Se spune că în viața cea mai bună soluție atunci când faci o greșeală este să o recunoști și   să-ți asumi concecințele. Totuși, această atitudine este foarte rar întâlnită în mediul de afaceri în general și în industria auto în particular. De obicei, constructorii își recunosc și remediază erorile de fabricație în urma unor anchete guvernamentale urmate de sancțiuni dure (vezi cazul General Motors). În acest context, este extrem de suprinzătoare atitudinea conducerii executive a producătorului japonez de automobile și motociclete Honda.

Conform agenției de presă Reuters, Honda își va obliga președintele executiv alături de alți 12 directori să suporte o diminuare a salariilor din pricina problemelor recurente de calitate ale modelului Fit Hybrid. Lansat de curând, Fit a trecut prin nu mai puțin de 5 campanii de rechemare în service pentru remedierea unor defecțiuni de fabricație (la airbaguri, elemente aerodinamice sau de confort). Cel mai recent recall va afecta peste 425 de mii de unități hibrid ale modelului Fit și îi va costa pe japonezi nu mai puțin de 53 de milioane de dolari. Pentru Honda însă, impactul asupra reputației excelente din sfera calității este însă mult mai important așa că senior mangementul său a decis să facă un gest fără precedent în istoria companiei. Acest gest are rolul de a demonstra clienților angajamentul Honda pentru îmbunătățirea calității produselor sale.

honda

Astfel, Directorul Executiv Takanobu Ito va fi penalizat cu o reducere de 20% a salariului, în timp ce alți directori executivi inclusiv Președintele Fumihiko Ike și Vice-președintele executiv Tetsuo Iwamura își vor vedea remunerația diminuată cu 10%. Pentru a remedia problemele pe termen lung, Honda a numit un Director Executiv pentru Calitate, Koichi, Fukuo, al cărui rol este de a implementa și monitoriza programele de îmbunătățire a calității la nivel global. Trebuie menționat că acest rol reprezintă o premieră în structura organizatorică a constructorului japonez. Mișcarea japonezilor este cu atât mai lăudabilă cu cât defectele înregistrate de modelul Fit au fost unele minore (zgomote aerodinamice, probleme mici la transmisie) care nu au cauzat niciun incident grav soldat cu victime.

Episodul reprezintă o nouă dovadă a unei adevărate culturi a responsabilității în societatea japoneză care se manifestă chiar și în lumea dură a industriei auto. Ne amintim și recenta demisie a doi miniștri japonezi din cabinetul primului ministru Shinzo Abe. Ministrul Economiei și Comerțului, Yuko Obuchi (politican popular și mamă a doi copii) și cel al justiției, Midori Matsushima, au demisionat în urma unor controverse legate de finanțarea ilegală din fonduri guvernamentale a unor campanii electorale. Prin comparație, fostul ministru pentru Protecția Mediului din România, și actual Ministru al Muncii, Rovana Plumb, și-a înmatriculat SUV-ul de lux în Bulgaria (tocmai pentru a evita plata timbrului de mediu pe care însăși distinsa doamnă minstru l-a introdus și promovat-o cu atâta ardoare în detrimentul revirimentului vânzărilor de mașini noi din România). În buna tradiție românească, onorabila doamnă Plumb a negat ca automobilul îi aparține (vorba colegului său de partid Marian Vanghelie “pe persoană fizică”) deși acesta se află în curtea sa și este utilizat în mod frecvent de soțul și de fiul săul.

Foto: freepik