Actionand decisiv in scopul rezolvarii unor probleme legate de deseuri, emisii si inegalitati sociale, organizatiile pot transforma sustenabilitatea intr-un avantaj competitiv. Iata cum.

Cand platforma nonprofit de raportare privind mediul, CDP, a prezentat in 2021 lista cu cele 1300 de companii ai caror investitori institutionali sunt indemnati sa faca publice date cu privire la impactul lor fata de mediu, aceasta continea zeci de nume de companii din domeniul serviciilor medicale, biotech si farma.
Peste 150 de investitori institutionali si institutii financiare, reprezentand active in valoare de 17 trilioane de dolari, au aderat la campania anuala a CDP. Ei fac parte dintr-un grup tot mai mare de investitori, factori de reglementare, factori de decizie politica, parteneri de afaceri si din lantul de distributie, comunitati si angajati care fac apel la companii dintr-o gama larga de domenii sa fie mai deschise cu privire la activitatile legate de mediu si de sustenabilitate, insa nu doar presiunile externe motiveaza organizatiile sa puna sustenabilitatea in centrul afacerilor lor. Multe dintre ele realizeaza ca facand asta creaza o noua valoare pentru clienti si pentru comunitatile pe care le deservesc.

Pasii facuti catre neutralitatea emisiilor de carbon, catre pragul zero emisii, zero deseuri si catre responsabilitatea sociala sunt abia la inceput, coordonati fiind de organizatii precum Value Balancing Alliance, un grup de companii multinationale care isi propun “sa stabileasca o metoda uniforma, international recunoscuta de evaluare pentru calcularea indicatorilor fiabili de sustenabilitate”. E posibil ca acesti indicatori sa se concentreze pe impactul comunitar si social al unei companii.

La fel ca si CDP, the Value Balancing Alliance include membri din domenii legate de asistenta medicala, alaturi de branduri mari din finante, auto, productie si din alte domenii.
Initiativele de sustenabilitate sincronizate si standardizate, ca acestea, se bazeaza pe eforturile bine intentionate, dar necoordonate ale companiilor individuale. Ele aliniaza organizatii din mai multe industrii in jurul unui sentiment comun al responsabilitatii sociale, in jurul dorintei de a conduce prin puterea exemplului si in jurul constientizarii ideii ca rentabilitatea viitoare ar putea depinde foarte mult de un comportament sustenabil, data fiind greutatea tot mai mare pe care o au problemele de mediu si sociale in alegerile pe care le fac angajatii, pacientii si partenerii.
In spatele acestor obiective de sustenabilitate se afla trei factori principali:

1. Actiunea climatica – trecerea catre zero emisii. Acest proces se refera in mare parte la reducerea amprentei de carbon si a emisiilor de gaze cu efect de sera.
2. Economia circulara – trecerea catre zero deseuri. Acest aspect se refera la exersarea principiilor circulare de schimbare a intrebuintarii, reciclare si/sau reutilizare a materialelor si produselor.
3. Responsabilitatea sociala – trecerea catre zero inegalitate in ceea ce priveste interactiunea si angajamentul fata de pacienti, clienti, angajati si fata de comunitatile pe care le deservesc.

Multe dintre companii sunt in acest moment in stadiile incipiente ale determinarii strategiilor cu privire la probleme precum deseurile, emisiile si inegalitatea. Exista, insa, si organizatii care se evidentiaza pentru progresul pe care il fac intr-una sau mai multe dintre aceste trei zone.

Organizatiile trebuie sa puna accent pe o serie de capacitati esentiale pentru accelerarea progresului in ceea ce priveste implementarea si actionarea in sensul obiectivelor de sustenabilitate. Capacitatea de a masura si raporta date cu privire la operatiunile lor reprezinta un punct bun de pornire pentru organizatii, astfel incat acestea sa poata stabili unde se afla din perspectiva conformitatii, a obiectivelor si a partenerilor.
Companiile din domeniul medical necesita instrumente integrate pentru a colecta si a urmari procesul si pentru a dovedi originea materialelor si echipamentelor pe care le folosesc, tipul de emergie consumata de operatiunile lor si emisiile pe care le produc, si pentru a avea capacitatea de a standardiza si de a adapta aceste date astfel incat sa raspunda unor cerinte de raportare variabile.

Aceste date sunt extrem de importante, intrucat prin aplicarea instrumentelor analitice, organizatiile pot descoperi caile cele mai eficiente ca si costuri de a minimiza deseurile si impactul fata de mediu. De pilda, o retea mare de spitale din Elvetia masoara activ si face pasi pentru a reduce folosirea anestezicelor volatile, si consumul de energie al device-urilor pentru RMN si CT, in timp ce un alt furnizor elvetian achizitioneaza numai energie hidroelectrica regenerabila pentru facilitatile sale. In Statele Unite, o retea importanta de sanatate face eforturi pentru a reduce deseurile prin initiative precum angajamentul de a consuma cu 1.9 milioane mai putine sticle de plastic de unica folosinta pe an in punctele sale de ingrijire.

Colectarea tuturor acestor date legate de sustenabilitate pe o platforma digitala usor accesibila, la nivelul intregii intreprinderi, duce la un alt pas organizational important in drumul catre sustenabilitate: integrarea unor noi indicatori de performanta din sfera sustenabilitatii, cu indicatori de performanta financiari mai traditionali si incorporarea acestora la nivelul intregii afaceri. Acesti indicatori de performanta in materie de sustenabilitate — pe teme precum prezenta femeilor in conducere, emisiile de carbon, retentia angajatilor etc. — contribuie la sincronizarea interna a unei organizatii cu strategiile sale de sustenabilitate, servind ca mecanism de conducere holistic si mod de a demonstra valoarea activitatilor unei companii pentru comunitate si societate.

Importanta lantului valoric in domeniul sanatatii

Companiile din domeniul sanatatii constientizeaza din ce in ce mai mult ca nu sunt singure in acest demers, iar initiativele lor de sustenabilitate sunt in mod fundamental impletite cu actiunile lantului lor valoric si sunt influentate de acestea: furnizori, parteneri, comercianti etc. Potrivit estimarilor CDP, emisiile din lanturile de distributie in domenii precum sanatate / farma / biotech sunt in medie de 7,9 ori mai mari decat cele generate de operatiunile directe ale companiei.

Iar realitatea este ca partenerii cu performante slabe in materie de sustenabilitate pot submina obiectivele si initiativele de sustenabilitate ale unei companii. Iata deci de ce este esential ca o companie sa aiba capacitatea de a-si evalua partenerii din lantul de distributie pe baza performantei de sustenabilitate.
Acest nivel de responsabilitate are la baza ideea ca furnizorii de servicii medicale sunt conectati intr-o retea la nivel de lant de distributie, astfel incat sa poata partaja date, sa le verifice originea, sa le garanteze acuratetea si sa ia decizii bazate pe documentatie credibila si verificabila. Aceasta retea poate reprezenta si un catalizator pentru companiile care proiecteaza si dezvolta in colaborare noi servicii, procese de tratament si sisteme ce tin cont de reducerea deseurilor si emisiilor, astfel incat sa fie aliniate si sa-si impartaseasca riscurile legate de realizarea obiectivelor de sustenabilitate, mai ales in ceea ce priveste satisfactia din ce in ce mai importanta a pacientilor si a rudelor acestora si obiectivul lor principal de recuperare sustenabila.

Cu o retea sau un ecosistem de business care se intinde dincolo de granitele companiei si chiar ale industriei, companiile de asistenta medicala sunt mai bine pozitionate pentru a explora cai circulare de schimbare a destinatiei, reciclare si/sau reutilizare a resurselor, materialelor si produselor. Un spital ar putea colabora, de pilda, cu companiile de utilitati energetice si de energie regenerabila pentru a-si dezvolta propriile surse de generare de energie solara sau eoliana, astfel incat sa poata raspunde necesitatilor unitatilor sale.
Nu trebuie sa ignoram, de asemenea, nici cel mai important factor pentru succesul oricarei initiative de sustenabilitate: oamenii — mai ales daca ne referim la angajati motivati si implicati. Principala baza in acest sens este o aliniere la nivel de organizatie in jurul obiectivului zero inegalitate in tratamentul pacientilor, precum si al angajatilor. Cu cat angajatii se simt mai implicati si mai motivati, cu atat vor oferi rezultate mai remarcabile pentru pacienti. Si cu cat rezultatul initial este mai bun, cu atat vor fi necesare mai putine interventii suplimentare si, prin urmare, resursele spitalicesti si de asistenta medicala se vor epuiza mai putin.

Asadar, instrumentele HR necesare pentru a monitoriza bunastarea mentala si fizica a angajatilor si pentru a gestiona mai bine volumul de munca si stresul angajatilor, ne duc direct catre obiectivele de sustenabilitate.

Sursa: https://medcitynews.com/2022/03/why-sustainability-is-sound-business-for-healthcare-providers/

Foto: freepik