De la masini si telefoane si pana la drone, aproape orice are circuite electrice necesita o baterie. Si desi secolul XXI a adus cu sine o evolutie in ceea ce priveste tehnologia, bateriile in sine inca mai au o cale lunga de parcurs, iar aceasta este una dintre provocarile cele mai mari ale tehnologiei.
Intr-o lume cu din ce in ce mai multe oportunitati in ceea ce priveste masinile electrice si stocarea de energie, brandurile mari si start up-urile se afla intr-o cursa globala de a dezvolta tehnologia bateriilor.

“Principala grija a oamenilor este cantitatea de energie pe care o baterie o poate stoca, adica densitatea energetica”, spune James Frith, analist pe probleme de stocare a energiei la Bloomberg. El mai spune ca bateriile cu o densitate insuficienta nu iti permit sa conduci foarte mult, atunci cand sunt montate pe vehicule electrice.
Agentia Internationala pentru Energie spune ca pana in anul 2030 pe drumurile din intreaga lume vor fi 140 de milioane de vehicule electrice. Iar aceste masini vor avea, fara doar si poate, nevoie de o tehnologie a bateriilor mai buna, mai rapida si mai de durata.

Bateriile – o piata de 120 de miliarde de dolari

Bateriile lithium-ion, introduse pentru prima oara in 1991, inca sunt preponderente si sunt bateriile pe care le vom gasi pe telefoane mobile, tablete si masini electrice.
“Lucrul extraordinar la bateriile lithium-ion este ca au o densitate energetica foarte mare. Motivul este ca ele contin lithium, care este foarte usor. Un alt aspect important la ele este ca au cateva mii de cicluri de incarcare. Piata bateriilor a crescut masiv in ultimii cativa ani, iar companii precum Tesla sau Panasonic au atras o atentie uriasa asupra industriei. De asemenea, branduri ca Samsung sau LG au ambele divizii care produc cantitati uriase de baterii in fiecare an” spune James Firth. El mai adauga ca se preconizeaza ca piata bateriilor va ajunge la o valoare de 120 de miliarde de dolari pana in anul 2019.
Insa nu numai companiile mari pot face asta. Succesul in materie de baterii mai ieftine, mai usoare si cu o durata mai mare poate veni de oriunde. Brill Power – un start up de la Centrul de Inovatie Oxford care a castigat premiul New Energy Challenge acordat de cei de la Shell in 2017 – crede ca poate extinde durata de viata a unei baterii cu pana la 60%, prin regandirea modului in care celulele unei baterii sunt inter-conectate.
Brill Power concureaza in acest moment cu branduri precum Tesla, Toyota, IBM si Dyson, iar ceea ce ii face sa aiba o sansa este tocmai faptul ca schimbarea pentru ei vine din imbunatirea nu a celulelor unei baterii, ci din modificarea sistemelor de control.

Foto: freepik