Devalorizarea rublei și scăderea cererii de automobile pe piața din Rusia au afectat grav vânzările Ford și diviziei Opel a General Motors tocmai atunci când piața din Europa dădea semne timide de revenire după o criză care durează de peste 6 ani.
Mai mult, amenințarea unor sancțiuni economice impuse Rusiei de comunitatea internațională după anexarea Crimeei, a spulberat orice speranțe legate de o apreciere a rublei sau de o redresare a consumului.
Ford a anunțat deja că va elimina 950 de locuri de muncă la două dintre cele trei fabrici ale sale din Rusia și a precizat pentru publicația online Automotive News că grupul își menține obiectivul de a reveni pe profit în Europa până în 2015. De altfel, vânzările americanilor au fost puternic afectate de polarizarea evidentă a pieței din Rusia pe timp de criză.
Astfel, cumpărătorii ruși s-au orientat fie spre automobile mici de buget, fie spre SUV-uri de lux, abandonând modele de mijloc din clasa mini și hatchback unde Ford înregistrează de obicei cele mai bune cifre de vânzări datorită modelelor Fiesta și Focus. De exemplu, Ford Focus, una dintre cele mai bine vândute mașini în Europa, s-a clasat doar pe locul 7 în topul celor mai bine vândute mașini în Rusia anul trecut, înregistrând o scădere de peste 27 de procente comparativ cu 2012. Singurele raze de speranță pentru Ford pe piața din Rusia sunt SUV-urile Kuga și Explorer, dar este greu de crezut că acestea pot compensa scăderea uriașă înregistrată de celelalte modele din gamă.
General Motors și unitatea sa europeană Opel nu au anunțat încă scăderi de producție sau concedieri, deși se confruntă cu aceleași provocări ca și Ford. Decizia GM de a integra afacerile sale din Rusia sub umbrela GM Europe începând cu ianuarie 2014 înseamnă că variațiile pieței din Rusia vor afecta cifra de afaceri a grupului în Europa. Trebuie menționat faptul că GM comercializează în Rusia o paletă largă de modele prin mărcile sale Opel, Chevrolet și Cadillac, piața rusă fiind a treia ca mărime din Europa pentru producătorul american. Chevrolet este cea mai bine vândută marcă din portofoliul GM, dar vânzările sale au scăzut cu 13% în 2013 raportat la o scădere generală a pieței de 5%.
Totuși, oficialii Opel și-au reafirmat încrederea în potențialul imens de creștere al pieței din Rusia în pofida contextului politico-economic extrem de delicat. Mai mult, reprezentanții companiei au declarat că preferă să nu se lanseze în speculații de ordin financiar și că obiectivul grupului rămâne acela de a reveni pe profit până în 2016. Cel mai mare producător american de automobile intenționează să investească nu mai puțin de 5.3 miliarde de dolari pentru redresarea diviziei sale europene până în 2022, iar Rusia joacă un rol crucial în planurile europene ale GM. Președintele GM Europa, Karl Thomas Neumann a declarat în Octombrie 2013 că toate prognozele indică faptul că Rusia va deveni cea mai mare piață de automobile din Europa în următorii ani. Așadar, pentru a putea stopa pierderile constante de pe bătrânul continent, GM trebuie să devină un jucător cheie și pe piața rusă. Si reprezentanții Ford au declarat în aprilie 2014 că se așteaptă ca ”pe termen lung” Rusia să devină cea mai mare piață de mașini din Europa.
În urmă cu mai mulți ani, producătorii străini s-au angajat să investească nu mai puțin de 10 miliarde dolari în industria de automobile din Rusia, încurajați de scutirile de taxe, programele de stimulare a înnoirii parcului auto precum și numărul mic al posesorilor de automobile aflat mult sub media europeană. Anul trecut, mulți analiști prognozau că Rusia va depăși Germania și va deveni cea mai mare piață de automobile din Europa în 2020.
În prezent însă, previziunile acestora sunt mult mai rezervate din pricina instabilității politice din regiune care va afecta cu siguranță intențiile de cumpărare ale consumatorului rus în 2014, dar și în 2015. Firma de prognoză si analiză de piață IHS a subliniat faptul că a manifestat întotdeauna un pesimism ceva mai ridicat față de evoluția pieței din Rusia și și-a revizuit prognoza privind scăderea acestei pieței. Dacă la începutul crizei din Ucraina, IHS a prognoza o scădere de 3 procente a pieței de automobile din Rusia pentru 2014, degradarea situației socio-politice i-a determinat pe analiștii americani să vorbească despre o scădere de nu mai puțin de 7 procente comparativ cu anul trecut.
Foto: freepik