Motoarele turbo pe benzină de cilindree mică și cele hibride amenință deja supremația motorizărilor diesel în Europa. Asta deoarece reușesc să obțină aceleași performanțe în materie de consum și cuplu motor ca și cele diesel, dar la un preț un preț de achiziție competitiv. În cazul modelelor hibrid vorbim si de emisii CO2 mult mai mici decât la diesel.

Atuurile primordiale ale motoarelor diesel erau economia de combustibil și emisiile de CO2 reduse care ofereau clienților costuri de exploatare și asigurare foarte mici. Însă, cele mai recente studii de specialitate au arătat că pe lângă emisiile de CO2, motoarele diesel emit agenți poluanți mult mai periculoși și în cantități mari în condiții reale de exploatare. Rezultatele acestor studii au determinat Uniunea Europeană să decidă adoptarea unor metode de testare a motoarelor diesel în condiții reale de trafic începând cu 2017. Decizia UE a produs deja panică în rândul producătorilor de automobile. O reacție care nu face decât să confirme că motoarele diesel poluează într-adevăr mult mai mult în condiții normale de exploatoare decât o arată rezultatele cosmetizate ale testelor de laborator. ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile) a declarat că noile metode de testare înseamnă că producătorii de automobile vor fi obligați să depună eforturi uriașe pentru a dezvolta noi propulsoare diesel care să întrunească noile norme de polure. Însă, susține ACEA, aceste norme nu sunt clar definite și este foarte dificil pentru producători să poată dezvolta motoare pentru care nu există cerințe și restricții clare. Este posibil ca producătorii se se teamă de această incertitudine pentru că, necunoscând exact metodele de testare, le va fi greu să adapteze motoarele astfel încât acestea să puncteze la fel de bine cum o fac în testele de laborator. În acest context, ACEA a solicitat ferm UE o propunere completă privind noile metode de testare până cel târziu în iulie 2015.

Mașinile diesel sunt extrem de populare în Europa și reprezintă peste jumătate din vânzările de mașini noi de pe continent însă grupurile care militează pentru protecția mediului au prezentat date elocvente care arată că emisiile poluante ale acestora sunt cu 33% mai mari în viața reală decât în testele de laborator. De asemenea, deși emisiile de CO2 sunt reduse pentru anumite motoare diesel, emisiile de oxizi de azot sunt mult mai mari și mai periculoase. Mai multe studii medicale au arătat o legătură directă între oxizii de azot și boli precum astmul, cancerul pulmonar și alte afecțiuni respiratorii grave. Politicienii din Franța și Marea Britanie iau deja în considerare interzicerea sau limitarea mașinilor diesel în marile orașe tocmai din cauza acestor studii.

Conform Automotive News Europe, compania de investițiie Exane BNP Paribas, a precizat într-un raport că noul ciclu de testare va însemana “game over” (En. finalul jocului) pentru motoarele diesel doarece modificările necesare pentru întrunirea noilor cerințe ale UE ar fi prea scumpe și ar afecta grav rentabilitatea acestor modele.

Foto: freepik