Uleiul de motor reprezinta energia vitala a unui motor, fiind responsabil pentru lubrifiere, racire si protectia impotriva uzurii. Orice proprietar de autovehicul trebuie sa stie care sunt diferitele tipuri de uleiuri de motor disponibile pe piata. Afla mai jos tot ce trebuie sa stii despre diferentele dintre uleiurile minerale, uleiurile semisintetice si cele complet sintetice.

Intervalul normal de temperatura de functionare a unui motor este cuprins intre 90⁰C si 105⁰C. Daca nu am folosi in mod sustinut si responsabil uleiul de motor, motorul si cutia de viteze ar ceda din cauza supraincalzirii. Aceasta este cauzata in general de frecarea pistonului care lucreaza impotriva cilindrului si a componentelor in miscare.
Un ulei de motor bun nu contribuie numai la reducerea cu peste 70% a uzurii motorului, ci mentine si motorul rece, permite performante mai bune si arde mai putin combustibil.
Uleiurile de motor sunt impartite in 3 tipuri: ulei de motor mineral, ulei de motor semisintetic si ulei de motor complet sintetic.

Uleiul de motor mineral

Uleiurile minerale sau uleiurile conventionale, asa cum mai sunt numite uneori, sunt pur si simplu uleiuri din petrol brut, care au fost rafinate pentru a functiona pe un spectru larg de temperatura.
Uleiul este supus unui tratament minim, ceea ce inseamna ca va contine impuritati si structuri moleculare inconsistente.
Uleiul mineral este cel mai elementar tip de ulei si este in general si cel mai ieftin. Acest tip de ulei de motor poate fi utilizat in conditii generale de deplasari zilnice.
Uleiurile de motor minerale trebuie schimbate de obicei la fiecare 3000 km.

Avantaje

– Eficienta din punct de vedere al costului. Uleiul mineral este cea mai accesibila varianta de ulei de motor, ceea ce il face o alegere populara pentru proprietarii de vehicule cu un buget limitat.
– Lubrifiere adecvata. Ofera o lubrifiere suficienta pentru motoarele standard, asigurand protectia de baza impotriva uzurii.

Dezavantaje

– Performanta limitata. Uleiul mineral are capacitati limitate de perfomanta, mai ales la temperaturi extreme si in conditii de stres mare.
– Schimbari frecvente de ulei. Din cauza rezistentei scazute la degradare, uleiul mineral necesita schimburi mai frecvente de ulei in comparatie cu uleiurile sintetice.
– Eficienta redusa a combustibilului. Vascozitatea sa relativ mare poate duce la o frecare crescuta, ceea ce inseamna si o eficienta redusa a combustibilului.

Uleiul de motor semisintetic

Uleiul de motor semisintetic, cunoscut si sub denumirea de ulei amestec sintetic, este un ulei mineral care a fost amestecat cu uleiuri sintetice pentru a creste performanta motorului. Acest lucru se realizeaza prin obtinerea unui amestec care mentine vascozitatea corecta a uleiului de motor atat la temperaturi ridicate, cat si la temperaturi scazute de functionare a motorului.
Uleiul semisintetic combina avantajele uleiurilor minerale si sintetice, pentru a oferi o solutie echilibrata.

Avantaje

– Performanta imbunatatita. Uleiul semisintetic ofera performante si protectie mai bune in comparatie cu uleiul mineral, in special in conditii solicitante.
– Vascozitate mai buna. Mentine o vascozitate mai stabila intr-o gama larga de temperaturi, asigurand o protectie mai buna in timpul pornirilor la rece si la temperaturi ridicate de functionare.
– Intervale extinse de schimbare a uleiului. Uleiul semisintetic ofera o rezistenta imbunatatita la degradare, permitand intervale mai lungi intre schimbarile de ulei in comparatie cu uleiul mineral.

Dezavantaje

– Costul. Uleiul semisintetic este mai scump decat uleiul mineral, dar in general mai accesibil decat uleiul complet sintetic.
– Performanta extrema limitata. Desi ofera o protectie mai buna decat uleiul mineral, uleiul semisintetic poate sa nu ofere acelasi nivel de performanta ca uleiul complet sintetic, in conditii extreme.

Uleiul de motor sintetic

Uleiurile de motor complet sintetice sunt produse prin ingineria uleiurilor minerale la nivel molecular pentru a oferi o performanta si o protectie superioare. Acest tip de ulei este formulat cu uleiuri de baza intens rafinate si aditivi avansati, ce confera o lubrifiere si o stabilitate termica excelente.
Procesul de rafinare elimina impuritatile din uleiul de motor si face ca moleculele sa fie mai uniforme ca structura, ceea ce permite uleiurilor complet sintetice sa fie utilizate in cele mai dificile conditii, precum si in conditii specifice sporturilor cu motor si in conditii climatice extreme.
Uleiurile sintetice sunt uleiurile de motor care ofera cea mai buna performanta, reducand chiar si formarea de mazga. Aceste uleiuri au, de asemenea, proprietati detergente imbunatatite, luptand impotriva coroziunii si a depunerilor de carbon din motor.

Avantaje

– Protectie superioara. Uleiul complet sintetic ofera o protectie exceptionala impotriva uzurii motorului, a depunerilor si a formarii de mazga. Aceasta asigura o durata de viata mai lunga a motorului si o performanta superioara.
– Eficienta sporita a consumului de combustibil. Vascozitatea scazuta a acestui ulei contribuie la reducerea frecarii, permitand o eficienta mai buna a combustibilului si emisii reduse.
– Intervale extinse de schimbare a uleiului. Uleiul complet sintetic isi poate mentine proprietatile pentru o perioada mai lunga, permitand intervale mai lungi intre schimburile de ulei.

Dezavantaje

– Cost mai mare. Uleiul complet sintetic este cea mai scumpa optiune, ca urmare a formularii sale avansate si a performantei superioare.
– Masura excesiva pentru unele motoare. Pentru motoarele standard care functioneaza in conditii normale, uleiul complet sintetic poate fi inutil si poate fi considerat exagerat.

Intelegerea valorilor SAE

Foarte adesea vei vedea pe recipientele de ulei de motor valori precum 20W-40, 10W-50, 5W-40, SAE 30 etc. Este foarte important sa respecti valoarea SAE recomandata pentru vehiculul tau de producatorul de masini sau motociclete.
Pentru a intelege informatiile simple din spatele acestor valori, trebuie sa stii ca uleiurile de motor sunt testate prin incalzirea la 100⁰C si trecute printr-un vascozimetru, iar cifra inregistrata este cea care da valoarea ultimelor doua cifre din exemplele mentionate mai sus.
Cifra mentionata inainte de W reprezinta valoarea vascozitatii uleiului in conditii de temperatura scazuta. Deci, cu cat motorul se incalzeste mai mult, cu atat uleiul de motor devine mai subtire, iar cu cat motorul este mai rece (mai ales in timpul pornirii), cu atat uleiul de motor va fi mai gros. In concluzie, in mod ideal, ai nevoie de un ulei de motor care sa mentina un interval functional al vascozitatii la temperaturi mari si mici.
Trebuie sa mai stii, de asemenea, ca uleiurile de motor care mentioneaza doar SAE30 sau orice alta cifra dupa nomenclatura SAE, ofera doar valoarea de vascozitate a uleiului la 100 de grade, nu si valoarea in conditii de temperaturi scazute.

Cum aplici aceste informatii cand alegi un ulei de motor?

Daca ai o masina sau o motocicleta orientata spre performanta, uleiul de motor complet sintetic cu o valoare SAE de 5W-40 pentru masini sau 10W-50 pentru motociclete poate fi alegerea optima. In acest caz, valoarea 5/10 SAE iti va garanta ca uleiul de motor este suficient de vascos pentru a circula prin motor in timpul pornirii la rece, in timp ce valoarea 40/50 SAE va fi o garantie ca uleiul nu se subtiaza prea mult la accelerarea puternica.
Daca ai o masina hatchback sau sedan sau o motocicleta standard pentru deplasari obisnuite, pentru a obtine cele mai bune rezultate ale masinii sau motocicletei vei avea nevoie de un ulei 20W-40 in cazul unei motociclete sau de un ulei 10W-40 in cazul unei masini. Acestea vor asigura functionarea vehiculului la potentialul sau maxim, protejand totodata motorul.
Pentru un SUV sau un vehicul utilitar cu motor diesel, un ulei mineral premium 15W-40 este o alegere optima, deoarece e nevoie de mai mult timp pentru ca un motor diesel sa se incalzeasca, in timp ce motorul functioneaza si la o temperatura de functionare mai scazuta.
Cand vine vorba de tractoare cu motor diesel cu cuplu mare, e posibil sa ai nevoie de un produs care sa permita performanta maxima a motorului in conditii climatice dificile. Uleiul 20W-40, preferabil cu aditivi de eliminare a carbonului, permite tractorului sa functioneze cu performante optime.
Cand vine vorba de camioane, este important sa alegi un ulei de motor multi-grad, care ofera o buna protectie intr-o gama larga de conditii de debit si temperatura. Deci, daca ai un camion turbo, alege un ulei de motor multi-grad, formulat cu tehnologia Pro EGR, sau un ulei de motor multi-grad cu molecule booster adaugate va ajuta si el camionul sa functioneze pe o durata mai lunga.

Concluzie

Alegerea uleiului de motor adecvat este cruciala pentru performanta, longevitatea si eficienta vehiculului tau. Desi uleiul mineral este optiunea cea mai basic si cea mai rentabila, uleiul semisintetic atinge un echilibru intre cost si performanta. Pe de alta parte, uleiul complet sintetic ofera cel mai inalt nivel de protectie si performanta, dar vine la pachet cu un pret premium.
Tine cont de exigentele vehiculului tau, de conditiile de operare si de bugetul pentru intretinere atunci cand iei o decizie legata de uleiul de motor. Consulta recomandarile producatorului vehiculului si mergi la service pentru revizii regulate si pentru a te asigura ca vehiculul tau functioneaza fara probleme si eficient.

Sursa foto: freepik.com

Foto: freepik