Toți fondatorii producătorilor de automobile și-au dorit să creeze mărci care să intre în istorie și a căror notorietate și perenitate să devină o recunoaștere unanimă a eforturilor lor de a crea ceva unic și memorabil. Uneori, dezvoltarea și lansarea unui nou automobil era un succes sinonim cu nașterea unor mărci celebre ca Ford sau Chrysler, atât de cunoscute și astăzi. Alteori, eforturile oamenilor care fondau companii producătoare de automobile se concretizau în succese deosebite pentru mărcile respective și în adevărate drame în plan personal. Pentru Louis Chevrolet s-a aplicat varianta din urmă. Născut în vestul Elveției la 25 decembrie 1878, Louis a plecat la 21 de ani în Franța unde repara biciclete. De acolo a plecat la Paris, apoi în Canada ca să ajungă ulterior în orașul tuturor posibilităților, New York. Aici a lucrat ca mecanic într-un service Fiat unde a început să participe la curse auto utilizând mașinile patronului său, câștigând și cursa auto pe pe circuitul Morris Park din statul New York. William C. Durant, care fondase General Motors îi angajează apoi pe Louis Chevrolet și pe fratele său Arthur. Beneficiind de susținerea financiară a lui Durant, Louis Chevrolet își înființează propria companie într-o fabrică Buick dezafectată. În 1909 construiește un motor în șase cilindri care este urmat în 1911 de primul automobil Chevrolet care se dovedește un semi-eșec (se vinde în doar 2999 de exemplare).
Acesta este momentul în care s-a decis soarta mărcii Chevrolet și cursul vieții lui Louis Chevrolet a fost schimbat. Chevrolet visa să construiască automobile sport exclusiviste (a se citi scumpe) în vreme ce pragmaticul Durant știa că profitul poate fi obținut dacă marca se va axa pe automobile cu preț abordabil, care se adreseaza cumpărătorului american de rând (visa astfel să reediteze succesul obținut de Henry Ford cu Model T). Conflictul mocnit dintre spiritul liber al lui Chevrolet și firea analitică a industriașului șarmant Durant nu mai poate fi ascuns. Când Chevrolet pleacă în vacanță, Durant decide să restructureze compania și să se concentreze pe construcția de automobile ieftine care să concureze cu cele produse de Ford. Chevrolet, consideră această inițiativă drept o insultă și, conform membrilor familiei Durant, ruptura se produce în urma unui schimb aparent banal de replici. Durant i-ar fi recomandat lui Chevrolet să renunțe la tigările sale ieftine și să fumeze trabucuri exclusiviste deoarece este un director executiv. Replica lui Chevrolet a fost: “Ți-am vândut automobilul meu și numele meu, dar nu am să-ți vând niciodată personalitatea mea”. Apoi a părăsit compania cu tot cu țigările sale ieftine, iar Durant a transformat marca reușind să vândă peste 190,000 de mașini până în 1919 și să-și răscumpere participația în cadrul General Motors (companie care avea să absoarbă și marca Chevrolet).
Lui Chevrolet nu i s-a mai permis nici măcar să-și utilizeze mai utilizeze vreodată propriul nume pentru o marcă auto. Numele său și compania sa erau acum în proprietatea General Motors așa că acesta a încercat să-și cultive pasiunea pentru automobile sport participând la înființarea companiilor Frontenac și American Motor Corporation. Ambele companii au dispărut însă de pe scena auto iar destinul l-a readus pe Louis în cadrul companiei care-i purta numele. Doar ca nu în postura de director, ci în postura de simplu mecanic într-una din fabricile lui Durant.
Louis Chevrolet a murit falit în iunie 1940 în Detroit fără a-și fi îndeplinit pe deplin visul a a crea mașini frumoase și scumpe care sa-i poate numele. Durant a dus între timp compania în topul producătorilor americani de automobile cu modelul 490. Numele modelului venea de la prețul său, unul neverosimil în ziua de azi: 490 de dolari. Patru ani mai devreme, Louis Chevrolet vânduse primele automobile produse și proiectate de el la prețul de 2,150 de dolari.
Foto: freepik