Pikes Peak Practice

sursa foto: rssfeeds.motorsport.com

În timp ce noi lovim ritmic tastaturile timp de 8, 9 sau mai multe ore pe zi în clădiri de birouri pe ale căror ferestre uitam uneori să privim, unii oameni trăiesc cu adevărat și scriu istorie.

De cele mai multe ori, aceste momente istorice se petrec într-un interval scurt de timp, uneori ore, alteori minute și chiar secunde. Un astfel de capitol istoric pentru motorsport s-a scris de curând în Statele Unite în timpul cursei de la Pike’s Peak din Colorado Springs.

Multiplul campion WRC (World Rally Car Championship – Campionatul Mondial de Raliu) Sebastian Loeb a spulberat toate recordurile anterioare ale cursei oprind cronometrul la 8 minute și 13 secunde. Beneficiind de un traseu integral asfaltat (până în 2011 traseul avea încă porțiuni de macadam) și de un bolid care dezvoltă 875 de cai putere (da, ați citit bine și încă nu aveți nevoie de ochelari), Loeb a devenit primul pilot din istoria acestei curse care coboară sub bariera celor 9 minute obținând un timp cu peste un minut și jumătate mai bun decât cel  obținut anterior de pilotul Rhys Millen, un specialist al urcării de la Pike’s Peak.  Remarcabil este și faptul că Loeb s-a aflat la prima sa participare la acestă competiție al cărui traseu de aproape 20 de km începe de la mila 7 de pe autostrada Pike’s Peak și apoi urcă spre finish-ul aflat la o altiudine de 4300 m.

La volanul unui Peugeot-ul T16 208 Pike’s Peak cu un raport putere/ masă incredibil, Loeb a străbătut fără greșeală cele 156 de viraje ale traseului  cu o viteză medie de aproximativ 145 km/h, fără a beneficia de siguranța vreunui parapet, ci doar de imprevizibilul unui drum montan cu o pantă de înclinație de 7 procente. Tot la capitolul imprevizibil pot intra și cei câțiva spectactori inconștienți care, odihnindu-și puținii neuroni, au găsit de cuviință să traverseze prin fața bolidului condus de Loeb care se apropia cu peste 200km/h de viraj.

Chiar dacă unele voci afirmau că Pike’s Peak și-a pierdut din gradul de dificultate după ce traseul a fost asfaltat integral, să cobori sub 9 minute la prima participare la ”Cursa către nori” (cum a mai fost numită urcarea de la Pike’s Peak)  este o performanță incontestabilă. Mai ales că, odată cu asfaltarea integrală a drumului, apare riscul sporit al unui derapaj la viteze foarte mari.

Clipul on-board care prezintă integral cursa francezului ne înfățișează o successiune ultra rapidă de curbe abordate magistral, iar impresia de forță brută dejatată de accelerațiile fulminante ale Peugeot-ului său  propulsat de un V6 biturbo este incredibilă. Modul în care fostul campion de WRC mânuiește volanul face ca totul să pară o joacă, dar cei pasionați de curse știu că mulți piloți au sfârșit cursa într- una din numeroasele prăpăstii de pe traseu. Prestația pilotului francez i-a suprins și pe inginerii Peugeot: aceștia realizaseră o simulare computerizată a parcurgerii traseului care le indicase faptul ca, în cel mai bun caz, Loeb ar putea obțiune un timp de 8 minute și 15 secunde.

La finalul traseului Loeb a declarat: “Chiar nu mă așteptam la un timp mai bun de 8:15, așa că a fost fantastic să obțin un 8:13. Înainte de start nu eram hotărât dacă e cazul să forțez la maxim sau doar atât cât este nevoie. În cele din urmă, am mers la limită”.  Spusele sale dovedesc încă o dată că performanța se obține numai atunci cand dai totul, iar la Pike’s Peak, Sebastian a oferit pe deplin măsura talentului său uriaș. Până la urmă ce reprezintă doborârea unui record dacă nu forțarea limitelor și refuzul de a accepta ideea că o performanță atinsă anterior nu poate fi depășită?

Foto: freepik