Atat o masina de curse cat si o masina de strada obisnuita, necesita ulei de motor pentru a functiona. Insa in mod interesant, ceea ce face diferenta intre uleiul de curse si uleiul obisnuit, chiar si cand vorbim despre grade diferite de ulei, este destinatia si nevoile pe care le intruneste. Afla care sunt diferentele cheie dintre cele doua tipuri de ulei, pentru a intelege daca uleiul de curse poate fi folosit oricand si oricum.

Ulei de curse vs ulei obisnuit

Uleiul obisnuit trebuie sa indeplineasca anumite criterii si parametri pentru a putea fi utilizat pentru automobile. Astfel de reglementari sunt motivul pentru care avem pe piata diverse standarde pentru uleiurile obisnuite. Cu toate acestea, cand vine vorba de masini de curse, aceste criterii nu se aplica. Uleiul de curse nereglementat permite modificarea aditivilor si a formulelor concepute pentru sporturi specifice.
Diferenta cheie dintre uleiul de curse si uleiul obisnuit depinde de urmatorii factori.
– Designul motorului
– Intervalele de schimb
– Vascozitatea uleiului
– Aditivii pentru uleiuri
– ZDDP (dialchilditiofosfat de zinc)

Designul motorului

Masinile de curse au motoare mai mari, care pot ajunge pana la 10.000 rpm. Aceste motoare sunt construite pentru a maximiza puterea fara a se defecta. Din pacate, in conditii atat de solicitante, aceste motoare nu rezista mult. In medie, o masina de curse de raliu poate dura pana la 2500 km sau aproximativ trei curse, dupa care necesita service. Deoarece motoarele de curse inseamna putere si acceleratie, ele necesita un ulei de motor destinat conditiilor riguroase de functionare.
Automobilele au motoare mai mici, cu mecanisme sofisticate, concepute pentru durabilitate. Astfel de masini sunt conduse pe distante relativ scurte si nu functioneaza la acceleratie maxima. Durata de viata a motorului este una dintre cerintele principale, iar uleiul obisnuit este suficient pentru a face aceasta treaba.

Intervalul de schimb al uleiului

Masinile de curse au intervale scurte de schimbare a uleiului, ele putand necesita o schimbare a uleiului sau o completare la fiecare 1000 km. Un astfel de scenariu este de neimaginat pentru automobilele obisnuite.
Spre deosebire de masinile de curse, motoarele obisnuite ale masinilor pot functiona luni de zile cu intretinere minora. Frecventa schimbului de ulei variaza de la 5000 km la 10.000 km. Pentru ca automobilele nu sunt conduse pe piste de curse, uleiul poate dura intre 1 si 2 ani.

Vascozitatea uleiului

Masina de curse functioneaza cu acceleratia maxima in jur de 90 – 95% din timp, ceea ce inseamna ca va fi aproape tot timpul pe acceleratie maxima. Acest lucru mentine motorul sub presiune, stres si caldura semnificative pe toata durata cursei.
Te-ai putea astepta ca un ulei mai gros sa functioneze mai bine intr-o masina de curse. Insa nu este asa. Scopul masinilor de curse este acela de a atinge viteza maxima, iar uleiul mai subtire ajuta la obtinerea unei viteze mai mari prin reducerea pierderilor prin frecare.

Aditivii pentru uleiuri

Uleiul de curse foloseste aditivi similari cu cei folositi pentru uleiul obisnuit, inclusiv detergenti, antioxidanti, inhibitori de coroziune si agenti antispuma. Prezenta depresoarelor slabe favorizeaza fluxul de ulei intr-un mediu cu temperatura scazuta. Deoarece cursele nu sunt de obicei organizate sub temperatura de inghet, uleiul de curse nu necesita aditivul in comparatie cu uleiul obisnuit.

ZDDP

Dialchilditiofosfatul de zinc sau, cu alte cuvinte, continutul de zinc este un subiect intens dezbatut in randul profesionistilor. Multi sugereaza ca un nivel mai mare de ZDDP este mai bun pentru motor. Cu toate acestea, exista un motiv pentru care uleiul obisnuit are un procent mai mic de ZDDP in comparatie cu uleiul de curse.
ZDDP se refera la o familie de compusi formati din zinc si fosfor. Cand ZDDP este expus la caldura si presiune ridicata, se creeaza un strat in jurul componentelor, ce actioneaza ca o bariera intre piesele metalice, iar pe masura ce stratul este epuizat din cauza uzurii, se formeaza din nou.
ZDDP este de obicei prezent in cantitati mici in uleiul obisnuit si are o concentratie mai mare in uleiul de curse. Acest lucru ridica intrebarea de ce ZDDP nu este utilizat in uleiurile obisnuite cand poate reduce daunele cauzate de uzura. Raspunsul tine de alte efecte secundare ale ZDDP.
In timpul ciclului de ardere, o cantitate mica de ZDDP poate intra in camera si poate iesi prin evacuare. Continutul de fosfor din ZDDP poate crea un strat in jurul convertorului catalitic, facandu-l inutil, deoarece gazele nu pot intra in contact cu catalizatorul.
Pentru ca masinile de curse nu folosesc convertoare catalitice, concentratia mare de ZDDP este ceva obisnuit in uleiurile de curse. Cu toate acestea, cand vine vorba de ulei obisnuit, din cauza impactului negativ al emisiilor de evacuare, concentratia de ZDDP a scazut continuu pentru a creste eficienta convertoarelor catalitice.

5 lucruri pe care trebuie sa le stii despre schimbul de ulei

Fie ca esti un pilot experimentat, fie ca te afli abia la inceput, trebuie sa stii cateva lucruri importante despre schimbul de ulei pentru masina ta de curse.

Importanta folosirii uleiului potrivit

Utilizarea uleiului potrivit poate imbunatati considerabil performanta masinii. Motoarele de inalta performanta necesita uleiuri de inalta performanta, care pot continua sa functioneze in conditii extreme. Un ulei de curse de inalta calitate va oferi o protectie superioara impotriva caldurii si uzurii. Cand alegi un ulei de inalta performanta, asigura-te ca acesta corespunde recomandarilor din manualul masinii.

Frecventa schimburilor de ulei

Lucrul care ajuta un vehicul sa mearga fara probleme pe termen lung este schimbarea uleiului. Dar cat de des ar trebui sa-ti schimbi uleiul? Raspunsul depinde in mare masura de felul in care utilizezi masina si de tipul de ulei folosit. Cei care concureaza de placere ar trebui sa-si schimbe uleiul la fiecare 4-6 ore de functionare. Pentru pilotii profesionisti sau pentru pasionatii de curse, timpul recomandat pentru schimbarea uleiului este la 1-2 ore de functionare.

Importanta filtrelor de ulei

Filtrele de ulei sunt o componenta esentiala pentru mentinerea in stare de functionare fara probleme. Cand schimbi uleiul, asigura-te ca inlocuiesti si filtrul. Scopul unui filtru de ulei este acela de a indeparta namolul, murdaria, particulele de metal si alte resturi din ulei. Neschimbarea filtrului il poate infunda si poate cauza deteriorarea motorului din cauza contaminantilor.

Semnele unui schimb de ulei esuat

Un schimb de ulei ratat sau neschimbarea uleiulului suficient de des, poate dauna motorului masinii. Semnele unui schimb de ulei esuat includ ciocanit, namolul si presiune scazuta a uleiului. In plus, uleiul se poate decolora, ceea ce arata ca trebuie sa-l inlocuiesti. Ignorarea acestor semne poate duce la defectiuni ale motorului si reparatii costisitoare.

Importanta asistentei profesionale

Cand ai de-a face cu masini de curse de inalta performanta, lasa intotdeauna schimburile de ulei in mana unor profesionisti de renume. Ei au capacitatea si experienta de a-ti supraveghea vehiculul cu atentie, asigurandu-se ca totul functioneaza fara probleme. De asemenea, ei iti pot recomanda cele mai bune produse, cat de des sa iti schimbi uleiul si cum sa iti mentii motorul la performanta maxima.

Nu ignora mentinerea sanatatii masinii tale de curse. Asa cum un sportiv profesionist are nevoie de o nutritie adecvata pentru performante maxime, masina de curse are nevoie de uleiul potrivit, schimbat la frecventa potrivita cu filtrele potrivite. Nu uita ca semnele unui schimb de ulei esuat pot fi catastrofale, asa ca nu le ignora. Nu face compromisuri cu privire la sanatatea motorului tau si bazeaza-te pe asistenta profesionala atunci cand ai nevoie!

Sursa foto: Freepik.com

Foto: freepik