Producatorul german de masini Volkswagen a primit o amenda de 1 miliard de euro (1.18 miliarde de dolari) in urma scandalului emisiilor diesel. Amenda primita de VW este una dintre cele mai mari amenzi impuse vreodata de autoritatile din Germania unei companii.
Procuratura din Brunswick, Saxonia Inferioara, Germania, a acordat amenda pentru deficiente de organizare in procesul de supraveghere, ce au impiedicat prevenirea instalarii de “functii software inadmisibile” pe 10.7 milioane de masini intre anii 2007 si 2015.
Procurorii au constatat o “incalcare a obligatiilor de control”, potrivit unei declaratii a biroului procuraturii. In declaratie se mai arata ca amenda nu solutioneaza plangerile civile sau plangerile facute de proprietarii de masini.
Analistii de la Evercore ISI sunt de parere ca aceasta amenda va contribui la stoparea tuturor anchetelor penale impotriva Volkswagen in Europa, dar nu va solutiona procesele actionarilor.
Noua amenda nu a fost inclusa in rezervele de 28.3 miliarde de euro pe care VW le-a alocat scandalului emisiilor diesel, si va afecta veniturile companiei, mai spun cei de la Evercore ISI.
Aceasta amenda va adauga inca un miliard de euro la iesirile de numerar in valoare de aproximativ 4 miliarde de euro, legate de scandalul diesel, resurse pe care VW le-a anticipat pentru acest an. VW avea un net de aproximativ 24 de miliarde de euro la finele primului trimestru, oferind un tampon substantial de lichiditati care sa digere impactul.
Amenda din Germania vine ca urmare a unei intelegeri facute de VW in Statele Unite, in ianuarie 2017, in cadrul careia Volkswagen a fost de acord sa plateasca o amenda penala de 4.3 miliarde de dolari pentru solutionarea penalizarilor penale si civile.
Noul CEO de la Volkswagen, Herbert Diess, a spus ca va fi nevoie si de alti pasi pentru ca VW sa depaseasca scandalul emisiilor diesel si sa recastige increderea oamenilor in companie.
Volskwagen inca mai are de infruntat o serie intreaga de cercetari atat in Germania cat si in afara sa, cu proceduri legale in curs in peste 55 de tari si investigatii de manipulare a pietei in Germania. Investitorii au acuzat compania ca ar fi informat piata prea tarziu cu privire la anchete, un punct de vedere pe care compania l-a contestat, spunand ca nu avea de unde sa stie ca problema va lua amploarea pe care a luat-o.
Dieselgate – asa cum mai este numit scandalul emisiilor diesel in care a fost implicat VW – a inceput in septembrie 2015 cand Agentia Americana pentru Protectia Mediului a emis o atentionare catre Volkswagen, in urma gasirii de dovezi potrivit carora masinile companiei germane contravin normelor Actului pentru Aer Curat (Clean Air Act – 1970). Volkswagen a recunoscut mai tarziu ca a echipat mii de masini diesel cu device-uri care permiteau motoarelor sa treaca fraudulos testele de laborator pentru emisii, limitand performanta. De atunci si pana in prezent autoritatile din intreaga lume, inclusiv Germania, ancheteaza VW, in ciuda acordului sus mentionat la care compania germana a ajuns in Statele Unite.

Foto: freepik