Un grup de oameni de știință din Marea Britanie a dezvoltat un acumulator revoluționar litiu-aer (Li-O2) care ar putea înlocui actualii acumulatori cu litiu-ion utilizați pe mașinile electrice. În prezent, mașinile electrice folosesc preponderent baterii cu litiu-ion care utilizează o tehnologie foarte scumpă fără a rezolva însă problema autonomiei reduse. Soluțiile alternative sunt acumulatorii cu litiu-polimer sau litiu-sulf care ar putea oferi o autonomie de 300-350 de km, o valoare mai potrivită unei utilizări cotidiene.

 

Cercetătorii de la Universitatea Cambridge au anunțat de curând că au dezvoltat un prototip de acumulator cu litiu-aer care va putea înlocui tehnologia litiu-ion și va oferi o autonomie superioară automobilelor electrice. Principalul avantaj al acestei tehnologii este că acumulatorii litiu-aer pot învinge principalele obstacole care au stăvilit dezvoltarea pe scară largă a mașinilor electrice și anume: autonomia, dimensiunile și prețul. Oamenii de știință afirmă că densitatea energiei stocate în bateriile cu litiu-aer ar putea fi de 10 ori mai mare decât cea stocată de acumulatorii cu litiu-ion. În termeni practici, acest lucru înseamnă că o mașină electrică dotată cu un acumulator litiu-aer ar putea parcurge sute de kilometri în plus față de o mașină electrică care utilizează un acumulator litiu-ion. De altfel, din punct de vedere al densităţii energetice, bateria litiu-aer se apropie de combustibilii tradiționali. O majorare a autonomiei actuale cu 200-300 de km pentru un vehicul electric ar reprezenta un salt imens pentru aceste automobile. La capitolul costuri, cercetătorii afirmă că producția noilor acumulatori  litiu-aer ar putea fi de cinci ori mai ieftină decât cea a acumulatorilor litiu-ion deci un alt mare plus. O altă problemă a acumulatorilor actuali este greutatea. Tehnologia de fabricare a acumulatorilor cu litiu-ion duce la mase foarte mari de ordinul sutelor de kilograme. Această greutate se reflectă automat într-o autonomie scăzută și ridică probleme de echilibrare a maselor pe cele două punți ale automobilelor.

Clare Grey, profesor de chimie la Cambridge și coordonatorul studiului a numit acest proiect drept un mare pas înainte spre realizarea unei baterii cu adevărat practice, dar a avertizat că există încă multe necunoscute legate de această tehnologie. Cercetătorii britanici afirmă că noii acumulatori litiu-aer nu vor fi gata de comercializare foarte curând, fiind nevoie de încă un deceniu de cercetare și dezvoltare mai ales pentru utilizarea în siguranță a oxigenului din mediul înconjurător.

Tehnologia acumulatorilor cu litiu-aer ar putea fi un impuls binevenit pentru popularizarea automobilului electric. Vânzările de automobile electrice cu acumulatori litiu-ion nu au înregistrat vânzări promițătoare în principal din cauza costurilor și a autonomiei reduse. Modele precum Nissan Leaf oferă utilizatorilor o autonomie (teoretică) de doar 250 de kilometric.

Foto: freepik