Un lichid vital pentru performanta si longevitatea motorului, uleiul de motor trebuie proiectat cu atentie pentru a rezista rigorilor din mediul din interiorul motorului. Din acest motiv, testele pentru uleiul de motor sunt esentiale pentru a avea garantia ca diferitele formule si aditivi functioneaza conform asteptarilor. Afla totul despre testarea uleiurilor de motor pentru motoarele pe benzina si diesel.

Filmul microscopic de ulei de motor previne frecarea suprafetelor metalice din motor una de alta si aparitia uzurii. Lubrifiantii sintetici ofera o mai buna protectie impotriva uzurii, curatare a motorului si eficienta a combustibilului decat uleiurile conventionale.
Uleiurile sintetice formeaza un film fluid mai durabil decat uleiurile conventionale, datorita uleiului de baza care este mai rezistent, dar si a aditivilor dezvoltati, ajutand astfel vehiculele sa functioneze mai bine si sa dureze mai mult timp.

Motoarele cu ardere interna

Motoarele cu ardere interna (ICE) creeaza caldura. Ele functioneaza printr-o serie de explozii controlate care propulseaza pistoanele in sus si in jos, acestea miscand, la randul lor, arborele cu came, care roteste motorul, care apoi actioneaza transmisia.
Insa nivelurile ridicate de caldura si posibilitatea contactului metal pe metal inseamna ca toate motoarele cu ardere interna au nevoie de lubrifiere. Aceasta vine sub forma de ulei de motor. Chiar si motoarele mici, in doi timpi, au nevoie de ulei – acesta fiind amestecat cu combustibilul, in loc sa fie pompat separat prin motor.

Organismele de control

Standardele ISO

Cand vine vorba despre testarea uleiului de motor, exista doua organisme principale de control. Prima este Organizatia Internationala pentru Standardizare, cunoscuta de cei mai multi drept ISO. Aceasta este organizatia din spatele oricaror standarde ISO, cum ar fi ISO 3448, standardul pentru uleiurile industriale utilizate in utilaje si masini industriale.

Standardele SAE

Cealalta organizatie este Societatea Inginerilor Auto, sau SAE, organizatia responsabila cu stabilirea standardelor pentru toate uleiurile de motor, inclusiv cele pentru motoarele pe benzina si diesel.
De exemplu, standardul uleiurilor de motor de automobile este SAE J300, care se aplica tuturor uleiurilor de motor formulate pentru a fi utilizate intr-un motor cu ardere interna.

ASTM

Alte teste si standarde pentru uleiurile de motor destinate automobilelor sunt cele efectuate de ASTM International. Societatea Americana pentru Testare si Materiale (ASTM) este o organizatie internationala de standardizare care dezvolta si publica standarde tehnice pentru o gama larga de materiale, produse, sisteme si servicii. SAE indica anumite teste ASTM pentru a verifica daca un anumit lubrifiant este compatibil cu un vehicul anume in anumite conditii de functionare.

API

Institutul American al Petrolului (API) este o organizatie comerciala infiintata in 1919, care stabileste standarde si care conduce dezvoltarea echipamentelor petroliere, de gaze naturale si petrochimice pentru a spori siguranta operationala si de mediu, eficienta si sustenabilitatea.

ILSAC

In mod similar, International Lubricant Specification Advisory Committee (ILSAC) – “Comitetul International de Consultare privind Specificatiile pentru Lubrifianti” – este un comitet al producatorilor de automobile ce dezvolta standarde de performanta pentru uleiurile de motor utilizate pentru motoarele pe benzina.

ACEA

Asociatia Producatorilor Europeni de Automobile (ACEA) este un grup de 16 producatori de vehicule care defineste specificatiile pentru uleiurile de motor din Europa.
Incepand din anul 1905, Societatea Inginerilor Auto (SAE) a dezvoltat si a publicat standarde pentru fiecare aspect al autovehiculelor, educand in acelasi timp inginerii pentru a crea solutii de mobilitate mai sigure, mai curate si mai accesibile.

Cerintele cu privire la lubrifianti avanseaza si ele, in pas cu tehnologia mecanica. Respectarea specificatiilor impuse de aceste organizatii inseamna, de asemenea, ca un anumit lubrifiant indeplineste cerintele producatorului de echipamente originale (OEM) si nu va deteriora motorul. Fara specificatii standardizate si teste riguroase, calitatea produselor lubrifiante aftermarket ar fi probabil inferioara, iar utilizarea produselor ar putea fi chiar periculoasa.

Testarea uleiului de motor

Cel mai comun tip de testare pentru uleiul de motor este testarea vascozitatii. Si vei descoperi ca diferite tipuri de ulei sunt testate la temperaturi diferite. De exemplu, uleiul industrial este testat la 40 de grade C, in timp ce uleiul de motor este testat la 100 de grade C. Diferenta tine de modul in care uleiurile trebuie sa functioneze si de conditiile pe care le experimenteaza in mediile lor.
Pe langa testarea vascozitatii, toate uleiurile necesita si testarea aditivilor. De exemplu, aditivii de control al depozitelor de combustibil trebuie testati.
Orice se adauga la uleiul de motor trebuie evaluat temeinic nu doar pentru performanta, ci si pentru siguranta in aplicatiile cu caldura mare, pentru impactul sau asupra duratei de viata a uleiului, generarea de produse secundare posibil periculoase si multe altele.
Testarea se efectueaza si pe alte aspecte. De exemplu, uleiul de motor ce va fi utilizat intr-o aplicatie marina trebuie testat pentru rezistenta la sare. Adesea, singurul lucru care se interpune intre un motor in stare de functionare si coroziunea severa cauzata de expunerea la sare este un strat subtire de ulei.

Teste pentru uleiurile de motor

Iata cateva detalii despre testele comune solicitate pentru certificarile uleiurilor de motor.
ASTM D2270 masoara indicele de vascozitate sau variatia vascozitatii cinematice a uleiului de motor intre temperatura din mediul ambient si temperatura de functionare (40˚C si 100˚C). Un indice mai mare de vascozitate indica o scadere mai mica a vascozitatii pe masura ce temperatura creste, ceea ce inseamna ca uleiul isi va mentine mai bine structura odata cu cresterea temperaturilor. ASTM D445 testeaza vascozitatea reala atat la temperaturi ambiante de 40 °C, cat si la 100 °C.
Uleiul incalzit prezinta un risc suplimentar de forfecare sau de pierdere a vascozitatii sub presiune. ASTM D5481 (HTHS) masoara vascozitatea la temperaturi si presiuni reprezentative pentru conditiile de functionare a motorului. Aplicarea unui stres asupra uleiului prin presiune ofera o perspectiva asupra proprietatilor de vascozitate pe care alte teste de vascozitate nu o pot oferi, deoarece aditivii pentru uleiul de motor introduc caracteristici ce pot modifica curgerea.
Oricat de mult ne-am dori ca uleiul sa isi mentina vascozitatea la caldura extrema, el trebuie sa ramana fluid si in conditii de frig extrem. ASTM D97 testeaza punctul de curgere, care identifica cea mai scazuta temperatura la care lubrifiantul va continua sa curga. In plus, ASTM D5293 (CCS) simuleaza vascozitatea uleiului de motor in raport cu pornirea la rece a motorului, ceea ce garanteaza ca uleiul ramane suficient de fluid pentru a porni motorul la o temperatura recomandata.
Pentru ca scopul principal al uleiului este acela de a reduce uzura cauzata de contactul metal pe metal, ASTM D4172, sau testul de uzura cu patru bile, determina proprietatile relative de prevenire a uzurii ale uleiurilor lubrifiante in contact de alunecare, in conditiile de testare prescrise. Capacitatea uleiului de a neutraliza acizii este testata folosind ASTM D2896, un test ce furnizeaza Numarul Total de Baza (TBN). Lubrifiantii cu un TBN mai mare sunt mai eficienti in suspendarea contaminantilor care cauzeaza uzura si in reducerea efectelor corozive ale acizilor in timp.

Achizitia de uleiuri testate

Este evident ca uleiul de motor trebuie testat corect si pentru o multitudine de aspecte. Cu toate acestea, nu toate uleiurile de pe piata trec prin teste complete si nu toate companiile de testare efectueaza o baterie completa de teste.
Este esential sa te asiguri ca achizitionezi intotdeauna uleiuri de motor de la producatori de lubrifianti dedicati testarii continue si crearii de produse de cea mai inalta calitate.

Foto: freepik