În ultimii ani, tehnologia mașinilor electrice s-a dezvoltat rapid, amenințând statutul vehiculelor bazate pe benzină. Situația a fost răsturnată odată cu punerea în folosință a bateriei cu ioni de litiu, care a permis îmbunătățiri semnificative în privința vitezei și a manevrării.
Primele masini electrice
Tehnologia mașinilor electrice nu este nouă. Primele au fost fabricate în anii 1880, iar la sfârșitul secolului XIX, începutul secolului XX, în locul lor au fost preferate vehiculele bazate pe benzină, cu manivelele și fumul lor toxic.
În 1896, a fost deschis primul dealership de mașini din Statele Unite, toate electrice.
Interesul pentru mașinile bazate pe bezină a fost suscitat de pornirea electrică și țevile de eșapament, alături de posibilitatea de a străbate repede distanțe mari. Infrastructura drumurilor, benzina ușor de găsit și producția în masă acestui tip de vehicule le-a făcut mai practice și mai la îndemână, în defavoarea mașinilor electrice.
În 1966, Congresul a recomandat mașinile electrice, pentru a reduce nivelul poluării, iar în anii 1970 și 1980, criza energiei a readus în atenție interesul pentru mașinile electrice.
Masini electrice versus masini pe benzina/motorina
La momentul actual, mașinile electrice sunt mult mai scumpe decât cele ce funcționeză pe benzină, în parte datorită costurilor fabricării bateriilor. Tesla, singurul producător exclusiv de mașini electrice, a construit o fabrică în acest sens în Sparks, Nevada, drept pentru care se așteaptă la o scădere a prețurilor bateriilor cu 30%.
Altă problemă este greutatea bateriilor, ceea ce crește costul transportului, deși nu ar trebui să fie o diferență între transportarea unei mașini electrice și a uneia bazate pe benzină.
Alt aspect este infrastructura; lipsa stațiilor de încărcare și a altor lucruri ce trebuie să susțină mașinile electrice. În acest sens, Tesla are planuri în Sillicon Valley, pentru a suplimenta stațiile Supercharger. În prezent, există 744 stații Supercharger și 4703 aparate în lume, care efectuează o încărcare completă în 75 de minute.
Totodată, există și avantaje importante. O inovație în materie de baterii este tranzistorul ionic redox, care va face necesară o singură încărcare/călătorie. În prezent, bateriile mașinilor electrice au limita de încărcare de jumătate de milă pe minut. Cu noul tranzistor, cercetătorii speră că se va ajunge la zeci de mile pe minut.
Noua tehnologie de suport a mașinilor electrice nu se oprește la baterii. În 2017, BorgWarner, specialist în soluții tehnologice eficiente pentru vehiculele electrice, pe bază de combustie și hibrid, lansează primul modul integrat electric pentru mașini (eDv) pentru piața vehiculelor electrice. Găzduirea transmisiei și a motorului electric va contribui la economisirea spațiului, scăderea costurilor și a greutății în ceea ce privește bateriile, facilitând, totodată, instalarea.
În timp ce dealerii de mașini sunt sceptici cu privire la vinderea vehiculelor electrice, deoarece obțin un profit mai bun de pe urma celor bazate pe benzină, dealerii companiilor precum BMW și Nissan sprijină noua tehnologie. Există o lipsă de înțelegere generală din partea dealership-urilor privind vehiculele electrice. De aceea, producătorii ar trebui să sprijine dealership-urile în vânzarea acestora.
Deoarece costul total al deținerii unei mașini electrice este mai scăzut decât în cazul celor propulsate de benzină și deoarece sunt mai simplu de conceput, construit și întreținut, trecerea la mașinile electrice este inevitabilă.
Foto: freepik