În luna iulie a acestui an, Ferrari, divizie a grupului auto Fiat Chrysler Automobiles (FCA), a depus documentele necesare pentru demararea unei oferte publice iniţiale (IPO) la Bursa din New York. FCA deţine în prezent 90% din portofoliul de acțiuni Ferrari, în vreme ce Piero Ferrari, vicepreşedinte şi fiul fondatorului Enzo Ferrari, deține restul de 10%.

 

În cadrul acestei oferte publice, FCA intenționează să ofere peste 18 milioane de actiuni (aproximativ 10% din actiunile Ferrari)  la un preț care variază între 48 și 52 de dolari pe acțiune conform documentanției depuse la Autoritatea de Control a Pieţelor Financiare din SUA (Securities and Exchange Commission – SEC).

Conform Bloomberg, numărul ofertanților înscriși pentru acest IPO a depășit deja oferta, interesul investitorilor dovedindu-se copleșitor chiar și în raport cu cele mai optimiste așteptări ale FCA. Investitorii le indicaseră deja de ceva vreme bancherilor implicați în IPO că cererea va depăși cu mult oferta în cadrul ofertei Ferrari mai ales după o serie de eșecuri înregistrate de companii americane precum Digicel Group sau First Data Corporation cu ofertele lor publice. De altfel, strategia Fiat Chrysler a fost să limiteze numărul de acțiuni oferite spre vânzare pentru a impulsiona cererea.

Vânzarea acțiunilor Ferrari la bursă are un rol critic pentru compania mamă FCA, care are dificultăți tot mai mari în a susține un program masiv de investiții necesar lansării de noi modele. Banii obținuți din vânzarea acțiunilor Ferrari vor ajuta FCA să finanțeze un program ambițios de investiţii în valoare de 48 de miliarde de euro, care are drept obiectiv extinderea la nivel global a gamei de modele pentru mărcile Jeep, Alfa Romeo şi Maserati.

Pe lângă cele peste 4 miliarde de dolari pe care FCA le va obține din listarea publică a acțiunilor Ferrari, compania italo-americană intenționează să separe marca Ferrari de grup la anul. Ferrari va prelua în acel moment și o mare parte din datoria Fiat și specialiștii preconizează că va avea o valoare de piață de aproximativ 12 miliarde de dolari.

Conform unor analiști din industrie, separarea Ferrari de FCA, l-ar putea ajuta pe CEO-ul Sergio Marchionne să găsească un partener pentru o eventuală fuziune care să-i permită să împartă costurile de cercetare și dezvoltare. Propunerea de fuziune cu rivalul american General Motors pe care Marchionne a încercat să o forțeze la începutul anului,  a fost, pentru moment respinsă de comitetul executiv al GM.

 

Foto: freepik