Intr-o lume in care asimilarea conceptului de vehicule electrice este din ce in ce mai accelerata, liderii de piata din domeniul combustibililor traditionali continua sa analizeze cat de mult sa investeasca intr-o tehnologie care ar putea sa ii scoata din business.
Renumita companie Royal Dutch Shell a acordat fara indoiala cel mai important vot de incredere acordat de un lider de piata pana acum masinilor electrice, cumparand compania din domeniul alimentarii electrice, New Motion.
Achizitionarea unei companii care gestioneaza 30.000 de statii de reincarcare rezidentiale si business si care ofera acces la alte peste 50.000, este atat un progres natural, cat si un pas mare pentru companiile din domeniul combustibililor traditionali in piata electrica.

Investitii intr-un viitor electric

Investitia celor de la Shell se aliniaza strategiilor in derulare ale liderilor de piata de a tine pasul cu un viitor complet electric, care poate sa nu mai aiba loc pentru produsele din vanzarea carora liderii de piata au castigat trilioane. Chiar in locul unde se mentioneaza pe site-ul celor de la New Motion ca este o sucursala Shell, site-ul sustine ca este o companie infiintata cu “misiunea de a contribui la o lume mai curata, prin eradicarea combustibililor fosili”, combustibili cunoscuti de altfel ca fiind painea cea de toate zilele a celor de la Shell.
Insa e posibil ca si Shell sa schimbe cate ceva in ceea ce priveste painea sa cea de toate zilele. “Recunoastem ca una dintre temele tranzitiei energetice va fi electrificarea” spunea vice-presedintele pentru combustibili noi al celor de la Shell, Matthew Tipper, la anuntul achizitiei.
Shell investeste in prezent aproximativ 200 de milioane de dolari anual in energii regenerabile, dar are in plan sa creasca aceasta cifra pana la 1 miliard, pana in 2020. De asemenea, compania are in vedere sa introduca puncte de incarcare rapida si sa instaleze statii de reincarcare si puncte de retail in Norvegia, Marea Britanie, Filipine si Olanda. Toate aceste tari, mai putin Filipine, au propus interdictii pentru masinile cu combustibili fosili anul acesta, care vor intra in vigoare in urmatoarele decenii. Potrivit propriilor previziuni ale celor de la Shell, un sfert din masinile de pe glob vor fi electrice pana in 2040.

De la incertitudini la… investitii

“Anuntul preluarii New Motion este un pas timpuriu catre a ne asigura ca clientii pot accesa o gama de optiuni de realimentare in urmatoarele decenii, pe masura ce noile tehnologii evolueaza si coexista cu combustibilii traditionali” spune Tipper.
Desi achizitia celor de la Shell este importanta, nu este prima de acest gen din partea unui lider de piata. Compania Total a cumparat si ea de curand compania de incarcare cu gaz natural si electric Pit Point.
Atat Shell si cat si Total s-au alaturat unui consiliu global pentru hidrogen, urmand sa investeasca 10.7 miliarde de dolari in urmatorii cinci ani pentru dezvoltarea de produse pe baza de hidrogen.
Recent, ExxonMobil si BP si-au revizuit estimarile privind vehiculele electrice. Ambele se asteapta acum la un total de 100 de milioane de vehicule electrice pe drumuri, BP pana in 2035 si ExxonMobil pana in 2040.
Cei de la Total, de asemenea, au previzionat ca vehiculele electrice vor avea o cota de 15-30% din vanzarile de vehicule noi, pana in 2030.
Iar investitiile in domeniul vehiculelor electrice sunt doar o felie din piata pe care liderii importanti din domeniul combustibililor traditionali au pus ochii.
Desi investitiile totale in resurse regenerabile din partea companiilor de petrol si gaze raman reduse, curentul este in plina schimbare. Directorul de cercetare de la Wood Mackenzie, Valentina Kretzschmar, a declarat pentru Greentech Media ca “problema pentru ei a fost incertitudinea legata de ritmul de crestere a pietei de resurse regenerabile si vehicule electrice”.
Comparativ cu sumele de 25 de miliarde de dolari pe care Shell le cheltuie anual pentru proiecte noi, achizitionarea New Motion este o cheltuiala relativ minima. Dar investitia poate fi un indiciu ca problema incertitudinii devine una discutabila.

Foto: freepik