Cvadruplul campion mondial din Formula 1, Sebastian Vettel, a declarat zilele trecute pentru BBC F1 News că monoposturile din Formula 1 trebuie să fie mai rapide și mai greu de de condus pentru piloți pentru a le fi solicitate la maximum aptitudinile.

vettel

 

Deși declarația lui Vettel poate părea suprinzătoare, ea vine în contextul discuțiilor purtate de șefii Formulei 1 privind o serie de schimbări de regulament prin care se urmărește ca monoposturile să devină mai rapide cu 5 sau chiar 6 secunde pe tur. Pilotul german susține că prima data când s-a aflat la volanul unui monopost de Formula 1 s-a speriat de comportamentul și puterea mașinii. Acesta a continuat prin a spune că și-ar dori ca monoposturile de azi să dispună de mai multă putere, de anvelope mai bune și aderență superioară astfel încât să poată rula mult mai rapid. Vettel spune că este necesară reintroducerea în F1 a factorului frică ceea ce nu înseamnă o periclitare a siguranței piloților ci un mediu tehnologic care să-i stimuleze pe aceștia să forțele constant limitele mașinilor. Germanul nu este singurul care susține că numeroasele schimbări menite să îmbunățească siguranța curselor au dus de fapt la un ritm de cursă lent și lipsit de spectaculozitate. Și Fernando Alonso susține că mașinile de Formula 1 ar trebui să fie mai rapide cu 2 secunde decât cele din competiția mezină, GP2. Spaniolul a precizat că este frustrant pentru piloți să conserve anvelopele și combustibilul încă din primul tur. Fostul pilot de Formula 1 și actual comentator TV, David Coulthard a analizat la rândul său situația și a concluziat că este absurd ca în era în care tehnologia avansează atât de rapid, Formula 1, care este vitrina tehnologică a motorsportului, să stagneze din punctul de vedere al progresului. Coulthard susține că pericolul este în ADN-ul acestui sport și când oamenii privesc o cursă ar trebuie să exclame: “Wow! Ai văzut cât de repede merg mașinile?”. Scoțianul a trimis și o săgeată către furnizorul de anvelope din F1, Pirelli, apreciind că acesta ar putea livra anvelope mai rezistente și mai performante care să nu necesite un efort atât de mare din partea piloților pentru a le conserva. Coulthard a apreciat că lipsa de performanță a anvelopelor este cauza principală a reducerii drastice a numărului de depășiri în Formula 1 și că ar trebui încurajată concurența pentru furnizorii de anvelope (prin angrenarea altor furnizori alături de Pirelli) la fel cum se întâmplă și pentru motoare sau șasiuri. Scoțianul nu este singurul care susține că gestionarea anvelopelor fragile a devenit o preocupare primordială pentru piloți care nu pot merge la limită pentru a nu-și distruge cauciucurile. De depășiri la limită nici nu mai poate fi vorba.

Organizatorii Formulei 1 nu pot ignora toate aceste reproșuri și deja iau în considerare introducerea începând cu sezonul 2017 a unor modificări importante la capitolele aerodinamică,  puterea motoarelor și evident anvelope.

 

Foto: freepik