In lupta impotriva schimbarii climatice, accentul se pune din ce in ce mai mult pe limitarea cresterii temperaturii globale la 1.5 grade Celsius, iar Shell se numara printre companiile care sustin aceasta ambitie.

Pentru ca societatea sa poata ajunge la un viitor cu o crestere a temperaturii globale de numai 1.5 grade Celsius, va fi probabil nevoie ca lumea sa inceteze sa contribuie la catitatea de gaze cu efecte de sera din atmosfera – o stare cunoscuta drept emisii zero-net – pana in jurul anului 2060. Mai mult, exista posibilitatea ca zonele mai dezvoltate ale lumii sa fie nevoite sa atinga acest punct pana in 2050.

De aceea Shell si-a stabilit ca ambitie sa devina, pana in anul 2050 sau chiar mai devreme, o companie energetica cu emisii zero-net si si-a propus sa avanseze in trei moduri catre acest obiectiv.
Primul dintre acestea este incercarea de a ajunge la pragul de zero emisii generate de procesul de productie al tuturor produselor sale pana cel mai tarziu in 2050.

Aceasta ambitie include emisiile generate de catre operatiunile sale, precum si pe cele asociate cu energia consumata. Aceste tipuri de emisii sunt cunoscute drept emisii de rangul 1 si 2.
Insa cea mai mare parte a emisiilor sunt cele pe care le genereaza clientii Shell atunci cand utilizeaza produsele companiei, acestea fiind cunoscute drept emisii de rangul 3.

Reducerea Amprentei Nete de Carbon a Shell

Tocmai de aceea cel de-a doilea pas al Shell spre a deveni o companie din domeniul energetic cu emisii zero este reducerea amprentei nete de carbon a produselor sale energetice.
Pentru a realiza acest obiectiv, Shell va trebui sa vanda mai multe produse cu o intensitate scazuta de carbon, precum energie regenerabila, biocombustibili si hidrogen.

In anul 2017, ambitia Shell a fost aceea de a tine pasul cu o societate care face eforturi sa ajunga la un viitor cu o incalzire globala sub 2 grade Celsius. Astazi ambitia Shell este sa fie in pas cu o societate care isi propune un viitor cu o incalzire globala maxima de 1.5 grade. Asadar, Shell si-a marit ambitia in ceea ce priveste amprenta neta de carbon.

Ambitia pe termen lung

Ambitia pe termen lung a celor de la Shell este aceea de a reduce amprenta neta de carbon a produselor energetice pe care le vinde cu 65% (in loc de 50%), pana in 2050. Ambitia de tranzitie a Shell, pe termen mediu, este sa reduca amprenta de carbon cu 30% (in loc de 20%) pana in 2035.
Cu toate acestea, in viitorul apropiat societatea va continua sa aiba nevoie de unele produse energetice care creaza emisii. Asadar Shell va continua sa vanda si astfel de produse energetice, fara ca asta sa insemne ca nu poate fi o companie energetica cu emisii zero, pentru ca clientii sai pot actiona ei insisi cu privire la propriile emisii.

Pe masura ce societatea avanseaza catre un viitor cu un continut scazut de carbon, clientii Shell vor fi nevoiti sa reduca emisiile generate de energia pe care o utilizeaza, pentru ca vor trebui sa isi reduca propriile emisii de rang 1 si 2. Dar acestea sunt aceleasi emisii care sunt considerate emisii de rang 3 ale Shell. Tocmai de aceea astfel de actiuni ale clientilor ii pot ajuta pe cei de la Shell sa devina o companie energetica ale carei emisii nete ajung la zero.

Colaborarea cu clientii

Asadar, pentru a-si atinge ambitiile, Shell trebuie sa isi ajute clientii sa decarbonizeze, acesta fiind cel de-al treilea pas pe care Shell trebuie sa il faca pentru a deveni o companie energetica ale carei emisii sa fie zero-net. Asta inseamna sa colaboreze cu clientii sai pentru a atenua emisiile produse atunci cand acestia utilizeaza carburantii cumparati de la Shell.
Acest efort include si colaborarea cu coalitii largi de companii, guverne si alte parti implicate la nivelul fiecarui sector, pentru a identifica si a permite moduri de decarbonizare pentru fiecare sector in parte.

Cai multiple catre pragul zero emisii

Fiecare sector va trebui sa isi gaseasca propria cale de a atinge un nivel de zero emisii, insa toate sectoarele au in comun aceleasi trei moduri de a face progrese in acest sens.

In primul rand, vorbim despre un plus de eficienta energetica; in al doilea rand despre folosirea unor produse cu un continut mai scazut de carbon si in al treilea rand despre stocarea emisiilor care nu pot fi evitate, fie prin intermediul naturii, fie folosind tehnologia deja existenta de captare si stocare a dioxidului de carbon.

Shell poate contribui la accelerarea progresului in aceste zone si trebuie sa isi indrepte atentia catre ajutarea companiilor si sectoarelor care pana in 2050 vor trebui sa ajunga si ele la zero emisii.
Pe masura ce ne apropiem de anul 2050, Shell va lucra si mai intens alaturi de clientii care au emisii pe care nu le-au atenuat complet inca. Raspunsul poate fi prin actiunile pe care le fac ei insisi, sau Shell poate fi de acord sa gaseasca un mod de a atenua aceste emisii in beneficiul clientilor sai.

Schimbarea si adoptarea unui viitor cu emisii zero

Planurile de afaceri pe care Shell le are in acest moment nu vor duce compania acolo unde isi doreste sa fie. Asta inseamna ca planurile de afaceri ale Shell vor trebui sa se schimbe in timp, pe masura ce societatea si clientii companiei se vor schimba si ei.
Schimbarea este modul in care Shell poate reusi sa devina o companie energetica ale carei emisii sa ajunga la un prag de zero net pana in 2050, si sa fie o pare integranta a unui viitor cu emisii zero.

Foto: freepik