Pentru un producător independent de automobile de nișă cum este Aston Martin este tot mai dificil să ramâi competitiv în ziua de azi. Fie că vorbim de costurile de achiziție sau de cele legate de cercetare și dezvoltare sau marketing, producătorul britanic se află în dezavantaj deoarece nu beneficiază de susținerea financiară și logistică a unei companii mamă puternice (cum este de exemplu cazul Lamborghini, aflat sub tutela Volkswagen). Recent, pentru Aston Martin a apărut și o altă problemă care îi poate pune în pericol vânzările ba chiar și supraviețuirea: înăsprirea normelor de de siguranță.

aston-martin

Autoritatea națională care reglementează normele de siguranță rutieră pe piața americană – NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) a pus în aplicare noi reguli privind rezistența la impact lateral a autovehiculelor. Noile standarde impun o protecție superioară a habitaclului în cazul impactului lateral cu obstacole staționare cum ar fi stâlpii și pomii. Din păcate pentru Aston Martin, două dintre modelele sale de succes, DB9 și Vantage, nu îndeplinesc noile norme de siguranță și ar fi trebuit în mod normal retrase de pe piața nord-americană. Cele două modele afectate reprezintă peste 25% din vânzările producătorului britanic pe piața americană așa că dealerii mărcii au solicitate o derogare din partea autorităților americane. Pe lângă o scădere drastică a vânzărilor, scoaterea de pe piața americană a modelelor DB9 și Vantage ar însemna și falimentul a peste 35 de dealeri Aston Martin din SUA, sute de angajați urmând să rămână fără slujbe. În cele din urmă, NHTSA s-a arătat receptivă la solicitările dealerilor Aston Martin și a oferit o derogare pentru DB9 și Vantage. Astfel, deși noile standarde de siguranță se aplică începând cu Septembrie 2014, NHTSA a oferit celor de la Aston Martin răgaz până în august 2016 (pentru gama DB9), respectiv august 2017 (pentru gama Vantage) pentru a opera îmbunătățirile de siguranță impuse sau a lansa noi modele. Ținând cont de numărul redus de exemplare comercializate de Aston Martin în SUA, NHTSA a dorit să ofere britanicilor șansa de a înlocui DB9 și Vantage cu succesori de generație nouă care vor trece fără probleme testele de siguranță. În acest mod, impactul financiar pentru Aston Martin ar fi cu mult redus mai ales în condițiile în care britanicii lucrează deja la o nouă platformă tehnică și sunt aproape de a încheia un acord cu divizia sport a Merceds (AMG) pentru utilizarea motoarelor V8 dezvoltate de germani pe generațiile viitoare de automobile. De altfel, un prototip camuflat sub caroseria unui model Vantage a fost suprins în teste pe circuitul de la Nürburgring.

Concesia făcută de autoritățile americane este o gură de oxigen binevenită pentru un producător care se luptă să reziste după ce și-a dobândit independența în 2007 (parăsind patronajul Ford) și tocmai a demarat un plan ambițios de redresare sub bagheta noului director executiv Andy Palmer (sosit de la Renault Nissan).

Foto: freepik