brandului italian nu este una nouă, Ferrari apelând la aceeași metodă și în 2003, fapt ce dovedește că vorbim despre o viziune strategică nu despre o idee întâmplătoare. Tot o inițiativă strategică este și recent anunțatul parteneriat cu gigantul IT Apple, care se va concretiza în dezvoltarea unui sistem de infotainment revoluționar chiar și pentru clasa în care joacă Ferrari. Un lucru este clar: Ferrari nu face compromisuri.
Foto: freepik