Daca ai fost vreodata la magazinul local de piese auto si ai intrat pe culoarul cu uleiuri de motor, probabil ca ai fost coplesit sau chiar socat de numarul de optiuni pe care le ai la dispozitie. Branduri diferite, cantitati diferite, greutati diferite si chiar tipuri diferite de ulei. Cum ai putea sa stii care este cel potrivit pentru tine?

Realitatea este ca nu e chiar atat de dificil pe cat pare! Daca te uiti in manualul de utilizare al vehiculului tau, vei afla ce vascozitate ar trebui sa aiba uleiul tau, cat de des ar trebui sa il schimbi si cat de mult ulei ar trebui sa pui de fiecare data cand il schimbi.

Acestea sunt toate cifrele importante pe care trebuie sa le stii, insa e posibil ca manualul sa nu includa un raspuns referitor la tipul de ulei de care ai nevoie. Aceasta este poate cea mai importanta alegere atunci cand alegi un ulei nou, pentru ca ar putea avea un impact destul de semnificativ asupra sanatatii motorului tau. Alegerea gresita a uleiului poate duce la daune costisitoare ale motorului.

Sunt toate uleiurile la fel? Nicidecum! Vom vorbi in continuare despre diferitele tipuri de ulei de motor – conventional, sintetic, semi-sintetic, pentru kilometraj mare, de curse sau pentru ambarcatiuni – si te vom ajuta sa stabilesti care este cel adecvat pentru vehiculul tau. Intelegerea diverselor tipuri de ulei de motor iti va fi de folos toata viata!

Ce este uleiul de motor?

Uleiul de motor este lichidul vital al motorului. El curata, lubrifiaza, raceste, amortizeaza si protejeaza partile motorului de uzura. Uleiul de motor retine si reziduurile in suspensie, substantele chimice dure, particulele contaminante si abrazive care cauzeaza uzura motorului.

Daca nu au vopseluri solubile adaugate, care sa le schimbe culoarea in scopuri de identificare, toate uleiurile arata si par la fel. Ceea ce poate fi o problema.
Practic orice ulei de motor are o culoare de chihlimbar galbui transparent si are consistenta uleiului de masline.

Uleiurile de motor nu sunt interschimbabile. Exista diferente semnificative intre tipul de ulei pe care trebuie sa-l folosesti pentru un automobil, o camioneta, o motocicleta si un echipament sau utilaj electric.

Foloseste intotdeauna un ulei de motor care sa respecte cu strictete specificatiile vehiculului sau specificatiile OEM. Specificatiile uleiului se gasesc in manualul masinii.

De asemenea, va trebui sa tii cont de conditiile in care conduci – mediu urban versus autostrada sau off-road – ca si de temperatura, praf si murdarie. Pentru echipamentele electrice, tine cont si cat de mult vei folosi respectivul utilaj.

Citeste etichetele

Alege un ulei de motor care sa respecte vascozitatea recomandata. Vascozitatea este capacitatea uleiului de a curge la diferite temperaturi.

Uleiurile multi-grade precum SAE 5W-30 (W vine de la “winter” – iarna) au o performanta buna la intervale largi de temperatura. SAE 0W-30 curge mai bine decat 10W-30 la temperaturi mai scazute.

Uleiurile single-grade, precum SAE 30 au intervale de temperatura mai restranse. Retine acest lucru daca temperatura fluctueaza mult in zona in care locuiesti.

Categoria/ratingul uleiului indica nivelul sau de performanta. Introdus in mai 2020, ratingul actual este SP. El are ca scop sa reduca emisiile motorului si sa protejeze motoarele care folosesc combustibili ce contin ethanol. Pe sticla trebuie sa fie afisate clar sigiliul rating standard al Institului American al Petrolului (API), eticheta SAE (Societatea Inginerilor Auto) cu vascozitatea/greutatea si eticheta producatorului.

De asemenea, trebuie sa stii daca ai un motor in patru timpi sau in doi timpi. La motoarele in doi timpi, benzina si uleiul de motor sunt combinate. Motoarele in doi timpi (motoare cu compresie in carter) functioneaza la rotatii extrem de mari pe minut (rpm) si la temperaturi foarte ridicate. Ele se regasesc la scootere si echipamente de curte precum trimmere, fierastraie si suflatoare de frunze.

Tipuri de ulei de motor

Uleiul conventional

Uleiul conventional este uleiul de motor standard. Este fabricat din titei, extras din sol si apoi rafinat in uzina. Pentru a imbunatati vascozitatea uleiului (grosimea sa) si proprietatile de protectie ale motorului, acestuia i se adauga diversi aditivi si trece prin diverse procese, dupa care este imbuteliat si vandut pentru a fi folosit la motor. Simplu!

Acest tip de ulei are atat avantaje, cat si dezavantaje: cel mai mare avantaj este pretul. Uleiul conventional este o optiune foarte accesibila ca si pret, atunci cand vrei sa iti protejezi motorul si sa ai o masina care functioneaza lin. De asemenea, este si foarte eficient – nu prea exista uleiuri de motor proaste pe piata astazi; atata timp cat alegi vascozitatea si cantitatea corecta, te poti astepta la o performanta rezonabila.

Insa dezavantajele sunt mai mari decat la alte tipuri de ulei. Din cauza materialelor naturale, acest tip de ulei este in general mai putin rafinat. De asemenea, ofera un grad mai scazut de protectie decat alte tipuri de ulei.

Uleurile conventionale sunt potrivite pentru:
– automobile si camionete usoare care nu au nevoie de uleiuri sintetice;
– echipamente electrice in patru timpi, motoare cu un singur sau mai multi cilindri (masini vechi de tuns iarba, aparate de spalat cu presiune, generatoare, motoare outboard, curatatoare de zapada) care nu necesita uleiuri sintetice;
– uleiurile de motor conventionale pentru motoare in doi timpi sunt rafinate in mod specific pentru echipamentele cu motoare mici, alimentate cu benzina.

Uleiul sintetic

Uleiul de motor sintetic este fabricat in intregime in fabrica sau in laborator. Din acest motiv, acest tip de ulei este in general mult mai consistent; este mai usor sa controlezi procesele de productie atunci cand toate materialele sunt mentinute la standarde mult mai stricte. Astfel, aceste uleiuri sunt mai rafinate si, in general, sunt mai bune pentru motorul masinii tale.

Dar aceasta vine si cu un cost. La propriu. Uleiurile de motor complet sintetice sunt mai scumpe decat uleiurile conventionale. Nu cu mult, dar in general te poti astepta sa platesti mai mult daca iti schimbi uleiul cu unul complet sintetic, in functie de cat de mult ulei ii trebuie masinii tale. De asemenea, uleiurile sintetice sunt si mai durabile si iti permit sa acoperi o distanta mai mare decat uleiurile conventionale.

Uleiul sintetic, desi superior, nu este recomandat pentru modele mai vechi de vehicule si echipamente, care functioneaza cu ulei conventional.

Uleiul sintetic este potrivit pentru:
– masini moderne si camionete usoare in toate configuratiile de motor, inclusiv turbocharged si diesel;
– motociclete moderne, racite cu apa sau cu aer fara ambreiaj umed;
– echipamente mai noi in doi si patru timpi, racite cu aer, cum ar fi fierastraie portabile, snowmobile, jet ski-uri.

Uleiul semi-sintetic

Uleiurile semi-sintetice sunt un tip de ulei hibrid fabricat atat din materiale sintetice, cat si din materiale naturale. Cu alte cuvinte, vorbim despre un amestec atat de uleiuri conventionale, cat si de uleiuri sintetice, care incearca sa obtina unele dintre beneficiile ambelor, reducandu-le in acelasi timp dezavantajele.

Rezultatele sunt clare: ofera o protectie si o performanta mai buna decat un ulei conventional, dar nu la fel de bune ca un ulei sintetic. Ele rezista putin mai mult decat uleiurile conventionale, dar nu atat de mult ca cele sintetice. Cand vine vorba de cost, sunt putin mai scumpe decat un ulei conventional, dar nu la fel de scumpe ca un ulei sintetic. In general, reprezinta o cale de mijloc buna pentru cei care doresc sa scada costurile, dar sa-si ajute mai mult masina.

Uleiurile amestec sintetic sunt potrivite pentru:
– autoturisme si motoare de camioane usoare fara motoare turbo sau diesel;
– motociclete cu motoare racite cu aer si apa;
– majoritatea echipamentelor electrice cu motor in patru timpi, racite cu aer si apa, cu unul sau mai multi cilindri (verificand in prima instanta recomandarea OEM).

Uleiul pentru kilometraj mare

Uleiul pentru kilometraj mare este un tip unic de ulei. Aceste produse includ un amestec de aditivi unici, proiectati pentru a contribui la protejarea etansarilor motorului, ajutand la prevenirea evaporarii uleiului si imbunatatind performanta generala. Pentru masinile care au un kilometraj mare, aceasta protectie suplimentara este esentiala, pentru ca arderea uleiului este o problema comuna, ce duce la o uzura mai mare a motorului si la o durata de viata redusa.
Daca ai o masina cu peste 120.000 de km, este recomandat sa utilizezi un ulei pentru kilometraj mare.

Uleiul de motor pentru curse

Uleiurile de motoare de curse sunt uleiuri complet sintetice, care nu cedeaza la turatii mari, la acceleratia si sarcina motorului maxima. Aceste uleiuri sunt compatibile cu motoarele racite cu aer si apa. Ele imbunatatesc performanta ambreiajului umed al motocicletei, eliminand „modificatorii de frecare”, precum molibdenul, care ar putea duce la dificultati de schimbare a directiei.
Aceste uleiuri sunt potrivite pentru:
– motoare si sisteme de propulsie pentru motociclete de curse (verifica mai intai OEM);
– motoare mici in patru timpi, cum ar fi masini de taiat lemne, motoare de pompe, compresoare si carucioare;
– motoare mici in patru timpi, racite cu aer, si generatoare de rezerva cu durata mare de functionare.

Uleiul de motor pentru ambarcatiuni

Uleiul de motor pentru motoarele marine este disponibil in forma conventionala sau complet sintetica, combinat special pentru motoarele marine cu turatii mari in doi sau patru timpi. Aditivii din uleiurile de motor marine ofera o protectie sporita impotriva coroziunii si rezista deteriorarii termice la temperaturi extreme de vara si la sarcini mari asupra motorului.
Alege un brand compatibil pentru motoarele de barca cu sau fara convertori catalitici.
Se poate folosi la motoare inboard cu propulsor orientabil si la motoare outboard.

De ce recomanda unii producatori anumite branduri de ulei de motor?

Pentru a se asigura ca produsele lor sunt protejate si pentru a proteja consumatorii impotriva defectiunilor premature acoperite de garantiile lor, OEM-urile vor recomanda branduri anume de ulei de motor, care indeplinesc standardele si ratingurile lor exacte. De obicei, este vorba despre un ulei branduit cu numele lor.

Insa, in SUA, Comisia Federala pentru Comert aplica Legea Magnuson Moss Warranty, care interzice companiilor “sa conditioneze garantia unui produs de consum de utilizarea de catre consumator a oricarui articol sau serviciu identificat dupa numele brandului, daca nu este oferit gratuit”.

Asadar, desi nu esti obligat sa folosesti uleiul producatorului, este foarte recomandabil sa o faci daca esti in perioada de garantie. Daca alegi un alt brand, asigura-te ca acesta respecta sau depaseste specificatiile producatorului. Pentru a te proteja, pastreaza toate chitantele si tine o evidenta clara a tuturor manoperelor de intretinere efectuate la masina sau echipamentele tale, indiferent daca este efectuata de tine sau de mecanic.

Daca nu esti sigur ca un anumit brand sau tip de ulei indeplineste specificatiile OEM, cauta informatii online. Sau consulta departamentul de service al dealer-ului sau unitatea de reparatii aprobata. Acestia ar trebui sa aiba o lista de uleiuri de motor aprobate pentru motorul tau.

Producatorul poate sti daca nu ai folosit uleiul recomandat?

Da. Desi, cel mai probabil, o analiza a uleiului nu poate identifica un brand anume, ea poate verifica proprietatile fluidului, contaminantii si reziduurile de uzura, precum si tipul, vascozitatea si nivelurile de aditivi.

Producatorii, in special companiile terte de garantie, vor respinge o cerere de reparare a motorului si vor anula garantia (cel putin pentru motor) daca stabilesc ca ai folosit un ulei de motor incompatibil.

De ce sa risti sa folosesti un ulei nerecomandat care ar putea cauza o defectiune prematura a motorului si care te poate costa scump? Poti experimenta dupa expirarea garantiei, daca vrei sa o faci!

Foto: freepik