Uleiul de motor negru inseamna de obicei ca uleiul isi face treaba. Insa un ulei care arata ca un milkshake de ciocolata trage un semnal de alarma… Ce semnificatii ascunde culoarea uleiului de motor? Poate fi ea un semn pentru cat de adecvat este uleiul de motor pentru a-ti proteja motorul?

Schimburile de ulei se numara printre cele mai frecvente servicii pentru vehiculul tau. Uleiul se murdareste in timp si odata cu kilometrii parcursi. Daca este lasat in motor prea mult, el poate expune la daune piesele in miscare ale motorului. Unul dintre indicatorii ca uleiul nu este atat de eficient pe cat ar trebui sa fie este culoarea sa, dar nu este intotdeauna atat de usor de inteles pe cat ai putea crede.

Decodificarea culorii uleiului de motor

Uleiul de motor poate avea o varietate de culori, fiecare oferind indicii despre starea motorului vehiculului. De la claritatea impecabila a uleiului nou pana la nuantele mai inchise dezvoltate de-a lungul timpului, culoarea uleiului de motor poate spune o poveste despre ceea ce se intampla sub capota.
Pentru a incepe sa decodificam culoarea uleiului, trebuie sa facem distinctia intre culorile normale si cele anormale.
Uleiul normal are in general o nuanta aurie sau de chihlimbar, la inceput, reprezentand starea sa proaspata si curata. El arata ca mierea lichida.
Pe masura ce uleiul se invecheste si acumuleaza contaminanti, se poate intuneca treptat, trecand de la chihlimbar deschis la nuante mai inchise.

Standardul de aur: ulei de motor transparent

Uleiul de motor transparent sau auriu reprezinta standardul de aur. Aceasta culoare indica faptul ca uleiul este nou sau aproape nou si ca isi face treaba eficient, ungand componentele motorului si pastrandu-le bine protejate. Uleiul proaspat ofera cea mai buna vascozitate si o acoperire de durata, asigurand functionarea lina a motorului si eficienta maxima a combustibilului.
Pentru a mentine aceasta culoare aurie, schimbarea regulata a uleiului este cruciala. Respecta recomandarile producatorului vehiculului pentru intervalele de schimb si foloseste intotdeauna uleiul de calitate recomandat. In plus, incearca sa folosesti uleiuri sintetice de inalta calitate, care tind sa-si mentina claritatea pentru o perioada mai lunga.

Semnale de alarma: ulei inchis la culoare

In timpul circularii sale prin motor, uleiul colecteaza contaminanti, cum ar fi murdaria, particulele de metal si produse secundare ale arderii, cum ar fi carbonul si namolul. Aceasta acumulare duce la intunecarea treptata a uleiului. Viteza cu care uleiul isi schimba culoarea depinde de diversi factori, inclusiv conditiile de condus, varsta motorului si tipul de ulei utilizat.
Desi o anumita modificare a culorii este normala, uleiul excesiv de inchis la culoare sau negru poate indica probleme precum intretinerea precara, supraincalzirea sau probleme interne ale motorului. Ignorarea acestui semnal de avertizare ar putea duce la scaderea performantei motorului, la cresterea frecarii si, in cele din urma, la deteriorarea motorului. Schimburile regulate de ulei si inspectiile de rutina ale motorului pot ajuta la prevenirea unor astfel de probleme.
Fac exceptie motoarele diesel. Funinginea produsa de motoarele diesel va transforma foarte repede uleiul din auriu in aproape negru, dar el poate continua sa protejeze impotriva deteriorarii pentru o lunga perioada de timp in aceasta stare, atata timp cat se utilizeaza uleiul si filtrul de ulei corect.

Uleiul de motor negru trebuie schimbat?

Nu neaparat. Culoarea inchisa a uleiului poate fi doar un semn ca isi face treaba. Exista cateva motive pentru care uleiul de motor se inchide la culoare in mod natural in timpul utilizarii, inclusiv ciclurile de caldura. In timpul deplasarii catre serviciu, motorul atinge temperatura normala de functionare (de obicei 90°C–104°C), incalzind uleiul de motor. Uleiul se raceste apoi, cat timp masina sta in parcare, iar procesul se repeta cand faci diverse drumuri si comisioane la pranz si cand revii acasa.
Aceasta expunere continua la caldura intuneca in mod natural uleiul. In plus, oxidarea normala poate influenta si ea culoarea uleiulului.
Oxidarea are loc atunci cand moleculele de oxigen interactioneaza cu moleculele de ulei si provoaca descompunerea chimica, la fel cum tot oxigenul face ca un mar taiat sa devina maro sau fierul sa rugineasca.
Desi ne-am obisnuit sa asociem funinginea cu motoarele diesel, motoarele de astazi cu injectie directa pe benzina pot produce mai multa funingine decat motoarele diesel mai vechi fara dispozitive de tratare a gazelor de esapament. Desi particulele individuale de funingine sunt prea mici pentru a cauza uzura motorului, ele se pot aglomera in contaminanti mai mari care cauzeaza uzura si care se blocheaza in filtrul de ulei.
Doar pentru ca uleiul s-a inchis la culoare nu inseamna neaparat ca a ajuns la sfarsitul duratei de viata. Uleiul de motor contine aditivi detergenti si dispersanti conceputi pentru a curata contaminantii precum funinginea si pentru a preveni depunerea acestora pe suprafetele metalice.
Uleiul care a devenit negru este un indiciu ca aditivii isi fac treaba.

Verde sau albastru: contaminarea cu lichid de racire

O nuanta distincta de verde sau albastru in uleiul de motor este un semn de contaminare cu lichid de racire. Aceasta colorare apare atunci cand lichidul de racire se scurge in sistemul de ulei, adesea din cauza unei garnituri de chiulasa deteriorate, a unei chiulase crapate sau a unui racitor de ulei defect.
Daca identifici contaminarea cu lichid de racire, este esential sa remediezi cat mai rapid problema de baza. Ignorarea acestei probleme poate duce la coroziune, reducerea lubrifierii si potentiala defectare a motorului.
Inspectiile regulate ale sistemului de racire pot preveni acest tip de contaminare.

Ulei laptos sau cu spuma

Daca observi ca uleiul de motor a capatat un aspect laptos sau spumos, e cazul sa iti faci griji. Aceasta culoare anormala sugereaza prezenta apei sau a lichidului de racire in ulei. Uneori arata ca un milkshake de ciocolata. S-ar putea sa vezi asta cand verifici uleiul de pe joja sau sa observi un reziduu laptos, spumos, pe capacul de ulei.
Uleiul laptos este un indicator clar al prezentei apei si poate fi un semn al unei probleme interne, cum ar fi o scurgere a garniturii sau un bloc motor crapat. Amestecarea apei sau a lichidului de racire cu ulei poate compromite proprietatile de lubrifiere ale uleiului, ducand la frecare crescuta, oxidare a pieselor interne si riscul de deteriorare grava a motorului.
Prezenta apei duce la formarea de bule de spuma, care se sparg atunci cand sunt trase intre piesele motorului in timpul functionarii, lasand componentele metalice neprotejate impotriva uzurii.
De asemenea, formeaza mazga, ce poate infunda pasajele de ulei si poate strica motorul. Mergi imediat la mecanic pentru a remedia problema si pentru a evita reparatiile costisitoare!

Ce inseamna un ulei subtire?

Desi nu tine de culoarea uleiului de motor, aceasta este o alta intrebare frecventa a soferilor. Daca observi acest lucru, miroase joja. Uleiul care si-a pierdut vascozitatea este un ulei afectat, in principiu, de diluarea combustibilului. In aceste cazuri, vei simti in general miros de benzina sau de motorina pe joja.
Diluarea combustibilului are loc atunci cand gazul sau motorina trec pe langa segmentele pistonului si contamineaza uleiul din carter. Aceasta reduce vascozitatea uleiului, ceea ce ii afecteaza si capacitatea de a preveni uzura. De asemenea, duce la formarea de namol daunator.
Diluarea combustibilului poate aparea daca motorul este la ralanti excesiv sau din cauza unui defect mecanic. De asemenea, este obisnuit la unele motoare moderne cu injectie directa.
Este important de retinut ca nimeni nu poate masura cu precizie vascozitatea unui ulei doar privindu-l sau frecand putin intre degete.
Analiza uleiului este singurul mod clar de a determina vascozitatea uleiului si daca s-a pierdut din vascozitate din cauza diluarii combustibilului.

Uleiul grunjos trebuie schimbat?

Cand verifica nivelul uleiului, unii dintre soferi freaca uleiul intre degete pentru a verifica daca are particule. Nisipul sau alti contaminanti pot insemna ca uleiul a fost afectat chimic, dar acest lucru este putin probabil, mai ales cu un ulei sintetic de top.
E mai probabil ca filtrul de ulei sa se fi umplut cu contaminanti si uleiul nefiltrat sa ocoleasca filtrul si sa circule prin motor.
Filtrul este proiectat cu o supapa de bypass pentru a se asigura ca motorul primeste ulei chiar daca filtrul este plin. Desi este preferabil ca motorul sa foloseasa ulei murdar decat sa nu foloseasca ulei deloc, acesta nu este un plan pe termen lung pentru succes. In acest caz, va trebui sa schimbi uleiul si filtrul.

Increde-te in analiza uleiului, nu in ochi

Desi exista posibilitatea sa-ti faci o idee aproximativa a ceea ce se intampla in interiorul motorului masinii tale observand culoarea uleiului, ca si aspectul sau mirosul acestuia, trebuie sa efectuezi o analiza a uleiului pentru a afla ce se intampla cu adevarat.
Analizand chimic o proba de ulei uzat, un laborator calificat iti poate spune daca uleiul contine particule de uzura excesiva, daca a fost contaminat cu apa, daca exista o diluare a combustibilului si multe altele. In cele din urma, raportul iti va spune daca uleiul mai este potrivit pentru utilizare sau nu.

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik