Conform prognozelor analiștilor din industrie, hibrizii plug-in vor depăși vânzările hibrizilor convenționali urmând să atingă 1,2 milioane de unități în Europa până în 2019. Aceste modele au devenit tot mai populare pe măsură ce producătorii consacrați precum BMW, Volkswagen sau Volvo lansează noi modele care pot întruni cerințele foarte stricte ale UE privind emisiile de CO2 care intră în vigoare începând din 2020.
Un automobil hibrid plug-in (PHEV – plug-in hybrid electric vehicle) este un compromis ideal deoarece dispune de un motor cu aprindere internă și unul electric care se alimentează prin intermediul unei prize (En. plug) de la rețeaua de electricitate. Conceptul hibrid plug-in permite parcurgerea unor distanțe scurte în regim exclusiv electric cu emisii zero. Totodată, pe lângă încărcarea acumulatorilor cu ajutorul motorului termic, este posibilă și branșarea la rețeaua electrică pentru încărcarea staționară. Pe măsură ce producătorii de baterii îmbunătățesc capacitatea acestora, este posibilă parcurgrea unor distanțe tot mai mari în regim electric, ceea ce mărește popularitatea modelelor hibrid plug-in.
Clasamentul actual al vânzărilor de hibrizi plug-in este unul relativ suprinzător fiind dominat de trei mărci care până nu demult nu erau relevante în peisajul modelelor cu propulsie alternativă. Conform Automotive News, cel mai vândut hibrid plug-in din Europa este Mitsubishi Outlander PHEV (aproape 20,000 de unități vândute în special în Marea Britanie și Olanda) urmat de versiunea plug-in hibrid a break-ului Volvo V60 (5400 de unități vândute) și BMW i3 (care dispune și de o versiune full-electric). În cazul ultimului model, 4700 de clienți au preferat însă versiunea hibrid plug-in pentru a beneficia de flexibilitatea oferită de autonomia suplimentară oferită de motorul termic (în regim range extender – de mărire a autonomiei).
Conform analizei Automotive News, modelele plug-in hibrid vor răsturna ierarhia actuală dominată de automobilele hibrid clasice (în 2014 s-au vândut 190,000 de unități de hibrizi clasici și doar 40,000 de hibrizi plug-in) până în 2020. Deocamdată liderul incontestabil al hibrizilor clasici este Toyota, care domină piața cu modelele sale Auris și Yaris Hybrid. După eșecul unor hibrizi convenționali lansați de mărci premium precum BMW (seria 5 ActiveHybrid) sau Range Rover (diesel hibrid), Porsche și Audi au decis să opteze pentru configurații hibrid plug-in pentru modele reprezentative precum Cayenne sau Q7.
Foto: freepik