Intr-unul dintre cele mai productive campuri petroliere din lume, operatorii de sisturi au lasat concurenta deoparte, unindu-si fortele pentru o cauza comuna: crearea de drumuri mai sigure.
Poti conduce ore intregi prin regiunea Bazinului Permian din Vestul Texasului fara sa simti ca ai parcurs macar un singur metru. Regiunea, care este aproximativ de dimensiunile Scotiei, este plata si arida, aratand in acelasi fel pe ambele parti. Drumurile sale inguste au fost construite intr-o perioada in care cei care le foloseau cu precadere erau fermierii ce isi transportau pe aici animalele si recoltele.

Astazi revolutia sisturilor a transformat regiunea, aducand in zona mii de muncitori din domeniul petrolului si gazelor si cauzand astfel o crestere masiva a traficului.
“Sunt oameni aici care muncesc ore intregi si care conduc pe distante mari pentru a ajunge la serviciu” spune Juan Ramirez, care a lucrat pentru Shell in Bazinul Permian inca din momentul in care Shell si-a lansat operatiunile aici, in anul 2012.
“Adevarul este ca devine din ce in ce mai periculos, din cauza volumului traficului si a timpului petrecut pe drum”.

In anul 2017 Bazinul Permian – denumit asa dupa perioada preistorica in care rocile s-au format sub nivelul suprafetei – a fost martor la dublarea numarului de decese survenite ca urmare a accidentelor in trafic, comparativ cu New York, in conditiile in care New York-ul are o populatie de 16 ori mai mare.
Mai mult decat atat, intr-o lume in care cererea globala de energie este in crestere continua, acest trafic nu pare decat sa devina si mai aglomerat, mai ales ca se asteapta ca in urmatorii cinci ani 60% din cresterea productiei de petrol din intreaga lume sa aiba ca sursa aceasta regiune!

Eforturi in echipa

Pornind de la aceste realitati, Shell, alaturi de alte multinationale si companii globale mai mici care formeaza majoritatea operatorilor din zona, si-au unit eforturile in vederea imbunatatirii sigurantei drumurilor.

Timp de mai bine de 25 de ani, Dolores Vick, fosta angajata (acum pensionara) a Chevron, a fost martora a concurentei dintre operatori, in ceea ce priveste pamantul si muncitorii si in ceea ce priveste cantitatile de petrol produse. Insa, pe masura ce numarul accidentelor in regiune devenea din ce in ce mai mare, Vick marturiseste ca operatorii au trecut peste rivalitatea din business, pentru a lupta cu o provocare cu care se confrunta intreaga industrie.
“Am ajuns sa realizam ca siguranta nu are niciun fel de legatura cu concurenta” spune Vick, care se intalneste frecvent cu lideri ai comunitatii locale preocupati de siguranta drumurilor.

In anul 2015, Vick a participat la un forum privind siguranta drumurilor, condus de catre Shell, care isi extindea la acel moment operatiunile in regiune si avea ingrijorari serioase cu privire la pericolele si amanarile ce ar fi putut aparea din cauza traficului.
Curand, participantii la aceste intalniri aveau sa se organizeze in Coalitia pentru Siguranta Drumurilor in Permian, a carei presedinta este chiar Dolores Vick.
Coalitia, devenita acum o institutie cu activitate full-time, include si companiile Shell, Chevron si alti operatori, plus companii si contractori din domeniul transporturilor, alaturi de guvern si de membri ai organizatiilor non-guvernamentale.

Impreuna, Coalitia a facut eforturi sustinute pentru a convinge autoritatile sa reduca limita de viteza de 120 km/h si a asigurat fonduri in valoare de 1.6 miliarde de dolari pentru modernizari, inclusiv latirea drumurilor si semnalizarea aditionala, crearea de benzi de trecere si benzi de intoarcere pe zonele de drum unde au avut loc accidente.

Pentru Shell, Coalitia este similara cu programele comunitare de siguranta in trafic din Canada, Africa de Sud, Irak, China si Malaezia, unde riscurile in trafic sunt de asemenea greu de gestionat.
Shell a reusit sa utilizeze expertiza care a condus la imbunatatirea sigurantei drumurilor in aceste tari si a aplicat aceleasi masuri si in Bazinul Permian.

Cresterea gradului de constientizare si informare

Scott Scheffler, director executiv al Coalitiei pentru Siguranta Drumurilor in Permian si angajat al Shell, este de parere ca aceasta coalitie ajuta companiile sa consolideze vigilenta in randul contractorilor si sub-contractorilor lor.
“Coalitia este extrem de importanta pentru ca ne ofera un feedback care ne ghideaza politicile de transport si ne ajuta sa stabilim care sunt punctele nesigure si cum sa ne targetam cel mai bine resursele” spune John Love, membru al consiliului orasului, el insusi participant la intalnirile coalitiei.
Love spune ca numai in ultimul an au fost acoperite 13.000 de gropi din orasul texan Midland, majoritatea produse de traficul industrial greu.

Prin intermediul Coalitiei, companii precum Shell impartasesc tehnologie si expertiza, precum folosirea sistemelor de urmarire de la bordul vehiculelor, monitorizarea si antrenarea soferilor cu privire la comportamentul la volan.

Dincolo de politicile comunitare, Shell a trecut si la masuri suplimentare de siguranta. De pilda, compania a investit in construirea de conducte care sa transporte apa la locul sau de operatiuni, reducand astfel necesitatea tranzitarii zonei de catre mii de camioane cisterna cu apa.  In plus, o flota de drone efectueaza inspectiile echipamentului, scutind muncitorii sa se deplaseze intre punctele de lucru.

Shell a construit, de asemenea, si tabere temporare de locuit, astfel incat muncitorii sa se poata odihni peste noapte si sa evite drumurile pe distante lungi. Iar compania foloseste pentru angajatii sai “vehicule anti-ciocnire”, astfel incat daca se intampla sa aiba loc un accident, vatamarile sa fie mai putin probabile.

Foto: freepik