Nu mai este niciun secret faptul ca producătorii de automobile manipulează serios cifrele de consum și de emisii de noxe pentru a prezenta date cosmetizate în fișa tehnică a mașinilor. Nu trece zi fără să auzim despre un record de consum stabilit de un automobil datorită unui sistem revoluționar de reducere a consumului. Un producător francez susținea recent într-un advertorial că modelul său de clasă compacta dotat cu motor turbo pe benzină ar fi obținut un consum de 2.8 litri / 100 km pe un traseu din Spania. Probabil traseul parcurs era într-un sătuc izolat cu trafic zero iar automobilul a rulat în treapta a VI-a la vale cu vânt puternic din spate pentru că altfel ne este greu să dăm crezare rezultatelor acestui așa zis test. Un test echivalent cu același automobil desfășurat la ora de vârf în Bucureștiul aglomerat din Octombrie ar oferi rezultate radical diferite.

aro

Deja Comisia Europeană lucrează intens la un nou ciclu de testare european care să ofere clienților o estimare mai aproape de realitate a consumului automobilelor pe care intenționează să le cumpere. La urma urmei, consumatorul are dreptul să dispună de date corecte atunci când ia o decizie de achiziție la fel cum orice om care cumpără un produs alimentar este avertizat pe ambalaj în legătură cu cantitățile de zahăr și grăsimi conținute în produsul respectiv. Grupul de lobby ecologic Transport & Environment (trad. En. Transport și Mediu Înconjurător) a plecat la vânătoare de mincinoși în tentativa de a stabili care sunt constructorii care manipulează cel mai mult datele oficiale de consum. Rezultatul este suprinzător. Marele “câșigător” este reputatul constructor german de automobile de lux Mercedes-Benz. Deloc măgulitoare, titulatura de mare mincinos privind consumul, aruncă o pată nedorită pe brandul german asociat excelenței și calității. Unii ar putea afirma că pentru un cumpărător de automobile de lux, consumul nu contează așa mult. Totuși, specialiștii Transport & Environment au arătat că Mercedes a declarat în unele cazuri consumuri cu 40% mai mici decât cele reale, “eroare” ce poate costa un posesor de limuzină germană cu stea pe capotă cu aproximativ 5800 de Euro mai mult pe durata de utilizare a mașinii. Raportul denumit “Mind the gap” (trad. En. “Atenție la discrepanță”, un joc de cuvinte inspirat de un avertisment de siguranță utilzat în metroul londonez) arată că Mercedes oferă date foarte departe de adevăr privind consumul mașinilor sale. Același raport indică faptul că diferența dintre consumul real și cel declarat de constructori a crescut la 31% în 2013 după ce în 2001 se situa la aproximativ 8 procente. Pe locul secund în topul cifrelor de consum mincinoase se situează tot un producător german: Opel. Practic, de la adoptarea în 2008 a legislației europene privind reducerea consumului de combustibil, mai puțin de jumătate din progresele înregistrate de constructori s-au resimțit în viața reală, cele mai multe îmbunătățiri fiind de fapt cifre fără acoperire obținute în condiții de teste de laborator.

În tentantiva de a se apăra, Mercedes-Benz a recunoscut faptul că discrepanța există, dar a dat în mod deloc elegant vina pe talpa grea a șoferilor, afirmând că stilul de condus al acestora are un impact decisiv asupra consumului real. Concluzia este una simplă: atunci când instituțiile europene vor introduce un test în condiții reale de exploatare, consumul și emisiile de noxe declarate se vor apropia de cele reale. Până atunci, mașinile noi consumă și poluează mai puțin doar în laborator.

Foto: freepik