Intr-o perioada in care scolile din tara fac eforturi pentru a se adapta la o criza bugetara la nivel national, provocata de izbucnirea pandemiei COVID-19, anumite scoli din SUA din categoria K-12 (invatamantul de la gradinita pana in clasa a 12-a) isi sustin bugetele facand trecerea catre energia solara, adesea cu costuri de capital minime sau complet inexistente.

Din 2014, scolile din categoria K-12 au inregistrat o crestere de 139% in ceea ce priveste sistemele solare instalate, potrivit unui raport recent al organizatiei nonprofit Generation180, din domeniul energiei curate, in parteneriat cu The Solar Foundation si Asociatia Industriilor din domeniul Energiei Solare (SEIA).

Raportul a constatat ca un numar de 7.332 de scoli la nivel national folosesc energia solara, o cifra ce reprezinta 5,5% din totalul scolilor publice si private din categoria K-12 din Statele Unite. In ultimii 5 ani, numarul scolilor care beneficiaza de energie solara a crescut cu 81%, iar in acest moment 5,3 milioane de elevi frecventeaza o scoala alimentata cu energie solara. Primele cinci state care folosesc energia solara in scoli sunt California, New Jersey, Arizona, Massachusetts si Indiana.

Energia solara este absolut accesibila pentru toate scolile – indiferent cat de insorita sau prospera este zona in care locuiesti. Prea putine scoli inteleg ca energia solara este un avantaj de care pot profita pentru a economisi bani si pentru a fi de folos elevilor de astazi”, a declarat Wendy Philleo, director executiv al Generation180. „Scolile care fac trecerea la energie solara pot folosi sumele economisite astfel, pentru pregatirile de revenire la scoala, precum instalarea sistemelor de ventilatie, sau pentru pastrarea profesorilor si mentinerea programelor esentiale”.

Costurile pentru energie se afla pe locul doi in topul celor mai mari cheltuieli pentru scolile din SUA, dupa costurile pentru personal. Autorii raportului mentioneaza ca scolile pot economisi semnificativ la capitolul costuri pentru energie, in timp. De exemplu, Districtul Scolar Unificat Tucson din Arizona se asteapta sa economiseasca 43 de milioane de dolari pe parcursul a 20 de ani, iar in Arkansas, Districtul Scolar Batesville a folosit economiile la energie pentru a deveni unitatea scolara care plateste cel mai bine din zona, profesorii avand mariri salariale de pana la 9.000 de dolari pe an.

Studiul a decoperit ca majoritatea scolilor trec la energia solara cu costuri de capital initiale minine, daca nu chiar inexistente. Potrivit studiului, 79% dintre panourile solare instalate in scoli au fost finantate de o terta parte, asa cum este un dezvoltator de sisteme solare, care finanteaza, construieste, detine si mentine sistemul. Asta permite scolilor si inspectoratelor, indiferent de dimensiunea bugetelor pe care le au, sa achizitioneze energie solara si sa aiba parte imediat de economii la capitolul costuri pentru energie. Acordurile de achizitionare de energie sunt un aranjament popular cu o terta parte, disponibil in prezent in 28 de state si in Washington DC.

Scolile profita, de asemenea, de proiecte solare pentru a oferi elevilor oportunitati de invatare practica de stiinte, tehnologie, inginerie si matematica, pregatire pentru locuri de munca viitoare si stagii de practica pentru cariere in domeniul energiei solare.
Instalatiile solare sprijina locurile de munca locale si genereaza venituri fiscale, dar pot ajuta, de asemenea, scolile sa foloseasca economiile pentru energie pentru a face imbunatatiri si sa isi sprijine mai bine profesorii”, a declarat Abigail Ross Hopper, presedinte si CEO SEIA. „Pe masura ce incercam sa gasim modalitati prin care putem reconstrui mai eficient, ajutarea scolilor sa faca trecerea la sisteme solare si de stocare poate sprijini si ajuta comunitatile, poate stimula economia blocata si poate proteja scolile de efectele schimbarilor climatice. Se intampla rar sa gasesti o solutie care sa reprezinte un raspuns pentru mai multe provocari in acelasi timp, si speram ca si Congresul va recunoaste ca energia solara poate juca un rol vital si in comunitatile noastre”, a adaugat ea.

In plus, scolile cu sisteme solare si de stocare cu ajutorul bateriilor pot servi si ca adaposturi de urgenta si pot furniza energie de rezerva in timpul intreruperilor in retea, ceea ce nu numai ca previne problemele din clasa ce tin de intreruperile de energie, ci serveste si ca o resursa vitala pentru comunitati.
Intr-un moment in care pandemia si schimbarile climatice fac ca pregatirea pentru situatii de urgenta sa se afle in prim planul atentiei, scolile cu sisteme solare si de stocare pot deveni centre de rezistenta comunitara, care sa ofere sprijin vital comunitatilor in timpul dezastrelor naturale”, este de parere Andrea Luecke, presedinte si director executiv la Fundatia Solar. „Speram ca acest raport va fi o resursa importanta, care sa ajute scolile sa avanseze si sa deschida calea catre un viitor cu o energie curata”.

Aceasta a treia editie a raportului „Viitorul mai stralucitor: un studiu asupra energiei solare in scolile din SUA” ofera cel mai cuprinzator studiu de pana acum privind absorbtia si tendintele ce tin de energia solara in scolile publice si private din categoria K-12 la nivel national si include mai multe studii de caz. Site-ul raportului include o harta interactiva a scolilor cu energie solara din SUA, impreuna cu alte resurse pentru a ajuta si alte unitati de invatamant sa faca trecerea la energia solara.

Sursa: https://www.solarpowerworldonline.com/2020/09/report-finds-7332-schools-nationwide-using-solar-power/

Foto: freepik