Stim cu totii ca elementul esential care asigura buna functionare a motorului masinii este uleiul de motor. Insa, intr-o lume in care variabilitatea conditiilor de conducere si climatice defineste norma, lubrifiantii multivascozitate sunt esentiali pentru a mentine motoarele in forma optima. Un ulei de motor multivascozitate nu este un simplu lichid, ci un aliat de nadejde, care se adapteaza la capriciile temperaturilor extreme si la provocarile dinamice ale drumurilor moderne.

Ce sunt lubrifiantii multivascozitate?

Lubrifiantii multivascozitate sau uleiurile de motor multivascozitate sunt minunea care a schimbat lumea auto. Un ulei multivascozitate sau multigrad poate avea proprietatile a doua uleiuri diferite, in functie de temperatura. Cum este posibil acest lucru?
Uleiul de motor multivascozitate este un tip de ulei de motor formulat pentru a oferi performante stabile la diferite temperaturi de functionare. Acest tip de ulei este conceput pentru a face fata atat temperaturilor ridicate, cat si celor scazute, ceea ce il face potrivit pentru motoarele care opereaza intr-o gama variata de conditii climatice si de medii de conducere.
Principala caracteristica a uleiurilor de motor multivascozitate este capacitatea lor de a se adapta la variatiile de temperatura. Iar secretul acestui comportament rezida in compozitia chimica. Uleiul de motor multivascozitate contine anumiti aditivi speciali, care le modifica modul de functionare la temperaturi diferite. De aceea, uleiul va performa mai bine intr-un interval amplu de temperaturi.
De pilda, un ulei 10W-30 poate avea vascozitatea 10 la temperaturi scazute si 30 in zilele calduroase.
Alegerea unui ulei de motor potrivit depinde de cerintele specifice ale vehiculului, de specificatiile producatorului si de conditiile de operare. Este intotdeauna important sa verifici cartea tehnica a vehiculului si sa respecti recomandarile producatorului pentru a asigura o lubrifiere corespunzatoare si o durata indelungata de viata a motorului.

Cum afecteaza vremea uleiul de motor?

In conditii extreme, cum ar fi vreme calda, vreme rece sau drumuri cu praf, motorul vehiculului tau are nevoie de o protectie speciala. Lubrifiantii multivascozitate pot oferi aceasta protectie, ajutand motorul sa functioneze fara probleme si eficient.
Uleiul de motor multivascozitate este un tip de ulei cu un indice de vascozitate ridicat, ceea ce inseamna ca isi poate mentine vascozitatea intr-o gama larga de temperaturi.
In conditii de vreme calda, uleiul multigrad sau multivascozitate nu se va dilua la fel de mult ca un ulei monograd, ceea ce poate ajuta la prevenirea infometarii motorului si la prevenirea uzurii uleiului.
In conditii de vreme rece, uleiul multigrad nu se va ingrosa la fel de mult ca un ulei monograd, ceea ce poate contribui la imbunatatirea performantei la pornirea la rece.
Pe langa proprietatile ce tin de vascozitate, uleiul de motor multigrad contine si aditivi care protejeaza motorul de uzura, coroziune si oxidare. Acesti aditivi te pot ajuta sa iti mentii motorul in stare de functionare fara probleme si eficient, chiar si in conditii extreme.
Daca locuiesti intr-o zona cu conditii meteorologice extreme sau daca trebuie sa conduci frecvent in medii dure, atunci uleiul de motor multigrad este o alegere buna pentru vehiculul tau. El te poate ajuta sa iti protejezi motorul si sa-l mentii fara probleme multi ani.

Lubrifiantii multivascozitate pot fi afectati de un val de caldura?

Lubrifiantii multivascozitate fac o treaba excelenta atunci cand trebuie sa lubrifieze motorul in conditii meteo diferite. De asemenea, impiedica uzura motorului pentru o perioada mai lunga. Si totusi, compozitia chimica a unui ulei de motor multivascozitate nu il face imun la schimbari de temperatura, ci doar mai rezistent.
Cand uleiul este expus la temperaturi mai mari decat ar trebui, vor exista consecinte, desigur! Supraincalzirea poate induce o crestere a oxidarii uleiului. Oxidarea poate cauza acumularea de magza in motor, formarea ruginii si uzura partilor motorului.
Pe langa aceasta, caldura poate face ca aditivii sa se volatilizeze si sa se elimine alaturi de gaze, in aer. Sa ne amintim ca motivul pentru care uleiul de motor multivascozitate poate functiona la temperaturi diferite sunt tocmai aditivii. Astfel, faptul ca acestia ajung in situatia de a se volatiliza inseamna ca isi pierd proprietatile.

Lubrifiantii multivascozitate pot fi afectati de frigul extrem?

Ei bine, da, si frigul poate afecta lubrifiantii multivascozitate! Folosirea masinii la temperaturi extrem de scazute poate avea un impact asupra uleiului de motor.
Prima care va fi afectata este vascozitatea uleiului, pentru ca temperaturile scazute fac ca uleiul sa fie mai vascos. O vascozitate mai mare poate reduce eficienta lubrifiantului, lasand anumite parti ale motorului fara lubrifierea adecvata.
In anumite conditii, aditivii pot sa nu isi faca treaba. Fara aditivi, uleiul de motor al masinii tale isi va pierde proprietatile si va actiona ca un ulei normal, cauzand daune partilor si accelerand uzura si coroziunea. Un alt efect posibil al frigului este separarea uleiurilor de baza, atunci cand uleiul de motor este un ulei amestec.

Protejeaza-ti masina de vreme!

Asa cum aratam anterior, uleiul de motor este conceput sa reziste la o gama ampla de temperaturi. Cand vremea este usor mai rece sau mai calda decat cifra pentru care este conceput uleiul pe care il folosesti, lucrurile vor sta bine, pentru ca uleiul de motor va functiona normal si nu vor aparea efecte.
Insa daca te deplasezi intr-o alta zona, ar trebui sa iei in calcul schimbarea uleiului de motor cu unul mai adecvat noilor conditii meteo.
Intr-un astfel de caz este important sa schimbi uleiul de motor, si retine ca intotdeauna costul schimbarii uleiului este mult mai mic decat costul pe care il va implica defectarea motorului.

Testele pentru lubrifiantii multivascozitate

Testele pentru uleiurile de motor multivascozitate sunt esentiale pentru a evalua si asigura performanta acestor uleiuri intr-o gama larga de conditii de operare si chiar si atunci cand pot fi expuse la oxidare, volatilizare sau coroziune. Iata cateva teste comune utilizate pentru a evalua si clasifica lubrifiantii multivascozitate si care te vor ajuta sa alegi cel mai bun ulei pentru tine.

Indicele de Vascozitate (VI)

Acest test masoara modul in care variaza vascozitatea uleiului in functie de temperatura. Cu cat un ulei are un VI mai mare, cu atat este mai putin afectat de schimbarile de temperatura. Un VI mai mare indica o stabilitate mai buna a vascozitatii in conditii variate.

Testul de Stabilitate a Vascozitatii la Caldura

Acest test masoara vascozitatea la temperaturi ridicate si viteze mari de turatie. Un rezultat consistent indica faptul ca uleiul poate mentine o vascozitate adecvata la temperaturi de operare ridicate, ceea ce este crucial pentru protectia motorului.

Testul de Vascozitate la Temperaturi Scazute

Evaluaza capacitatea uleiului de motor de a mentine o vascozitate redusa la temperaturi scazute, asigurand o pornire usoara a motorului in conditii reci.

Testul de Volatilitate

Masoara pierderea de ulei in urma evaporarii la temperaturi ridicate. Uleiurile de motor ar trebui sa aiba pierderi minime pentru a mentine o compozitie stabila si o performanta constanta.

Testul de Oxidare si Stabilitate Termica

Verifica modul in care uleiul rezista la oxidare la temperaturi ridicate. Oxidarea poate duce la depuneri nedorite si degradarea uleiului.

Testul de Protectie impotriva Coroziunii

Evaluaza capacitatea uleiului de a proteja suprafetele metalice ale motorului impotriva coroziunii.

Aceste teste garanteaza ca lubrifiantii multivascozitate indeplinesc standardele specifice si pot oferi o protectie eficienta pentru motoarele care functioneaza intr-o gama larga de conditii de mediu si de conducere.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik