Intr-o perioada in care elevii revin la o rutina normala dupa un an extrem de dificil, scolile se confrunta cu o provocare dificila in a se asigura ca revenirea in banci se face in conditii de egalitate.

Din pacate, lacunele aparute ca rezultat al pandemiei vor fi importante. Iar cu aceasta problema se lupta toate tarile care s-au confruntat cu pandemia si care au impus masuri stricte de carantina.

In Regatul Unit, Institutul pentru Politici Educationale si Renaissance Learning au aratat intr-un raport din luna februarie ca elevii din scolile gimnaziale cele mai defavorizate au pierdut 2,2 luni de invatare, comparativ cu 1,5 luni in cazul copiilor din scolile cele mai bogate. O cercetare mai recenta a Fundatiei Inzestrare prin Educatie a descoperit ca diferentele de asimilare dintre elevii de ciclu primar din scolile defavorizate si colegii lor s-au marit cu o luna, de la debutul pandemiei.

Prin urmare, este esential ca scolile sa ia toate masurile posibile pentru a se asigura ca elevii, in special cei mai defavorizati, sunt sustinuti suficient si sa faca o prioritate din binele acestora, pentru a reduce acest decalaj.

O zona care este adesea trecuta cu vederea atunci cand se masoara impactul asupra participarii la ore este calitatea aerului din interior. In conditiile in care elevii isi petrec un procent important din zi in salile de clasa, este esential ca ei sa poata respira aer curat, fara substante daunatoare si contaminanti. Acesta ar trebui sa fie o zona cheie de interes pentru scolile care ies din pandemie, avand in vedere ca ventilatia, filtrarea si monitorizarea calitatii aerului pot contribui in mare masura la reducerea raspandirii particulelor SARS-CoV-2 in interior.

Imbunatatirea calitatii aerului – beneficii uriase

Trebuie spus ca beneficiile imbunatatirii calitatii aerului din spatiile interioare destinate elevilor depasesc cu mult limitarea raspandirii coronavirusului; concentratiile mari de contaminanti precum dioxidul de carbon in salile de clasa nu afecteaza doar sanatatea si starea de bine a elevilor pe termen lung, ci si capacitatea lor de invatare.

Oboseala, pierderea concentrarii si simptome precum durerile de cap provocate de concentratiile mari de poluanti si salile de clasa fierbinti, pot duce toate la reducerea productivitatii si pot afecta rezultatele scolare. Studiile au indicat ca atunci cand aceste riscuri sunt gestionate prin solutii curate de construire, rezultatele la testele cognitive si productivitatea au parte de cresteri importante.

In plus, elevii nu ar trebui sa se confrunte cu preocupari legate de sanatatea pe termen lung si de dezvoltarea adecvata, in urma desfasurarii procesului educativ in spatii slab ventilate. Ventilarea defectuoasa vine la pachet cu o serie de riscuri, precum efectele asupra dezvoltarii functiei pulmonare si aparitia sau agravarea astmului.

Cercetarile incep, de asemenea, sa indice efectele nocive ale poluarii aerului asupra creierului in dezvoltare al copiilor, aceasta afectand in primul rand memoria si avand un impact potential pe termen lung asupra sanatatii mentale a copilului.

Potrivit cercetarii recent lansate a King’s College din Londra, derulata pe parcursul a doua decenii, copiii expusi la niveluri mai ridicate de poluare a aerului au mai multe sanse de a suferi de o sanatate mentala precara la varsta de 18 ani.
Dupa un an atat de dificil, binele mental al elevilor ar trebui sa fie o prioritate absoluta pentru scoli si, in paralel cu explorarea pe mai departe a legaturilor cauzale, trebuie sa se faca pasi pentru a reduce factorii potentiali ce contribuie la o stare proasta de sanatate mentala.

Solutia pentru poluare

Multe scoli se bazeaza pe ventilatia manuala in salile de clasa prin deschiderea ferestrelor, insa cauzele externe de discomfort – precum zgomotul sau vremea rea – inseamna ca profesorii nu pot asigura intotdeauna ventilatia naturala din exterior a salilor de clasa.
Si mai important, ventilatia prin intermediul ferestrelor nu protejeaza deloc elevii din zonele in care aerul de afara este poluat, o problema majora in zonele urbane.
Cercetatorii de la University College din Londra au evidentiat intr-un studiu publicat in mai 2021 ca in capitala britanica exista inegalitati sistemice in ceea ce priveste expunerea la aerul poluat.

In conditiile in care cei mai defavorizati elevi sunt expusi unui risc crescut din cauza locuintelor cu densitate mare si a zonelor aglomerate in care locuiesc, precum si a altor factori structurali care afecteaza familiile cu venituri mici, este extrem de important ca acesti copii sa nu fie expusi unor riscuri disproportionate si la scoala.

Solutiile inovatoare care implica filtrarea de tip HEPA alaturi de monitorizarea si gestionarea calitatii aerului in timp real pot curata aerul din interior si pot elimina poluantii astfel ca, daca ar fi implementate in salile de clasa, ar contribui mult la atenuarea pericolelor din aerul interior murdar, ce reprezinta un risc semnificativ pentru elevii defavorizati.
Toti acesti factori indica necesitatea ca scolile si factorii de decizie sa faca o prioritate din filtrarea aerului interior si din monitorizarea calitatii aerului in scoli.

Pentru ca in Marea Britanie guvernul urmeaza sa demareze programul de reconstructie a scolilor, in valoare de 1 miliard de lire sterline, exista o oportunitate excelenta de a regandi modul in care sunt construite scolile si de a le gandi in asa fel incat sa se obtina cele mai bune rezultate pentru elevi.

Imbunatatirea inovatiei in scopul reducerii agentilor de contaminare si sporirii ventilatiei in scoli va contribui la obtinerea celei mai bune productivitati pentru elevi, precum si la reducerea decalajelor, garantand faptul ca elevii defavorizati pot invata intr-un mediu curat si sigur. In plus, elevii pot avea parte astfel de beneficii pe termen lung in ceea ce priveste sanatatea mentala. Curatarea aerului din clasa ar trebui sa inceapa acum!

Sursa: https://edtechnology.co.uk/comments/embracing-innovation-to-resolve-the-air-pollution-crisis-in-education/