Moneda națională a Rusiei se devalorizează pe zi ce trece ca urmare a scăderii prețului petrolului și gazelor naturale, economia locală fiind dependentă de veniturile obținuite din exportul acestor două resurse. Așa cum era de așteptat, colapsul rublei își face simțite efectele și asupra industriei locale de automobile.

 ford-craiova1

CEO-ul Nissan-Renault, Carlos Ghosn, a declarat pentru Reuters că prăbușirea rublei reprezintă o “baie de sânge” pentru vânzările de automobile pe piața rusă. Mărcile Renault și Nissan deja nu mai preiau comenzi de automobile noi și ar putea crește prețul automobilelor din stoc în funcție de evoluția situației economice. Piața de automobile din Rusia se contractă rapid și asta este o veste foarte proastă pentru toți producătorii de automobile care pierd zilnic sume astronomice de bani. Grupul japonezo-francez nu este singurul care ia măsuri de limitare a pagubelor. General Motors a stopat la rândul său vânzările de mașini în Rusia, exemplul americanilor fiind urmat rapid de Audi, Jaguar și Land Rover. Conform Bloomberg, toți acești producători au decis că oprirea vânzărilor reprezintă cea mai bună metodă de a face față crizei. Volkswagen a decis să nu oprească vânzările, deși marca sa premium Audi a adoptat această măsură. Totuși germanii nu vor să prelungească prea mult suspendarea vânzărilor și au decis că le vor debloca de îndată ce vor stabili noi prețuri de listă pentru toate modelele comercializate în Rusia. În paralel, Audi a decis să oprească producția la fabrica sa locală de automobile din Kaluga până la 12 ianuarie 2015 pentru a nu acumula inutil stocuri.

Producătorii de automobile se luptă încă din luna iunie cu o scădere de peste 40% a rublei și au decis că nu mai pot amâna luarea unor măsuri radicale în condițiile în care economia din Rusia pare să retrăiască o criză economică de gravitatea celei din 1998. BMW este singurul producător care a făcut publică prognoza privind pierderile companiei pe piața din Rusia. Analiștii BMW estimează că germanii vor pierde nu mai puțin de 100 de milioane de euro și este puțin probabil ca ceilalți producători să se situeze sub acest nivel. Mai mult, analiștii financiari susțin că mărcile cele mai afectate de criză vor fi Volkswagen, Renault și Hyundai. Japonezii de la Toyota au anunțat deja creșteri de prețuri pentru a se adapta la dinamica pieței, dar nu vor suspenda pentru moment vânzările.

Singurii care par a beneficia pentru moment de colapsul rublei par a fi producătorii de automobile de lux. Disperați că și-ar putea pierde averile, rușii cu bani au dat năvală în       showroom-urile Porsche și Maserati pentru a-și cumpăra mașini exclusiviste fiind conștienți că acestea își vor păstra foarte bine valoarea pe termen mediu.

 

Foto: freepik