Sustenabilitatea a devenit un imperativ de business pentru toate companiile.
Acestea pot face progrese prin colaborari public-private, parteneriate intre industrii si asociatii conduse de CEO.
Companiile ar trebui sa foloseasca in mod responsabil resursele, sa isi minimizeze amprenta, sa inoveze in jurul ciclului de viata al unei resurse si sa fie transparente.
Pana in acest moment, intelegem cu totii importanta investitiilor in practici sustenabile de business. Ceea ce era odinioara considerat doar o misiune a companiilor de a face bine la nivel social este acum un imperativ la nivel de afacere!
Dovada este usor de vazut. Exista o multime de industrii prospere care sunt viabile din punct de vedere economic – si in acelasi timp fac bine lumii. Sa luam ca exemplu energia solara si pe cea eoliana. Acestea se numara printre industriile cu cea mai rapida crestere si care contribuie la o piata la nivel global de 2.15 triliarde din energie regenerabila, preconizata pana in 2025.
Aceasta oportunitate de a face bine nu este rezervata doar companiilor green. Resimtim astazi din ce in ce mai mult acest aspect, in modul in care sectoarele public si privat se reunesc pentru a incuraja o mai mare vizibilitate a platformelor publice si a resurselor companiilor private. Mai mult, totalitatea investitiilor in sustenabilitate intre sectoare si tipuri de industrii depaseste, de fapt, unele dintre pietele de sustenabilitate cu cea mai mare crestere.
Astazi, investitiile sustenabile totale se ridica la 30 de triliarde – pana la 68% fata de nivelul din 2014 si de zece ori mai mult decat in 2004.
Reteta secreta a sustenabilitatii
Studiind impactul acestor eforturi, stim ca oportunitatile de investitii in sustenabilitate devin din ce in ce mai mari. Proiectele si programele derulate de afaceri individuale pun lucrurile in miscare. Acest lucru este in mod deosebit adevarat atunci cand punem laolalta investitiile in sustenabilitate cu produsele sau serviciile unice ale unei afaceri, cu abilitatile angajatilor acesteia si cu capacitatile clientilor si partenerilor sai. Numim acest fenomen “sosul secret” al unei companii. Aducand aceste resurse laolalta companiile actuale au facut progrese semnificative in materie de recuperare a materialelor, de curatare a oceanelor si de reducere a amprentei lor.
Succesele au fost obtinute si prin formarea de:
- Colaborari public – private, asa cum sunt Platforma pentru Accelerarea Economiei Circulare (PACE), axata pe progrese la nivelul economiei circulare, prin crearea schimbarii la nivelul sistemelor.
- Parteneriate la nivel de industrie, asa cum este Nextwave, un consortiu de companii globale care scaleaza utilizarea materialelor plastice din oceane.
- Asociatii conduce de CEO, asa cum este Business Roundtable, care este formata din companiile americane ce colaboreaza in vederea demonstrarii modului in care putem promova sustenabilitatea mediului si sa obtinem si crestere economica.
- Angajament si rezultate din partea companiilor individuale, asa cum sunt cele peste 900.000 de tone de echipamente electronice utilizate recuperate si peste 45.000 de tone de materiale sustenabile folosite pentru ambalare.
Totul porneste de la factorii de decizie
Vorbim despre o activitate importanta, si intreaga comunitate de factori de decizie si actionari isi doreste sa vada societatea castigand. Clientii, angajatii si investitorii se asteapta cu totii sa aiba parte de implicare si de rezultate.
Probabil acesta este motivul pentru care multi dintre angajati sunt mai implicati atunci cand isi propun sa obtina schimbari pozitive.
Asteptarile de la companii, in sensul mobilizarii resurselor explica, de asemenea, de ce 81% dintre consumatorii din intreaga lume simt in mod real ca afacerile ar trebui sa contribuie la imbunatatirea calitatii mediului.
Cand vine vorba despre investitii in practici sustenabile de business, oportunitatile sunt ample. Sa luam drept exemplu deseurile electronice. Aproximativ 50 de milioane de tone de deseuri electronice sunt produse in fiecare an, dar numai 20% dintre acestea sunt reciclate, potrivit unui raport PACE, al Coalitiei ONU pentru deseuri electronice. Aceasta problema creste intr-un ritm cu care este greu de tinut pasul. Astfel, pana in 2050, cantitatea de deseuri electronice va depasi dublul cifrei de astazi, ajungand pana la 120 de milioane de tone, ceea ce o va face sa devina fluxul material cu cea mai rapida crestere din lume.
Asadar, de unde ar trebui sa inceapa companiile?
Aprovizionarea etica si responsabila
Aprovizionarea ar trebui sa fie facuta lucrand cu furnizori implicati in practici sustenabile de mediu si care potejeaza sanatatea si siguranta persoanelor de pe planeta. Este important ca firmele sa mentina furnizorii care respecta acelasi cod de conduita cu al lor si sa incheie parteneriate cu acestia, pentru a atinge obiective legate de reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera sau pentru a furniza dezvoltarea de capacitati pregatite pentru viitor pentru angajati. Iar atunci cand apar problemele, sa se confrunte cu ele! De asemenea, ele vor trebui sa analizeze comportamentele gresite, sa renunte la cei care fac in mod constant erori si sa implementeze practici responsabile in profunzimea lanturilor de distributie.
Minimizarea amprentei
Minimizarea amprentei daunatoare pentru mediu a unei companii se poate face prin cresterea eficientei energetice, prin reducerea consumului de energie si prin trecerea la activitati cu zero deseuri. Afacerile trebuie sa ia initiative acum pentru a stabili anumite angajamente – fie acestea obiective mici, fie transformari la scara mare. De asemenea, ele ar trebui sa isi educe angajatii cu privire la comportamente eco-friendly si sa ii incurajeze sa faca schimbari pozitive.
Inovatii cu privire la ciclul de viata al resurselor
Un computer obisnuit, de pilda, contine materii plastice, metale, metaloizi, ceramice, cupru, fibra de carbon, silicon, sticla, otel, aluminiu si nenumarate alte materiale pe care nu le cunoastem. Fiecare material vine cu complexitatile sale, dar pentru a stopa valul din ce in ce mai mare de deseuri electronice este absolut fundamental sa gasim moduri de a reutiliza si de a recicla aceste materiale.
Stabilirea de obiective si transparenta privind progresele
Fiecare companie ar trebui sa intelega cat mai clar care este punctul in care ar putea face o diferenta in ceea ce priveste problemele care afecteaza planeta. In plus, este important sa se familiarizeze cu ceea ce incearca sa obtina alte companii din acelasi domeniu, sa identifice parametrii pe care vor sa ii atinga si sa stabileasca un interval de timp pentru aceasta.
Nu exista nici macar o singura persoana sau organizatie care sa detina toate raspunsurile. Pe masura ce cautam solutii, ar trebui sa ne implicam in transparenta si sa avem un dialog deschis, pentru ca discutiile sincere si impartasirea de cunostinte si informatii ne va mentine responsabili si ne va ajuta sa ajungem la solutii.
Foto: freepik