Cu totii stim ca masinile noastre au nevoie de ulei de motor pentru a functiona ca unse. Rolul uleiului de motor este acela de a mentine partile mobile ale motorului lubrifiate, de a le proteja impotriva coroziunii cauzate de rugina si – cu aditivii moderni cu detergenti – de a le mentine lipsite de mazga si de depuneri care apar in mod obisnuit in motor.
Dar cei mai multi dintre noi stim, de asemenea, si cateva lucruri neadevarate despre uleiurile de motor…De pilda, nu este intotdeauna necesar sa schimbi uleiul de motor la fiecare 5000 de km. Sau cand culoarea uleiului incepe sa devina inchisa, nu inseamna neaparat ca iti va umple motorul cu mazga daunatoare!
Aceste idei sunt mituri celebre legate de uleiurile de motor, iar in cele ce urmeaza le vom demonta, alaturi de alte informatii false despre uleiul de motor. Nu este neaparat periculos sa fii putin informat, insa sa detii putine informatii, iar acestea sa fie si false, creaza o situatie in care poti chiar distruge motorul, sau poti ajunge, in cel mai fericit caz, la cheltuieli inutile deloc neglijabile!

1. W din 10W-30 vine de la “weight” (greutate)

Fals! Atunci cand cumperi un ulei de motor este important sa ii cunosti vascozitatea, o proprietate care corespunde aproximativ grosimii sale. Cu cat uleiul este mai putin vascos, cu atat el se misca mai usor prin motor si lubrifiaza partile mobile. Cele mai bune uleiuri de motor au o vascozitate care nu este nici atat de mare incat abia sa curga, dar nici atat de redusa incat sa curga prin motor ca apa.
Exista doua moduri in care se poate masura vascozitatea uleiului: monograd sau multigrad. SAE 30 este un rating tipic de ulei monograd. Acest simbol inseamna ca o organizatie numita Societatea Inginerilor Auto (SAE) a trecut uleiul printr-un device standardizat de forma unui tub si a masurat cat de mult timp i-a trebuit, in secunde, sa treaca dintr-un capat in celalalt. Ratingul de vascozitate reprezinta numarul de secunde rotunjit la cel mai apropiat multiplu de 10. Astfel, unui ulei SAE 30 ii va lua aproximativ 30 de secunde pentru a trece prin tub. Acest rating unic de vascozitate este uneori denumit “greutatea” uleiului.
Din nefericire, uleiul isi schimba vascozitatea odata cu temperatura, iar ratingul simplu de vascozitate reprezinta curgerea uleiului atunci cand este cald. Ce se intampla daca este nevoie sa iti pornesti masina intr-o dimineata rece de iarna? Uleiul va curge mai lent, astfel ca este important si ratingul pentru vascozitatea la rece. Un rating multigrad iti ofera informatii despre ambele vascozitati – atat la cald cat si la rece. Pentru un ulei 10W-30, 30-ul este acelasi ca si in ratingul monograd SAE 30 (vascozitatea la cald), dar 10W este ratingul pentru vascozitatea uleiului rece, potrivit sistemului standard dezvoltat de SAE pentru utilizarea uleiurilor pe timp de iarna.
Deci, W-ul vine de la “winter” (iarna), si nu de la “weight” (greutate)!

2. Cand uleiul de motor capata o culoare inchisa, este murdar si trebuie schimbat

Daca esti constiincios cu privire la mentinerea masinii intr-o stare buna de functionare, probabil iti faci griji atunci cand uleiul tau devine murdar si te temi ca va contribui la acumularea de depuneri de mazga in motor. Astfel ca scoti joja si verifici culoarea uleiului la varf. Exista sanse ca acesta sa inceapa sa capete o culoare inchisa, in locul culorii deschise de ambra, pe care o vedeai pe joja cand uleiul tau era proaspat pus. Asadar, acum crezi ca este prea murdar sa mai fie folosit, pentru ca favorizeaza depozitele de mazga din motor si ca atare trebuie schimbat!
Fals! De fapt, situatia sta chiar invers: daca folosesti un ulei de motor cu detergent (iar cele mai moderne dintre uleiurile de motor contin aditivi detergenti), uleiul functioneaza exact asa cum trebuie, dispersand particulele mici care pot duce la acumularea de mazga in motor si mentinandu-le in suspensie in ulei, in asa fel incat sa nu se poata depune. De aceea uleiul pare mai inchis, dar aceasta nu impiedica in niciun caz uleiul sa isi indeplineasca functiile normale de lubrifiere si protejare a suprafetelor din metal din interiorul motorului. Desigur, uleiul este limitat in ceea ce priveste numarul de astfel de particule pe care le poate contine si pana la urma va fi necesar sa fie schimbat atunci cand devine saturat, dar foloseste-te de intervalul de schimbare a uleiului recomandat de producatorul masinii tale pentru a decide cand sa schimbi uleiul, si nu de culoarea uleiului de pe joja.

3. Uleiul se schimba la fiecare 5000 de km, indiferent ce spune manualul

Odinioara aproape toti producatorii auto recomandau ca uleiul de motor sa fie schimbat la fiecare 5000 de km, pe motivul ca daca folosesti uleiul peste acest kilometraj, el va incepe sa se umple cu mazga, ceea ce nu va afecta doar performanta, ci va expune partile motorului riscului de deteriorare.
Astazi nu mai este deloc adevarat! Uleiurile moderne cu detergent, vascozitatile imbunatatite ale uleiurilor si ingineria auto superioara in general, permit acum masinilor sa ajunga pana la aproximativ 12.000 de km intre schimbarile de ulei. Cu toate acestea, vei auzi peste tot de regula celor 5000 de km, mai ales la persoanele care incearca sa iti vanda ulei de motor. In plus, chiar Autoritatea Americana Consumer Reports a demontat acest mit, spunand ca o masina poate ajunge la 12.000 de km intre schimbarile de ulei fara ca motorul sau sa fie afectat, cu conditia ca masina respectiva sa nu fie condusa in conditii neobisnuit de dificile, si mai ales in conditii de trafic foarte aglomerat, cu multe porniri si opriri.

4. Aditivii pentru uleiul de motor vor imbunatati performanta motorului

Aceasta afirmatie este adevarata, cu exceptia faptului ca acesti aditivi au fost deja adaugati inainte ca tu sa cumperi uleiul! Orice brand renumit de uleiuri de motor va avea in compozitie aditivi care imbunatatesc indicele de vascozitate – intervalul de temperaturi in care uleiul curge in mod adecvat prin motor – si care ii confera proprietati detergente care pastreaza motorul la adapost de depuneri de mazga. Majoritatea uleiurilor includ, de asemenea, si retardant de rugina care previne coroziunea si substante chimice care protejeaza suprafetele metalice.
Cu toti acesti aditivi existenti in compozitia uleiului, adaugarea unei cantitati suplimentare poate dilua de fapt formula deja existenta si astfel poate reduce eficienta uleiului. Consulta manualul masinii pentru a vedea daca are vreo nevoie speciala legata de aditivi, dar este putin probabil, cu exceptia probabil a unora dintre cele mai exotice motoare de inalta performanta.

5. Uleiurile sintetice pot cauza scurgeri

In anii 1970, cand uleiurile sintetice de motor (cele bazate nu pe petrol, ci pe substante chimice precum polialfaolefine) au devenit populare pentru prima data, acestea nu functionau bine cu garniturile si etanseizarile din motorul masinii. Ele puteau cauza reducerea gradului de etanseizare intr-un mod in care uleiurile pe baza de petrol nu o faceau, ducand la aparitia neplacutelor scurgeri de ulei, care apareau in mod misterios pe locul de parcare al masinii. Unele persoane inca se mai tem ca uleiurile sintetice vor cauza scurgeri si, de aceea, continua sa foloseasca uleiuri pe baza de petrol.
Aceste temeri sunt in mare masura nefondate, pentru ca producatorii de ulei au invatat de foarte mult timp sa reformuleze uleiurile sinteice in asa fel incat acea reducere a etanseizarii sa nu mai apara. Cu toate acestea, exista un mod in care uleiul sintetic poate cauza o scurgere, cel putin atunci cand este folosit pe masini vechi, care au functionat ani intregi cu uleiuri pe baza de petrol. Uleiul sintetic poate curata magza de pe garnituri, care e posibil sa fi blocat mici crapaturi din garnitura, ducand astfel la aparitia unor scurgeri prin fisuri care au existat acolo in tot acest timp. La masinile noi cel mai probabil nu te vei lovi de aceasta problema, insa daca ai o masina mai veche de 15 ani, nu lua o decizie brusca legata de schimbarea tipului de ulei pe care il folosesti.

Foto: freepik