În ultimul deceniu, BMW a dominat autoriar piața automobilelor premium în dauna rivalilor de la Audi și Mercedes-Benz, bazându-se creșteri successive ale volumelor de vânzări prin extinderea agresivă a gamei și mărirea cotei de piață pe piețe importante cum ar fi China.
Asemeni rivalilor, bavarezii s-au bazat pe rețeta “cresc volumele și crește automat și profitul”, dar rezultatele financiare arată că marja de profit a BMW s-a diminuat semnificativ ca urmare a investițiilor masive în noi tehnologii de propulsie alternativă și sisteme avansate de conducerea asistată. Deși BMW a avut venituri de 8,71 de miliarde de euro anul trecut, germanii au efectuat ulterior cheltuieli de capital în valoare de 4,6 miliarde de euro. Totodată, volumele pe care BMW le obținuse datorită unor modele de nișă cum ar fi X5, X6 sau X3 au scăzut anul acesta după ce piața din China a înregistrat o stagnare neașteptată. Colac peste pupăză, BMW a trebuit să subvenționeze pierderile înregistrate de concesionarii săi chinezi (care au rămas cu multe mașini nevândute în stoc) cu frumoasa sumă de 800 de milioane de euro.
În acelaști timp, rivalii de la Audi și Mercedes și-au anunțat intenția de a detrona BMW din poziția de lider al brandurilor premium până în 2020. Și tacticile lor agresive de creștere a vânzărilor se pare că funcționează deoarece distanța dintre BMW și rivalii săi a scăzut simțitor. Anul trecut BMW a vândut 1,81 de milioane de mașini față de cele 1,74 milioane vândute de Audi respectiv 1,65 milioane de automobile vândute de Mercedes. Iar în primele 2 luni din 2015, Audi se află în fața celor de la BMW.CEO-ul BMW Norbert Reithofer a recunoscut și el faptul că BMW nu va putea să-și mai păstreze pentru mult timp poziția actuală de lider al clasei premium: “Ofensiva rivalilor de la Audi în zona modelelor sub-compacte (prin Audi A1), un segment în care BMW nu oferă un model propriu (ci doar prin sub-brandul Mini) înseamnă că va fi din ce în ce mai greu să ne păstram poziția actuală.”
Unii analiști susțin că BMW ar trebui să urmeze rețeta mărcii sale Mini și să reducă numărul de modele din gamă pentru a-și mări profitul în loc să alerge la nesfârșit după creșterea numărul de unități vândute. Când Reithofer a devenit CEO al BMW în 2006, producătorul avea 16 modele în gamă în vreme ce în 2014 există nu mai puțin de 35 de modele. Dacă unele sunt extrem de profitabile, altele nu au avut succesul scontat și erodează permanent marja de profit a germanilor.
Un alt motiv pentru care profitul BMW se va diminua și în 2015 este necesitatea de a reduce emisiile gamei sale cu 30% procente pentru a se încadra în normele UE, efort care va implica investiții uriașe în propulsii și materiale alternative. 2015 pare a fi anul în care ierarhia clasei de lux va fi schimbată radical.
Foto: freepik