PSA-Peugeot-CitroenPreședintele Chinei, Xi JinPing, și cel al Franței, Francois Hollande, au vegheat îndeaproape semnarea de către actualul CEO al Peugeot Citroen (PSA) Philippe Varin și președintele Dongfeng Motors, Xu Ping, a noului acord menit să ofere producăturului de automobile francez o gură de oxigen vitală, constând într-o injecție consistentă de capital (de 3 miliarde de Euro) și acces la mult râvnita piață din Asia.

După semnarea acordului, Hollande a declarat că acest document transformă PSA într-un producător global cu o prezență relevantă pe toate piețele importante din lume. PSA și Dongfeng își vor putea astfel extinde joint-venture-ul existent pentru a dezvolta noi modele în comun și a mări producția pentru a obține o cotă de piață mai mare pe cea mai mare piață de automobile din lume.

Totodată, pentru Peugeot este foarte important accesul la rețeaua de concesionari Donfeng din Asia. După ce a rămas ultimul mare producător european de automobile fără acces major pe piețele din Asia, PSA speră să recupereze ecartul față de concurență și să-și poată exporta gama de modele în toată Asia. Astfel, francezii ar putea compensa scăderea drastică a vânzărilor sale pe piețele din Rusia și America Latină, regiuni unde operațiunile PSA înregistrează pierderi semnificative.

Cel căruia îi revine dificila misiune de a readuce PSA pe profit va fi noul CEO, Carlos Tavares, venit de la Renault unde se săturase să joace rolul de etern secund al lui Carlos Ghosn (CEO-ul Renault Nissan). Acesta trebuie să reducă pierderile operațiunilor din Europa, să oprească prăbușirea vânzărilor din Rusia și America Latină și, concomitent, să poată atinge țintele ambițioase de vânzări pentru piața din China. Pentru a reduce pierderile din Europa, Tavares va trebui probabil să reducă numărul de locuri de muncă din Franța, strategie adoptată și de predecesorul său, dar care s-a lovit de rezistența extrem de dură a regimului socialist francez condus de Hollande. De asemenea, acesta trebuie să reducă dependența fabricilor din Rusia și America Latină față de componentele de import, dependeță care a expus PSA la efectele deprecierii monedelor de pe piețele emergente. Totuși, fostul director de operațiuni al Renault Nissan are experiența strategiei de succes prin care un producător francez (Renault) și unul asiatic (Nissan) au reușit să-și coordoneze sinergiile pentru a lansa modele globale și pentru a obține profit chiar și în timpul crizei.

Țintele de vânzări stabilite de PSA pentru piața din China sunt cel puțin optimiste. Francezii speră să vândă peste 1.5 milioane de vehicule în China până în 2020 alături de Donfeng, dar și să capteze preferința clienților chinezi pentru automobilele de lux prin brandul premium al Citroen, DS. Specialiștii sunt de părere că acest ultim obiectiv va reprezenta o provocare imensă deoarece brandul DS este foarte puțin cunoscut pe piețele asiatice. PSA speră ca până în 2016 să vândă peste 200,000 de automobile din gama DS, deși în 2013 vânduse doar 3500 de astfel de automobile în China.

Pentru a-și atinge obiectivul de a obține o cotă de piață de 10% în segmentul automobilelor premium din China, PSA ar avea nevoie de o extindere importantă a rețelei de vânzări Donfeng care numără 56 de concesionari. Pentru comparație, Mercedes Benz a avut nevoie de nu mai puțin de 262 de dealeri pentru a vinde peste 200,000 de autombile de lux în 2012. Erich Hauser, analist în cadrul organizaței International Strategy and Investment avertizează: “Nu ne îndoim de capacitatea PSA de a-și mări cota de piață în segmentul foarte înfloritor al automobilelor de lux din China, însă recomandăm un optimism rezervat în această privință deoarece popularitatea brandului DS nu se află încă la un nivel suficent de ridicat.”

Foto: freepik