Zilele sunt mai lungi, hainele de iarna au ajuns undeva in fundul dulapului, iar tu abia astepti sa pleci intr-o calatorie lunga…. Ceea ce inseamna ca vara e la o aruncatura de bat. Odata cu schimbarea anotimpului, te intrebi probabil daca trebuie sa faci o schimbare si sa treci la un alt tip de ulei de motor sau la o densitate diferita. Si probabil ca te intrebi de cat ulei are nevoie masina ta pentru a merge lin si eficient pe vreme torida?

Inainte de a face o schimbare, verifica manualul vehiculului

Pentru ca masina ta sa continue sa functioneze la performanta de varf, motorul sau are nevoie de uleiul potrivit. Uleiul de motor mentine componentele vitale lubrifiate si in miscare, asa cum ar trebui.

Majoritatea motoarelor necesita intre 5 si 8 litri de ulei de motor, indiferent de anotimp. Insa aceasta este doar o estimare. Pentru capacitatea exacta a vehiculului tau, va trebui sa te uiti in manualul vehiculului. Acesta reprezinta cea mai buna sursa de informare, atat pentru tipul de ulei si pentru vascozitatea sau grosimea uleiului pe care trebuie sa-l folosesti, cat si pentru intervalul de timp necesar intre schimbarile uleiului.

Stiai ca risti afectarea motorului – si poti ramane chiar si fara garantia unui vehicul nou – daca nu urmezi recomandarile producatorului? Daca nu poti gasi manualul vehiculului sau daca iti ofera mai multe optiuni, incearca sa consulti un mecanic care te va ajuta sa intelegi mai multe despre uleiurile de motor de care ai nevoie.

Uleiul adecvat – rezultate mai bune

Ce trebuie sa stii despre uleiul de motor pentru vara? Folosirea uleiului de motor adecvat te poate ajuta sa maximizezi performanta si durata de viata a vehiculului tau. Uleiul circula prin motor lubrifiind partile mobile ale acestuia pentru a reduce frecarea si a preveni supraincalzirea pieselor. Ceea ce este extrem de important in lunile fierbinti de vara! Uleiul de motor ia cu el si depozitele si contaminantii, astfel incat sa poata fi filtrati. In acest mod motorul tau va functiona lin si curat.

Uleiurile de motor in cifre

Etichetele uleiurilor de motor contin in general doua numere. Ceea ce inseamna ca sunt uleiuri multi-grad. Numerele se refera la vascozitatea uleiului (sau grosimea sa) in functie de o scala creata de Societatea Inginerilor Auto (SAE).

Folosind ca exemplu 5W-30, vom detalia in continuare ce ar trebui sa stii despre cifrele de pe sticla de ulei de motor.

1. Prima cifra – 5 – descrie vascozitatea la temperaturi scazute, sau cat de bine circula uleiul prin motor atunci cand afara este frig. Cu cat cifra este mai mica, cu atat formula este mai buna pentru performanta pe timp de iarna.

2. A doua cifra – 30 – ne spune cat de bine curge uleiul la temperaturi mai ridicate ale motorului. Cand motorul se incinge, uleiul devine mai subtire si de aceea este important sa folosesti un ulei care sa fie compatibil cu motorul tau. Daca uleiul devine prea subtire, e posibil sa nu mai poata tine partile mobile separate prin lubrifiere, ceea ce poate duce la o frecare mai mare, la supraincalzire si la uzura prematura a motorului.

Ueiuri de motor pentru orice temperatura

Exista uleiuri de motor formulate pentru a raspunde sau chiar pentru a depasi recomandarile producatorului. Aceste uleiuri sunt formulate pentru a proteja motoarele in conditii meteo extreme – de la caldura naucitoare a verii, pana la frigul naprasnic al iernii. Poti conta pe aceste uleiuri ca vor fi suficient de lichide cand motorul este rece si ca vor mentine motorul lubrifiat si la temperaturi mai ridicate. Daca nu cumva manualul vehiculului tau recomanda folosirea unui ulei conceput special pentru vara, poti folosi acelasi ulei de la un anotimp la altul.

Si totusi, vara e momentul propice pentru a inlocui uleiul

Desi poate ca nu e necesar sa schimbi tipul de ulei si vascozitatea pe care o folosesti, poate fi necesar sa programezi o schimbare de ulei de rutina. Cand uleiul vechi circula prin motor se poate forma mazga, iar aceasta poate afecta motorul. Schimbarile regulate de ulei te ajuta sa elimini contaminantii inainte ca mazga sa se poata forma, ceea ce te ajuta sa iti mentii motorul intr-o stare mai buna si il ajuta sa functioneze mai curat, mai lin si mai eficient.

Fa tot posibilul sa-i dai motorului tau ceea ce ii trebuie

Nu incerca sa completezi pur si simplu uleiul de motor. Completarea uleiului nu este un mod eficient de a-ti pregati masina pentru conditiile de condus specifice verii. Incearca in schimb sa iti duci masina la un mecanic experimentat si priceput. Acesta va face urmatoarele actiuni:
– Va goli complet motorul de uleiul vechi, existent si il va arunca intr-un mod sigur.
– Va inlocui uleiul vechi cu un ulei de motor nou, care raspunde recomandarilor producatorului pentru tip, greutate si volum.
– Va inlocui filtrul vechi de ulei cu unul nou (pentru ca uleiul nou sa nu treaca printr-un filtru murdar si infundat).

Intrebari importante la schimbarea uleiului

O conversatie constructiva si un schimb real de informatii intre tine si mecanic te va ajuta sa tii masina cat mai mult timp la distanta de service-uri si cat mai mult timp pe sosele. Asadar, o discutie constructiva cu un mecanic va include subiecte precum stilul de condus, uleiuri si aditivi recomandati pentru masina ta si pentru situatia ta anume. Poti primi urmatoarele intrebari:
– Conduci in trafic aglomerat, cu multe porniri si reporniri ale motorului?
– Conduci la temperaturi extreme?
– Conduci la viteze mari ale motorului prelungite?
– Faci multe drumuri cu o medie de distanta cuprinsa intre 8 si 16 km?
– Tractezi sau cari greutati mari?
– Conduci in conditii de noroi si praf?
– Conduci pe teren muntos?

Schimbarea uleiului pe cont propriu

“Oare de cat ulei are nevoie masina mea?”. Aceasta este o intrebare comuna daca iti schimbi singur uleiul si cauti tipul adecvat de ulei si cantitatea potrivita.
Uleiul adecvat de motor poate influenta functionarea motorului si contribuie la sanatatea generala a masinii tale.

Cat ulei?

Uleiul de motor nu doar lubrifiaza partile motorului – impiedicandu-le sa se strice una pe alta – ci iti mentine si motorul rece. Daca motorul are prea putin ulei, pot aparea probleme in ambele parti. In plus, uleiul trebuie sa ajunga in partile superioare ale motorului in cateva secunde de la pornirea masinii, pentru a garanta ca aceste zone sunt lubrifiate si protejate de deteriorari.

Insa daca e prea mult ulei de motor, acesta poate face spuma si nu va mai lubrifia eficient diversele parti ale motorului. Din acest motiv, este crucial sa te asiguri ca stii de cati litri de ulei are nevoie masina ta si de cat de mult ai nevoie pentru racire si lubrifiere.

In general motoarele au nevoie de intre 5 si 8 litri de ulei, insa dimensiunea motorului poate influenta cantitatea de ulei de care ai nevoie. De pilda, un motor in 4 cilindri poate necesita in jur de 5 litri de ulei, in timp ce un motor in 6 cilindri necesita 6 litri. In general, cu cat motorul este mai mic, cu atat vei avea nevoie de mai putin ulei de motor.

Cum identifici de cat ulei are nevoie masina ta?

1. Verifica manualul masinii

Primul loc in care trebuie sa verifici este manualul masinii. Acolo va fi mentionat tipul de ulei de care ai nevoie, vascozitatea sau grosimea necesara, cand trebuie sa schimbi uleiul si cantitatea de care vei avea nevoie. Daca nu mai stii unde ai pus manualul, poti intra pe site-ul producatorului si poti cauta in colectia de manuale online. Uneori poate fi nevoie sa iti faci un cont pe site sau sa introduci numarul de identificare al masinii pentru a gasi ceea ce cauti.

2. Verifica manualul produsului

Urmatorul material pe care trebuie sa il verifici este manualul produsului. Produsul iti poate oferi o multime de informatii cu privire la uleiul potrivit pentru masina ta. Uleiul de motor in general iti arata doua numere, ceea ce va indica un ulei multi-grad. Primul numar se refera la vascozitatea sau grosimea uleiului la temperaturi scazute. Un numar mai mic inseamna ca uleiul se va misca bine pe vreme rece.
Al doilea numar iti arata cat de buna este performanta uleiului la temperaturi ridicate. La temperaturi ridicate, uleiurile pot deveni mai subtiri. De aceea, gasirea unui ulei care sa poata lubrifia in mod adecvat motorul pe vreme torida este critica.

Ce tip de ulei trebuie sa alegi?

Tipul de ulei pe care trebuie sa il alegi depinde de nivelul de vascozitate necesar pentru motorul tau, ceea ce poate depinde foarte mult de clima (care infuenteaza curgerea uleiului). Manualul masinii iti poate oferi informatii aditionale despre tipul de vascozitate de care ai nevoie pentru motorul tau.
In plus, trebuie sa tii cont si de tipul de ulei. In general, vei putea alege dintre urmatoarele tipuri de ulei:
– Conventional. Acesta este facut din ulei rafinat si are o curgere mai lenta, ceea ce il face ideal pentru lubrifierea motoarelor si a masinilor mai vechi, pe vreme mai rece.
– Sintetic. Acest tip de ulei include in general aditivi speciali care imbunatatesc fluiditatea uleiului si capacitatile de curatare. Uleiul sintetic este ideal pentru masini cu activitati care solicita mult motorul si sunt in zone cu temperaturi extreme.
– Ulei pentru kilometraj mare. Recomandat pentru masini cu peste 120.000 de km, pentru ca poate contribui la distrugerea depunerilor, poate incetini pierderea uleiului si ii poate imbunatati eficienta.
Pe langa clima, tipul de motor si vascozitatea necesara, stilul de condus va contribui si el la stabilirea tipului de ulei pe care il vei alege. Daca iti folosesti vehiculul pentru activitati precum cea de tractare, sau daca trebuie sa conduci intr-un trafic ce impune multe opriri si porniri ale motorului, poate ca trebuie sa alegi un ulei sintetic.
Uleiul conventional poate fi cea mai buna alegere daca ai un motor mai vechi sau daca faci o naveta mai usoara.

Foto: freepik