La sfarsitul anului 2017, a avut loc la Bonn una dintre multele conferinte cu privire la schimbarea climei. Conform Energy Innovation, aceasta a fost mai mult o intalnire unde s-au discutat aspecte tehnice. De-a lungul ultimilor ani, s-au purtat multe negocieri si s-au discutat multe lucruri legate de incalzirea planetei si de modul in care omenirea poate sa stopeze si chiar sa sprijine revigorarea Pamantului, dar intrebarea este: Se si face ceva in aceasta directie, sau totul este doar vorbarie?

Incalzirea planetei – o problema acuta

Majoritatea statelor lumii au ajuns la concluzia ca trebuie sa isi reduca emisiile de gaze de sera, care reprezinta 80% din totalitatea cauzelor care duc la incalzirea globala, insa doar cateva tari au si reusit sa transforme dorintele in realitati tangibile. Energy Innovation afirma ca nu putem sa influentam schimbarea climatica decat daca luam in calcul urmatorii factori:

Zero emisii de carbon generate de sectorul economic;
Zero emisii cauzate de autovehicule;
Zero cladiri care sa consume energie conventionala;
Zero reziduuri nereciclabile.
Daca luam exemplul cladirilor, acestea ar trebui ca inca din faza de proiectare, sa fie luat in calcul aspectul termic, adica nivelul de caldura pe care cladirea il degaja in atmosfera. O cladire proiectata si construita in acord cu noile reglementari privind mediul nu va fi o povara pentru acesta, cum sunt cladirile vechi, care rezista pentru mai mult de 100 de ani si incalzesc doar prin propria lor prezenta spatiul unde se afla.

Energia verde sau cum luptam impotriva incalzirii planetei

In ceea ce priveste energia din interiorul cladirilor, electricitatea, aceasta trebuie sa devina treptat-treptat verde, adica sa trecem in mod gradual de la energiile conventionale la cele nepoluante. Schimbarea nu se poate face brusc, pentru ca nu avem infrastructura necesara si pentru ca nici nu avem consumatori suficienti. Pentru ca o cladire intreaga sa poata folosi energie verde, ea trebuie sa fie conectata cu un sistem de distributie al energiei respective. In prezent, cele mai multe cladiri folosesc o combinatie de surse de energie din combustibili fosili cu surse de energie regenerabila.

La fel cum cladirile si utilitatile sunt in prezent hibridizate, adica folosesc ambele tipuri de tehnologii, si autovehiculele incep sa fie la fel. Ca si in cazul sistemelor electrice care alimenteaza cladirile, masinile trec prin perioada in care folosesc si benzina sau motorina, dar pot merge si pe baterie. Intr-un viitor nu foarte indepartat, toti vom avea masini electrice si vom merge la serviciu cu autobuze electrice.

In privinta transportului, cei de la Energy Innovation spun ca se poate face chiar mai mult decat a trece de la masini poluante la masini electrice. Sa luam situatia in care masinile electrice vor deveni acceptabile ca pret si in care vom avea si infrastructura necesara sa le folosim fara probleme. In acest caz, toti ne vom schimba masinile pe care le conducem astazi si vom defila prin oras cu noile masini electrice, care nu polueaza prin diverse noxe, ci prin simpla lor prezenta, ca si cladirile mentionate mai devreme. Amprenta de carbon va exista, chiar daca masinile sunt nepoluante.

Transport nepoluant, o solutie pentru reducerea incalzirii globale

Ce este de facut in acest sens? Incurajarea transportului public este una din solutii. Alta este sprijinirea mersului cu bicicleta si a mersului pe jos. Cele mai multe sfaturi, cand vine vorba de transportul nepoluant, se refera la biciclete, insa si mersul pe jos este recomandat. Este mai sanatos decat mersul cu bicicleta, nu ai nevoie de bicicleta, il poti practica si acum, cand nu exista prea multe piste de biciclete, fara a fi stresat ca te va lovi vreo masina, nu trebuie sa te gandesti mereu unde sa iti parchezi bicicleta ca sa nu deranjezi pe cineva sau sa nu ti-o fure nimeni, poti sa alegi ce ruta vrei, etc.

Pentru a reduce poluarea din marile orase, autoritatile din diverse tari ale lumii au luat masuri dintre cele mai inventive. Conform site-ului Energy Innovation, in Tokio, inainte sa-ti iei masina, trebuie sa demonstrezi ca ai unde sa o parchezi, in Shanghai, poti sa iti iei masina, dar numai dupa ce iti cumperi, la propriu, un permis de a avea masina (nu este acelasi cu permisul de conducere), iar in Beijing, trebuie ca mai intai sa castigi la loterie, ca sa-ti poti lua o masina. Londra si Singapore nu folosesc astfel de masuri, insa te limiteaza si ei din a merge cu masina in centrul orasului; daca vrei sa conduci in centru, trebuie sa platesti pana la 40 de dolari.

Daca eforturile statelor lumii vor ajunge la un echilibru si vom lupta cu totii pentru binele planetei, putem sa speram la o viata mai pura pe o planeta care sa nu mai sufere din cauza amprentei de carbon cauzate de omenire. Pana atunci, sa incercam sa respectam fiecare dintre noi cei patru zero numiti mai sus, sa investim in locuinte construite dupa ultimele standarde in domeniul mediului inconjurator, sa ne alegem angajatorii dupa cat de implicati sunt in protectia mediului, sa reciclam mai mult si sa mergem mai mult pe jos sau cu bicicleta.

 

Foto: freepik