Uleiul de motor este lichidul vital al motorului masinii tale, ca de altfel al oricarui tip de vehicul, fie el motocicleta, barca, avion, tractor si asa mai departe. Pana aici lucrurile sunt clare. Insa atunci cand uleiul circula prin motor, el culege toti contaminantii ce pot afecta motorul, defectandu-l in timp. In conditii de circulatie perfecta a uleiului in motor, filtrul de ulei este prevazut sa retina contaminantii din uleiul de motor fara a intrerupe procesul de lubrifiere.
Marele beneficiu al filtrelor de ulei la motoarele cu ardere interna moderne este acela ca permit o lubrifiere de prima clasa pentru o functionare fara probleme.
Un filtru de ulei de calitate joaca un rol important intr-un motor, evitand deteriorarea cauzata de particulele de murdarie, funingine sau combustibil nears, din ulei. Afla mai jos totul despre filtrul de ulei.

Ce este un filtru de ulei?

Un filtru de ulei este un dispozitiv mecanic ce elimina din circulatie contaminantii, murdaria si combustibilul nears. Aceasta piesa permite doar circulatia uleiului proaspat in motor si retine murdaria. Acesta este motivul pentru care filtrul de ulei trebuie tratat sau schimbat intr-o anumita perioada de timp.
Si alte sisteme hidraulice ale vehiculelor, cum ar fi transmisiile automate si servodirectia, utilizeaza filtre de ulei. Motoarele cu turbina cu gaz, cum ar fi cele ale avioanelor, folosesc si ele filtru de ulei. Pe scurt, filtrul este folosit pe masini, camioane, motociclete, barci, avioane, tractoare etc. Toate folosesc aceasta piesa pentru curatarea uleiului si indepartarea murdariei.

Functiile filtrului de ulei

– Asa cum am spus mai sus, motoarele produc particule de murdarie si reziduuri ale arderii, precum praf, resturi metalice, hidrocarburi, iar filtrele de ulei colecteaza aceste particule din ulei inainte de a ajunge in motor. Filtrul de ulei curata uleiul de motor, deoarece performanta constanta a motorului depinde de un ulei curat.
– Funinginea patrunde in ulei, il murdareste si il ingroasa. Filtrele de ulei au mai multe orificii de subtiere care impiedica patrunderea uleiului gros din pompa in motor.
– Daca filtrul functioneaza bine, toate piesele mobile, cum ar fi bielele, arborele cu came si trenul de supape sunt protejate impotriva uzurii si a deteriorarii.

Partile majore ale filtrelor de ulei

Talpa filetata

Reprezinta punctul de intrare si iesire a uleiului. Ea este prevazuta cu orificii mici pe margine, ce permit curgerea libera a uleiului in corpul filtrului. Orificiul din centru este punctul de iesire al uleiului, fiind in acelasi timp punctul in care se infileteaza pe motor.

Supapa antiretur

Aceasta parte a filtrului de ulei este o valva din cauciuc, cu o clapeta ce impiedica uleiul sa treaca inapoi in filtru atunci cand motorul este oprit.

Mediul de filtrare

Mediul de filtrare contine fibre miscroscopice din celuloza, fibre sintetice precum poliester si fibre de sticla, ce contribuie la cresterea durabilitatii si eficientei filtrarii. De asemenea, este tratat cu rasina pentru a oferi rigiditate si forta. Filtrele de performanta superioara sunt concepute cu un procent mai mare de fibre sintetice.

Pliuri

Mediul de filtrare cu pliuri creaza o suprafata totala de contact mai mare. Numarul de pliuri va fi determinat de grosimea filtrului.

Tubul central de otel

Aceasta parte confera structura filtrului si permite uleiului filtrat sa revina in motor. Numarul, dimensiunea si pozitia gaurilor va asigura eficienta curgerii uleiului si va impiedica blocajele.

Supapa de siguranta

Uleiul poate fi prea gros pentru a fi filtrat la pornirea la rece, insa chiar si in aceste conditii motorul are nevoie de ulei. Filtrul de ulei este prevazut cu o valva de siguranta, care se deschide atunci cand este produsa suficienta presiune incat sa forteze circulatia uleiului. Aceasta permite circularea uleiului fara a mai fi filtrat.

Discul inferior

Discul inferior, realizat din fibre sau din metal, este folosit pentru a impiedica uleiul nefiltrat sa se scurga in tubul central. Acest disc este legat la ambele capete de mediul de filtrare.

Placa de fixare

Placa de fixare este o portiune metalica, ce actioneaza ca un arc cu lame, fixand mediul de filtrare.

Tipuri de filtre de ulei

Iata care sunt tipurile principale de filtre de ulei folosite pentru automobile.

Filtru de ulei cu flux complet

Filtrul de ulei cu flux complet, sau full-flow, este cel mai comun tip de filtru folosit la masini, cunoscut si sub denumirea de filtru principal. El este conceput pentru a curata si elimina impuritatile din tot uleiul folosit de motor. Filtrele cu flux complet sunt concepute special pentru a functiona la temperaturi mai reduse. Vremea rece face uleiul de motor sa se ingroase, iar la pornirea la rece, uleiul este rece.
Aceste filtre permit uleiului sa se miste mai liber prin motor decat alte tipuri. Daca un filtru este prea restrictiv, motorul poate avea nevoie de ulei, ceea ce poate cauza daune pieselor sale. De aceea, filtrul full-flow este mai bun, pentru ca ofera cantitatea suficienta de ulei necesara pentru performanta eficienta a motorului.

Filtru de ulei cartus

Cartusul este un tip de filtru cu flux complet, mai putin complex si mai usor de folosit. El este montat vertical, ceea ce il face accesibil pentru inspectie fara sa fie necesar sa scoti uleiul. Aceste filtre sunt disponibile in varianta metalica si in varianta din fibre, dar in majoritatea cazurilor sunt din fibre, ceea ce le face mai usor de reciclat.

Filtru de ulei spin-on

Un filtru spin-on este un alt tip de filtru cu flux complet care contine un recipient de otel cu un element de hartie. Proprietarii de masini il pot repara singuri pentru ca instalarea este simpla si necesita un minim de ustensile.

Filtru de ulei secundar

La unele automobile sunt folosite filtre secundare pentru a sustine filtre full-flow. Acestea sunt concepute pentru a purifica sub 10% din uleiul de motor, din care contaminantii nu au fost eliminati de catre filtrul full-flow si vor fi eliminati de catre filtrul secundar de ulei. Aceste tipuri de filtre extind durata de viata a uleiului de motor si asigura o protectie suplimentara pentru motor.

Filtru de ulei spinner

Un filtru spinner este un tip de filtru de ulei secundar, care foloseste forta centrigufa pentru a capta contaminantii din uleiul de motor. Aceste tipuri de filtre au posibilitatea de a elimina chiar si cei mai mici contaminanti din uleiul de motor.

Filtru magnetic de ulei

La fel ca si filtrul spinner, filtrul magnetic de ulei este tot un tip secundar de filtru, care sustine filtrul cu flux complet. El este conceput pentru a elimina eficient contaminantii metalici din uleiul de motor, dar nu curata praful si funinginea. Filtrele magnetice de ulei nu au nevoie de inlocuire, asa cum se intampla cu celelalte tipuri, insa ele trebuie sa fie curatate regulat pentru a le mentine in stare de functionare.

Cum functioneaza filtrele de ulei?

Variantele vechi de motoare cu ardere interna nu foloseau filtre de ulei si – pentru ca si uleiul de motor avea o calitate slaba la acea vreme – vehiculele necesitau schimburi frecvente de ulei. Dezvoltarea primului sistem de filtrare a uleiului cu flux complet a permis uleiului sa treaca prin filtru inainte de a ajunge la componentele critice din interiorul motorului.
Exista, insa, o precizare pe care trebuie sa o facem: majoritatea sistemelor de lubrifiere sub presiune ale motoarelor cu ardere interna au o forma de by-pass a filtrului, care protejeaza motorul de pornirea fara ulei in anumite circumstante, ca de pilda in conditii de vreme rece. In aceasta situatie, daca uleiul este prea gros, sistemul permite uleiului sa ocoleasca filtrul si astfel sa ajunga nefiltrat in motor, chiar si atunci cand exista un filtru cu flux complet.
In timpul functionarii, uleiul patrunde in filtrul de ulei printr-o serie de gauri mici de pe marginea exterioara a flansei de baza. Uleiul este apoi directionat prin filtru, ajungand in cele din urma in motor prin orificiul central.
Majoritatea filtrelor de ulei moderne sunt echipate cu o supapa anti-retur. Aceasta este in general o forma de membrana de cauciuc care acopera gaurile din flansa de baza. Membrana este fortata atunci când uleiul intra in carcasa filtrului. Când motorul nu functioneaza, membrana de cauciuc acopera gaurile. Evident, supapele anti-retur mentin uleiul in filtru. Ele impiedica si pornirea uscata a motorului (pornirea motorului fara ulei).

Hartie sau plastic?

Unele filtre sunt proiectate cu medii de filtrare sintetice (in loc de medii din hartie, cu pliuri). Specialistii spun ca mediile sintetice sunt capabile sa atraga contaminanti mici pe o perioada mai lunga de timp (si mai multi kilometri parcursi).
In plus, unele filtre sintetice includ amestecuri speciale de cauciuc pentru garnituri si supape de scurgere. Ele sunt proiectate, astfel, sa reziste mai mult.
In cele din urma, unele filtre sintetice sunt mai mari (de obicei mai lungi) decât filtrele conventionale, ceea ce inseamna ca au o capacitate mai mare. De aceea, unele filtre sintetice de ulei au o durata de viata cuprinsa intre 10.000 si 40.000 de km.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik